Przedsiębiorczość w dobie turystyki cyfrowej
ZN MWSE 2-2019 okładka
PDF (English)

Słowa kluczowe

przedsiębiorczość
innowacje
nowe technologie
roboty
Internet
turystyka

Jak cytować

BeliasD. (2019). Przedsiębiorczość w dobie turystyki cyfrowej: perspektywy związane z wykorzystaniem robotów. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 42(2), 89-99. https://doi.org/10.25944/znmwse.2019.02.8999

Abstrakt

Turystyka jest branżą, która opiera się głównie na informacjach uzyskiwanych dzięki ocenie zarówno produktu, jak i usługi turystycznej. W ciągu ostatnich lat zaobserwowano istotne zmiany w tej gałęzi gospodarki, polegające na szybkim wzroście wykorzystania nowych technologii, takich jak Internet i media społecznościowe. Zmieniły one sposób funkcjonowania rynku usług turystycznych. Dlatego niezwykle istotne jest podjęcie próby prognozy dotyczącej zmian, które mogą pojawić się w branży turystycznej. Na podstawie literatury przedmiotu w artykule przedstawiono możliwości, jakie otwiera przed przedsiębiorstwami turystycznymi wykorzystanie robotów, które mogą się przyczynić do poprawy jakości usług świadczonych przez te przedsiębiorstwa. Stwierdzono, że istnieje potrzeba kontynuacji badań w tym zakresie, gdyż mogą one stworzyć nowe możliwości dla przedsiębiorców.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2019.02.8999
PDF (English)

Bibliografia

Baird, C. H., Parasnis, G. (2011). From social media to social customer relationship management. Strategy and Leadership, 39 (5), 30–37.
Zobacz w Google Scholar

Balfanz, D., Smetters, D., Stewart, P., Wong, H. C. (2002). Talking to strangers: Authentication in ad-hocwireless networks. In: Proceedings of Network and Distributed Systems Security Symposium (NDSS ‘02). San Diego, California, 6–8 February 2002.
Zobacz w Google Scholar

Belias, D., Velissariou, E., Kyriakou, D., Vasiliadis, L., Mantas, C., Sdrolias, L., Kakkos, N. (2018). The importance of customer relationship management and social media in the Greek wine tourism industry. In: Innovative approaches to tourism and leisure (pp. 249–259). Cham: Springer.
Zobacz w Google Scholar

Berne-Manero, C., Gómez-Campillo, M., Marzo-Navarro, M., Pedraja-Iglesias, M. (2018). Reviewing the online tourism value chain. Administrative Sciences, 8 (3), 48.
Zobacz w Google Scholar

Binkhorst, E., Den Dekker, T. (2009). Agenda for co-creation tourism experience research. Journal of Hospitality Marketing and Management, 18 (2/3), 311–327.
Zobacz w Google Scholar

Borràs, J., Moreno, A., Valls, A. (2014). Intelligent tourism recommender systems: A survey. Expert Systems with Applications, 41 (16), 7370–7389.
Zobacz w Google Scholar

Chan, N. L., Guillet, B. D. (2011). Investigation of social media marketing: How does the hotel industry in Hong Kong perform in marketing on social media websites? Journal of Travel and Tourism Marketing, 28 (4), 345–368.
Zobacz w Google Scholar

Chen, Y., Fay, S., Wang, Q. (2011). The role of marketing in social media: How online consumer reviews evolve. Journal of Interactive Marketing, 25 (2), 85–94.
Zobacz w Google Scholar

Chestler, D. (2016) How robots are storming the travel industry [online, accessed: 2018-07-20]. Retrieved from: https://insights.ehotelier.com/insights/2016/11/15/robots-storming-travel-industry/.
Zobacz w Google Scholar

Cheung, C. M. K., Lee, M. K. O. (2012). What drives consumers to spread electronic word of mouth in online consumer-opinion platforms. Decision Support Systems, 52 (1), 1–8.
Zobacz w Google Scholar

Coyle, C. L., Vaughn, H., 2008. Social networking: Communication revolution or evolution? Bell Labs Technical Journal, 13, 13–17.
Zobacz w Google Scholar

Dirks, S., Keeling, M. (2009). A vision of smarter cities: How cities can lead the way into a prosperous and sustainable future. Somers, NY: IBM Global Business Services.
Zobacz w Google Scholar

Drucker, P. F. (2015). Innovation and entrepreneurship. London and New York: Routledge. ISBN 9781138019195.
Zobacz w Google Scholar

Dwivedi, M., Yadav, A., Venkatesh, U. (2012). Use of social media by national tourism organizations: A preliminary analysis. Information Technology and Tourism, 13 (2), 93–103.
Zobacz w Google Scholar

European Travel Commission. (2015). Report on digital travel.
Zobacz w Google Scholar

Hartley, J. (2005). Innovation in governance and public services: Past and present. Public Money and Management, 25 (1), 27–34.
Zobacz w Google Scholar

Insight Consulting. (2012). Research on modern trends of tourism.
Zobacz w Google Scholar

Ivanov, S. H., Webster, C. (2017). Adoption of robots, artificial intelligence and service automation by travel, tourism and hospitality companies – a cost-benefit analysis. International Scientific Conference ‘Contemporary Tourism – Traditions and Innovations’, Sofia University, 19–21 October 2017. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3007577.
Zobacz w Google Scholar

Ivanov, S. H., Webster, C., Garenko, A. (2018). Young Russian adults’ attitudes towards the potential use of robots in hotels. Tourism in Society (forthcoming). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3193017.
Zobacz w Google Scholar

Kaivo-Oja, J., Roth, S., Westerlund, L. (2017). Futures of robotics. Human work in digital transformation. International Journal of Technology Management, 73 (4), 176–205.
Zobacz w Google Scholar

Kaplan, A. M., Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53 (1), 59–68.
Zobacz w Google Scholar

Kirzner, I. M. (2015). Competition and entrepreneurship. Chicago: University of Chicago Press. ISBN 9780226375489.
Zobacz w Google Scholar

Li, Y., Hu, C., Huang, C., Duan, L. (2017). The concept of smart tourism in the context of tourism information services. Tourism Management, 58, 293–300.
Zobacz w Google Scholar

Marques, H. (2006). Searching fοr complementarities between agriculture and tourism: The demarcated wine-producing regions of Northern Portugal. Tourism Economics, 12 (1), 147–160.
Zobacz w Google Scholar

Marshall, A. (1890). Principles of economics. 8th ed. London: Macmillan. Available at The Online Library of Liberty: https://eet.pixel-online.org/files/etranslation/original/Marshall,%20Principles%20of%20Economics.pdf.
Zobacz w Google Scholar

Middleton, V. T. C., Fyall, A., Morgan, M., Ranchhod, A. (2009). Marketing in travel and tourism. 4th ed. Amsterdam, Oxford and Burlington [etc.]: Butterworth-Heinemann; Elsevier. ISBN 978750686938.
Zobacz w Google Scholar

Mkono, M. (2018). The age of digital activism in tourism: Evaluating the legacy and limitations of the Cecil anti-trophy hunting movement. Journal of Sustainable Tourism, 26 (9), 1608–1624.
Zobacz w Google Scholar

Nam, T., Pardo, T. A. (2011). Conceptualizing smart cities with dimensions of technology, people, and institutions. The Proceedings of the 12th Annual International Conference on Digital Government Research (pp. 282–291), June 12–15, College Park, MD.
Zobacz w Google Scholar

Navío-Marco, J., Ruiz-Gómez, L. M., Sevilla-Sevilla, C. (2018). Progress in information technology and tourism management: 30 years on and 20 years after the Internet—revisiting Buhalis and Law’s landmark study about eTourism. Tourism Management, 69, 460–470.
Zobacz w Google Scholar

Pizam, A., Milman, A. (1993). Predicting satisfaction among first time visitors to a destination by using the expectancy disconfirmation theory. International Journal of Hospitality Management, 12 (2), 197–209.
Zobacz w Google Scholar

Rainisto, S. K. (2003). Success factors of place marketing: A study of place marketing practices in Northern Europe and the United States. Doctoral dissertation. Helsinki: University of Technology, Institute of Strategy and International Business.
Zobacz w Google Scholar

Schegg, R., Stangl, B. (eds.). (2017). Information and communication technologies in tourism 2017: Proceedings of the International Conference in Rome, Italy, January 24–26, 2017. Cham: Springer International Publishing. ISBN 9783319511672.
Zobacz w Google Scholar

SETE. (2015). Key figures for Greek tourism 2014 [online, accessed: 2015-10-20]. Retrieved from: http://sete.gr/el/stratigiki-gia-ton-tourismo/vasika-megethi-tou-ellinikoy-tourismoy/.
Zobacz w Google Scholar

Stevenson, H. Jarillo, M. (1990). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management. Strategic Management Journal, 11 (5), 11–16.
Zobacz w Google Scholar

Thomas, M. K. (2017). The rise of technology and its influence on labor market outcomes. Gettysburg Economic Review, 10 (1), Article 3. Available at: https://cupola.gettysburg.edu/ger/vol10/iss1/3.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne