Przedsiębiorczość społeczna w kontekście celów zrównoważonego rozwoju
ZN MWSE 2-2019 okładka
PDF (English)

Słowa kluczowe

przedsiębiorczość społeczna
społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
cele zrównoważonego rozwoju
analiza treści

Jak cytować

GürceM. Y. (2019). Przedsiębiorczość społeczna w kontekście celów zrównoważonego rozwoju. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 42(2), 61-70. https://doi.org/10.25944/znmwse.2019.02.6170

Abstrakt

Przedsiębiorczość społeczna jest ważnym ogniwem łączącym przedsiębiorstwa i altruizm. Jest ona postrzegana jako konsekwencja wprowadzenia przedsiębiorczości w środowisko społeczne. Łączy umiejętności tradycyjnej przedsiębiorczości z postawionym przed nią zadaniem zmiany świata. Oferuje spostrzeżenia, które pozwalają opracować pomysły na bardziej zrównoważone i akceptowalne społecznie strategie biznesowe, oraz przyczynia się do osiągnięcia globalnych celów zrównoważonego rozwoju. Może też zachęcać firmy do brania na swoje barki większej odpowiedzialności społecznej. Zgodnie z przedstawionym założeniem zadaniem niniejszego badania jest analiza wsparcia tureckich przedsiębiorstw spożywczych w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu. Do analizy danych, pozyskanych ze stron internetowych najbardziej wartościowych marek żywności w Turcji (według Raportu Finansowania Marki), wykorzystano metodę analizy treści. Wyniki badania podkreślają, że najbardziej wartościowe tureckie marki żywności wspierają cele zrównoważonego rozwoju poprzez praktyki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, głównie w takich dziedzinach jak: wysokiej jakości edukacja, zmniejszenie nierówności społecznej, dbałość o dobre zdrowie i samopoczucie, odpowiedzialna produkcja i konsumpcja, brak głodu, brak ubóstwa, równość płci, zrównoważenie miast i społeczności.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2019.02.6170
PDF (English)

Bibliografia

Alvord, S. H., Brown, D. L., Letts, C. W. (2004). Social entrepreneurship and societal transformation: An exploratory study. The Journal of Applied Behavioral Science, 40 (3), 260–283.
Zobacz w Google Scholar

Austin, J., Stevenson, H., Wei-Skillern, J. (2006). Social and commercial entrepreneurship: Same, different, or both? Entrepreneurship Theory and Practice, 30 (1), 1–22.
Zobacz w Google Scholar

Baron, D. (2005). Corporate social responsibility and social entrepreneurship [online, accessed: 2019-01-25]. Retrieved from: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=861145.
Zobacz w Google Scholar

Brainard, L. A., Siplon, P. D. (2004). Toward nonprofit organization reform in the voluntary spirit: Lessons from the Internet. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 33 (3), 435–457.
Zobacz w Google Scholar

Brand Finance (2018). Turkey 100: Türkiye’nin En Değerli Markalarının Yıllık Raporu [online, accessed: 2019-01-20]. Haziran. Retrieved from: http://brandfinance.com/images/upload/brand_finance_turkey_100_2018.pdf.
Zobacz w Google Scholar

Certo, S. T., Miller, T. (2008). Social entrepreneurship: Key issues and concepts. Business Horizons, 51, 267–271.
Zobacz w Google Scholar

Chella, E., Nicolopouloua, K., Karataş, M. (2010). Social entrepreneurship and enterprise: International and innovation perspectives. Entrepreneurship and Regional Development, 22 (6), 485–493.
Zobacz w Google Scholar

Dees, J. G. (1998). Enterprising nonprofits: What do you do when traditional sources of funding fall short? Harvard Business Review, 76, 55–67.
Zobacz w Google Scholar

Dees, J. G., Anderson, B. B. (2003). For-profit social ventures. International Journal of Entrepreneurship Education, 2 (1), 1–26.
Zobacz w Google Scholar

Elkington, J., Hartigan, P. (2008). The power of unreasonable people: How social entrepreneurs create markets that change the world. Boston, MA: Harvard Business Press. ISBN 9781422104064.
Zobacz w Google Scholar

Emerson, J., Twersky, F. (1996). New social entrepreneurs: The success, challenge and lessons of non-profit enterprise creation. San Francisco, CA: Roberts Foundation Homeless Economic Development Fund.
Zobacz w Google Scholar

Haugh, H. (2007). New strategies for a sustainable society: The growing contribution of social entrepreneurship. Business Ethics Quarterly, 17 (4), 743–749.
Zobacz w Google Scholar

Kao, R. (1993). Defining entrepreneurship, past and present. Creativity and Innovation Management, 2, 69–70.
Zobacz w Google Scholar

Leadbeater, C. (1997). The rise of the social entrepreneur. London: Demos. ISBN 9781898309536.
Zobacz w Google Scholar

Mair, J., Marti, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction and delight. Journal of World Business, 41, 36–44.
Zobacz w Google Scholar

Martin, R. L., Osberg, S. (2007). Social entrepreneurship: The case for definition. Stanford Social Innovation Review, 1 (6), 28–39.
Zobacz w Google Scholar

Neuman, W. (2003). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. Boston: Allyn and Bacon. ISBN 0205374077.
Zobacz w Google Scholar

Roberts, D., Woods, C. (2005). Changing the world on a shoestring: The concept of social entrepreneurship. University of Auckland Business Review, 45–51.
Zobacz w Google Scholar

Seelos, C., Mair, J. (2005). Social entrepreneurship: Creating new business models to serve the poor. Business Horizons, 48, 241–246.
Zobacz w Google Scholar

Shane, S., Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25 (1), 217–228.
Zobacz w Google Scholar

Spear, R. (2006). Social entrepreneurship: A different model? International Journal of Social Economics, 33 (5–6), 399–410.
Zobacz w Google Scholar

Tan, W. L., John, W., Tan, T. M. (2005). Defining the ‘social’ in ‘social entrepreneurship’: Altruism and entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 1, 353–365.
Zobacz w Google Scholar

Thompson, J. L. (2002). The world of the social entrepreneur. The International Journal of Public Sector Management, 15 (4–5), 412–432.
Zobacz w Google Scholar

World Bank. (2003). World development report 2004: Making services work for poor people. Oxford: Oxford University Press. ISBN 9786610086931.
Zobacz w Google Scholar

World Commission on Environment and Development. (1987). Our common future. Oxford: Oxford University Press. ISBN 019282080X.
Zobacz w Google Scholar

Zahra, S. A., Gedajlovic, E., Neubaum, D. O., Shulman, J. M. (2009). A typology of social entrepreneurs: Motives, search processes and ethical challenges. Journal of Business Venturing, 24, 519–532.
Zobacz w Google Scholar

Zahra, S. A., Rawhouser, H. N., Bhawe, N., Neubaum, D. O., Hayton, J. C. (2008). Globalization of social entrepreneurship opportunities. Strategic Entrepreneurship Journal, 2 (2), 117–131.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne