Ekosystemy start-upowe
ZN MWSE 2-2019 okładka
PDF (English)

Słowa kluczowe

zarządzanie innowacjami
marketing
start-up
przedsiębiorcy
modele biznesu
przedsiębiorczość
strategie rozwoju przedsiębiorstw
przedsiębiorstwa greckie

Jak cytować

SpyropoulosT. S. (2019). Ekosystemy start-upowe: porównanie doświadczeń amerykańskich (MIT) i greckich. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 42(2), 43-58. https://doi.org/10.25944/znmwse.2019.02.4358

Abstrakt

W artykule dokonano przeglądu i porównania amerykańskich (MIT) i greckich ekosystemów start-upowych. Przeprowadzone badania wykazały, że pomimo znaczących różnic w tradycjach podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz wielkości gospodarek obydwu krajów kluczowe czynniki determinujące zdolności ekosystemu start-upowego do promowania innowacji i wkładu w krajowy i międzynarodowy rozwój gospodarczy pozostają takie same. Dodatkowo poddano analizie przypadek ekosystemu start-upowego funkcjonującego w Grecji, której gospodarka odradza się po dekadzie spadku aktywności ekonomicznej. Przegląd literatury koncentruje się na analizie czynników wpływających na promocję innowacyjności oraz na wyniki przedsiębiorstw rozpoczynających działalność rynkową; porównano czynniki sukcesu start-upów greckich i amerykańskich. Badania własne obejmowały 130 greckich start-upów i zostały przeprowadzone wśród ich założycieli z wykorzystaniem ustrukturyzowanego kwestionariusza badawczego. Wyniki badań umożliwiają głębsze zrozumienie dynamiki rozwoju greckich start-upów i wyzwań, z jakimi zmagają się powstające przedsiębiorstwa; umożliwiają także lepsze zrozumienie roli ekosystemów i kultury biznesowej w Grecji i w Stanach Zjednoczonych (MIT, Boston). Rezultaty przeprowadzonych badań mogą być przydatne dla przedsiębiorców dążących do osiągnięcia sukcesu w realizowanych i planowanych projektach, a także dla szerszego ekosystemu innowacji (np. aniołów biznesu, firm venture capital, decydentów) w dążeniu do podniesienia wskaźników sukcesu lub opracowania i wdrożenia zasad promocji innowacji. W zakończeniu artykułu wskazano kluczowe obszary dalszych badań.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2019.02.4358
PDF (English)

Bibliografia

Amit, R., Zott, C., (2012). Creating value through business model innovation [online, accessed: 2019-04-20]. MIT Sloan Management Review, Spring, 20 March. Retreived from: http://sloanreview.mit.edu/article/creating-value-through-business-0model-innovation/.
Zobacz w Google Scholar

Aulet, B. (2013). Disciplined entrepreneurship 24 steps to a successful start-up. Hoboken: John Wiley and Sons. ISBN 978-1118692288.
Zobacz w Google Scholar

Chesbrough, H. (2010). Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, 43 (2–3), 354–363.
Zobacz w Google Scholar

EIT Digital. (2018). Start-ups in Greece 2018: A maturing ecosystem points to a brighter future. Athens: EIT Digital and Velocity Partners.
Zobacz w Google Scholar

Evers, N. (2003). The process and problems of business start-ups. The ITB Journal, 4 (1), 17–41. DOI:10.21427/D7WT8K.
Zobacz w Google Scholar

Gambardella, A., McGahan, A. M. (2010). Business-model innovation: General purpose technologies and their implications for industry structure. Long Range Planning, 43 (2–3), 262–271.
Zobacz w Google Scholar

Hazudin, S. F., Kader, M. A., Tarmuji, N., Ishak, M., Ali, R. (2015). Discovering small business start-up motives, success factors and barriers: A gender analysis. Procedia Economics and Finance, 31, 436–443.
Zobacz w Google Scholar

Hormiga, E., Batista-Canino, R. M., Sánchez-Medina, A. (2010). The role of intellectual capital in the success of new ventures. International Entrepreneurship Management Journal, 7 (1), 71–92. DOI: 10.1007/s11365-010-0139-y.
Zobacz w Google Scholar

Morgan, N., Vorhies, D. (2009). Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic Management, 30 (8), 909–920.
Zobacz w Google Scholar

Mustapha, M., Subramaniam, P. (2016). Challenges and success factors of female entrepreneurs: Evidence from a developing country. International Review of Management and Marketing, 6 (S4), 224–231. Special Issue for Asia International Conference (AIC 2015), 5–6 December 2015, Universiti Teknologi Malaysia, Kuala Lumpur, Malaysia.
Zobacz w Google Scholar

Okrah, J., Nepp, A., Agbozo, E. (2018). Exploring the factors of start-up success and growth. The Business and Management Review, 9 (3).
Zobacz w Google Scholar

Raj, R., Srivastava, K. B. L. (2016). Mediating role of organizational learning on the relationship between market orientation and innovativeness. The Learning Organization, 23 (5), 370–384.
Zobacz w Google Scholar

Roberts, E. B., Murray, F., Kim, J. D. (2015). Entrepreneurship and innovation at MIT: Continuing Global Growth and Impact. Cambridge, MA: Martin Trust Center for MIT Entrepreneurship.
Zobacz w Google Scholar

Spyropoulos, T. S. (2019). Greek IT start-ups: An analysis of founder’s perceptions. Scientific Bulletin: Economic Sciences, 18 (1), 3–16.
Zobacz w Google Scholar

Spyropoulos, T. S. (2020). MIT start-ups ecosystems and Greek start-ups reality: An ecosystems comparison. In: A. Kavoura, E. Kefalonitis, P. Theodoridis (eds.). Strategic Innovative Marketing and Tourism. Cham: Springer (in press).
Zobacz w Google Scholar

Triandopulu, E., (2019). 46 εκατ. ευρώ «σήκωσαν» οι ελληνικές Startups το πρώτο εξάμηνο του έτους [online, accessed: 2019-08-06]. StartUpper.gr. Retrieved from: https://startupper.gr/46-million-euro-funding-greek-startup/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=startupper-funding+.
Zobacz w Google Scholar

World Bank. (2019). GDP (current US$) [online, accessed: 2019-06-05]. World Bank national accounts data, and OECD National Accounts data files. Retrieved from: https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD?locations=PL-US&most_recent_value_desc= true&view=chart.
Zobacz w Google Scholar

Zafar, S., Khan, I. M. (2013). Examining factors of entrepreneurial success: Culture, gender, education, family self-perception. Journal of Poverty Investment and Development, 2, 37–48.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne