Łączenie granic poprzez kreatywne rozmieszczenie kapitału społecznego
ZN MWSE 2-2019 okładka
PDF (English)

Słowa kluczowe

pomostowy kapitał społeczny
sieci
więzi relacyjne
rozwój MŚP
partnerstwa
Rosja
rynki wschodzące

Jak cytować

TotskayaN. (2019). Łączenie granic poprzez kreatywne rozmieszczenie kapitału społecznego: na podstawie małych i średnich przedsiębiorstw w Rosji. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 42(2), 115-126. https://doi.org/10.25944/znmwse.2019.02.115126

Abstrakt

Artykuł analizuje rolę, jaką w badaniu możliwości rozwojowych rosyjskich małych i średnich przedsiębiorstw odgrywa strukturalna budowa organizacyjnego kapitału społecznego. Opracowanie przedstawia analizę powiązań poziomych i pionowych, nawiązanych i utrzymywanych przez tradycyjne małe i średnie przedsiębiorstwa, w celu rozwoju ich działalności. Analiza statystyczna 71 MŚP pokazuje, że horyzontalne relacje pomostowe wspierają i wzmacniają rozwój przedsiębiorstw oraz zwiększają prawdopodobieństwo ich internacjonalizacji. Niestabilność środowiskowa przyczynia się do zaangażowania małych i średnich przedsiębiorstw w budowanie rozległych sieci biznesowych. W celu przyspieszenia analizy wyników testowanych hipotez przeprowadzono dodatkowe, uzupełniające wywiady z właścicielami i menedżerami badanych przedsiębiorstw. Wyniki wskazują, że łączący granice efekt powiązań mostkowych jest spójny zarówno w gospodarkach wschodzących, jak i rozwiniętych. MŚP wykorzystują relacje pomostowe jako narzędzie gromadzenia zasobów, umożliwiających stopniowe wprowadzanie internacjonalizacji. Powiązania poziome wspierają współpracę z partnerami biznesowymi i klientami, a więzi pionowe zapewniają stabilność w ryzykownym i niepewnym środowisku. Taka analiza przyczynia się do wzrostu liczby badań nad kapitałem społecznym i pozwala podkreślić rolę, jaką odgrywają powiązania pomostowe we wspieraniu, pozyskiwaniu i rozwoju MŚP w środowiskach branżowych, podległych różnorodnym warunkom gospodarczym.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2019.02.115126
PDF (English)

Bibliografia

Adler, P. S., Kwon, S. (2002). Social capital: Prospects for a new concept. Academy of Management Review, 27 (1), 17–40.
Zobacz w Google Scholar

Afanassieva, M. (2015). Survival through networks: The ‘grip’ of the administrative links in the Russian post-Soviet context. Public Management Review, 17 (9), 1261–1281.
Zobacz w Google Scholar

Batjargal, B. (2007). Network triads: Transitivity, referral and venture capital decisions in China and Russia. Journal of International Business Studies, 38 (6), 998–1012.
Zobacz w Google Scholar

Boissevain, J. (1974). Friends of friends, networks, manipulators and coalitions. Oxford: Basil Blackwell. ISBN 9780631149804.
Zobacz w Google Scholar

Cao, Q., Simsek, Z., Zhang, H. (2010). Modeling the joint impact of the CEO and the TMT on organizational ambidexterity. Journal of Management Studies, 47 (7), 1272–1296.
Zobacz w Google Scholar

Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94, 95–120.
Zobacz w Google Scholar

Collins, C. J., Clark, K. D. (2003). Strategic human resource practices, top management team social networks, and firm performance: The role of human resource practices in creating organizational competitive advantage. Academy of Management Journal, 46 (6), 740–751.
Zobacz w Google Scholar

Covin, J., Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship Theory and Practice, 16 (1), 7–25.
Zobacz w Google Scholar

Granovetter, M. S. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology, 78 (6), 1360–1380.
Zobacz w Google Scholar

Hitt, M. A., Lee, H. U., Yucel, E. (2002). The importance of social capital to the management of multinational enterprises: Relational networks among Asian and Western firms. Asia Pacific Journal of Management, 19 (2–3), 353–372.
Zobacz w Google Scholar

Hosmer, D. W., Lemeshow, S. (2000). Applied logistic regression, 2nd edition. New York: John Wiley and Sons. ISBN 0471356328.
Zobacz w Google Scholar

Khanna, T., Palepu, K. (1997). Why focused strategies may be wrong for emerging markets. Harvard Business Review, 75 (4), 44–52.
Zobacz w Google Scholar

Ledeneva, A. (2013). Russia’s practical norms and informal governance: The origins of endemic corruption. Social Research, 80 (4), 1135–1162.
Zobacz w Google Scholar

Lu, J. W., Beamis, P. W. (2001). The internationalization and performance of SMEs. Strategic Management Journal, 22 (6–7), 565–586.
Zobacz w Google Scholar

Manolova, T. S., Brush, C. G., Edelman, L. F., Greene, P. G. (2002). Internationalization of small firms: Personal factors revisited. International Small Business Journal, 20 (1), 9–31.
Zobacz w Google Scholar

McDonald, M. L., Khanna, P., Westphal, J. D. (2008). Getting them to think outside the circle: Corporate governance, CEO’s external advice networks, and firm performance. Academy of Management Journal, 51 (3), 453–475.
Zobacz w Google Scholar

McDonald, M. L., Westphal, J. D. (2003). Getting by with the advice of their friends: CEOs’ advice networks and firms’ strategic responses to poor performance. Administrative Science Quarterly, 48 (1), 1–34.
Zobacz w Google Scholar

Musteen, M., Francis, J., Datta, D. K. (2010). The influence of international networks on internationalization speed and performance: A study of Czech SMEs. Journal of World Business, 45, 197–205.
Zobacz w Google Scholar

Nahapiet, J., Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23 (2), 242–266.
Zobacz w Google Scholar

OECD. (2015). Institutional sectors and classifications for R&D statistics. In: Frascati Manual 2015: Guidelines for collecting and reporting data on research and experimental development. Paris: OECD Publishing. DOI: 10.1787/9789264239012-5-en.
Zobacz w Google Scholar

Phillips, L., Oliveros, J. (2018). Open innovation as means of building social capital: A way to globalization for traditional SMEs. Journal of Strategic Innovation and Sustainability, 13 (3), 115–126.
Zobacz w Google Scholar

Sahinidis, Α., Kavoura, A. (2014). Exploring Corporate Social Responsibility practices of Greek companies. The Małopolska School of Economics in Tarnów Research Papers Collection, 25 (2), 185–193.
Zobacz w Google Scholar

Tang, Y. K. (2011). The influence of networking on the internationalization of SMEs: Evidence from internationalized Chinese firms. International Small Business Journal, 29 (4), 374–398.
Zobacz w Google Scholar

Tian, Y., Nicholson, J. D., Eklinder-Frick, J., Johanson, M. (2018). The interplay between social capital and international opportunities: A processual study of international ‘take-off’ episodes in Chinese SMEs. Industrial Marketing Management, 70, 180–192.
Zobacz w Google Scholar

Titov, V. N. (2013). The distribution of social capital as a condition for the modernization of Russian society. Sociological Research, 52 (5), 40–58.
Zobacz w Google Scholar

Tomlinson, P. R., Fai, F. M. (2013). The nature of SME co-operation and innovation: A multi-scalar and multidimensional analysis. International Journal of Production Economics, 141, 316–326.
Zobacz w Google Scholar

Varelas, S., Georgopoulos, N. (2017). Porter’s competitive forces in the modern globalized hospitality sector: The case of a Greek tourism destination. Journal of Tourism Research, 18, 121–131.
Zobacz w Google Scholar

Wright, M., Filatotchev, I., Hoskisson, R. E., Peng, M. W. (2005). Strategy research in emerging economies: Challenging the conventional wisdom. Journal of Management Studies, 42 (1), 1–33.
Zobacz w Google Scholar

Wu, F., Sinkovics, R. R., Cavusgil, S. T., Roath, A. S. (2007). Overcoming export manufacturers’ dilemma in international expansion. Journal of International Business Studies, 38 (2), 283–302.
Zobacz w Google Scholar

Xu, K., Huang, K. F., Gao, S. (2012). The effect of institutional ties on knowledge acquisition in uncertain environments. Asia Pacific Journal of Management, 29 (2), 387–408.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne