Abstrakt
Absolwenci studiów wyższych oczekują adekwatnego wynagrodzenia do uzyskanych przez nich wiedzy i umiejętności, które różnią się pomiędzy studentami. Studenci różnią się także pomiędzy sobą oczekiwaniami płacowymi. Celem tego artykułu jest zbadanie zależności pomiędzy oczekiwaniami płacowymi studentów rachunkowości i controllingu a ich osiągnięciami akademickimi. W artykule zastosowano następujące metody badawcze: analiza i krytyka piśmiennictwa, testy statystyczne (test Shapiro-Wilka oraz test znakowanych rang Wilcoxona, korelacja rang Spearmana), modelowanie ekonometryczne (modele są estymowane metodą OLS, a statystyczna istotność parametrów jest określana z wykorzystaniem odpornych błędów Hubera-White’a). Przeprowadziliśmy badanie ankietowe wśród dziennych studentów kierunku rachunkowość i controlling z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Nasza pilotażowa próba badawcza obejmuje 59 respondentów, którzy są studentami drugiego roku. Analiza modeli ekonometrycznych ujawniła, że średnia ze studiów i fakt posiadania certyfikatu językowego są istotnie związane z oczekiwaniami płacowymi. Ciekawe jest jednak, że występuje negatywna współzależność pomiędzy oczekiwaniami płacowymi a średnią ze studiów, nawet przy zastosowaniu zmiennej kontrolnej, jaką jest posiadanie certyfikatu językowego.
Bibliografia
Arshad, M., Zaidi, S. M. I. H., Mahmood, K. (2015). Self-esteem and academic performance among University students. Journal of Education and Practice, 6(1), 156–162.
Zobacz w Google Scholar
Baumeister, R. F., Campbell, J. D., Krueger, J. I., Vohs, K. D. (2003). Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4(1), 1–44.
Zobacz w Google Scholar
Dobija, M. (2011). Labor productivity vs. minimum wage level. Modern Economy, 2(5), 780–787. DOI: 10.4236/me.2011.25086.
Zobacz w Google Scholar
Drago, F. (2011). Self-esteem and earnings. Journal of Economic Psychology, 32(3), 480–488. DOI: 10.1016/j.joep.2011.03.015.
Zobacz w Google Scholar
Hołda, A., Renkas, J. (2015). Fair wage and the size of pension contributions in the theory of human capital measurement. Актуальні проблеми економіки, 12, 302–311.
Zobacz w Google Scholar
Hoyt, D. P. (1965). The relationship between college grades and adult achievement: A review of literature. Research Reports, ACT-RR-7, September.
Zobacz w Google Scholar
Jakubiak, M. (2012). Oczekiwania studentów kierunków ekonomicznych wobec rynku pracy. Zeszyty Naukowe WSEI. Seria: Ekonomia, 5(2), 265–288.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł, W. (2011). Ekonomiczne aspekty procesu edukacji. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 18(1), 185–194.
Zobacz w Google Scholar
Koziol, W., Mikos, A. (2019). The measurement of human capital as an alternative method of job evaluation for purposes of remuneration. Central European Journal of Operations Research, 1–11. DOI: 10.1007/s10100-019-00629-w.
Zobacz w Google Scholar
Oehrlein, P. (2009). Determining future success of college students. Undergraduate Economic Review, 5(1), 7.
Zobacz w Google Scholar
Poteralski, J. (2008). Oczekiwania płacowe absolwentów wyższych uczelni w województwie zachodniopomorskim w świetle badań ankietowych. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 3, 178–183.
Zobacz w Google Scholar
Renkas, J. (2013). Wage expectations in light of human capital measurement theory. Argumenta Oeconomica Cracoviensia, 9, 29–42.
Zobacz w Google Scholar
Renkas, J. (2018). Pomiar i sprawozdawczość kapitału ludzkiego w gospodarce Ukrainy. Użgorod: Wydawnictwo BREZA. ISBN 9786177344628.
Zobacz w Google Scholar
Rosli, Y., Othman, H., Ishak, I., Lubis, S.H., Saat, N. Z. M., Omar, B. (2012). Self-esteem and academic performance relationship amongst the second year undergraduate students of Universiti Kebangsaan Malaysia, Kuala Lumpur Campus. Procedia—Social and Behavioral Sciences, 60, 582–589. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.09.426.
Zobacz w Google Scholar
Roth, P. L, BeVier, C. A., Switzer III, F. S., Schippmann J. S. (1996). Meta-analyzing the relationship between grades and job performance, Journal of Applied Psychology, 81(5), 548–556. DOI: 10.1037/0021-9010.81.5.548.
Zobacz w Google Scholar
Stańdo-Górowska, H. (2014). Oczekiwania płacowe studentów a model kapitału ludzkiego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 928(4), 51–59.
Zobacz w Google Scholar
Sulich, A. (2015). Oczekiwania płacowe studentów i absolwentów Politechniki Wrocławskiej wobec pierwszego pracodawcy. E-mentor, 59(2), 24–27.
Zobacz w Google Scholar
Thibadoux, G. M., Scheidt, M. A., Teffeteller K. (2014). What happens to accounting graduates with lower grade point averages? The impact of GPA on the life course of Accounting undergraduates. American Journal of Business and Management, 3(3),143–160. DOI: 10.11634/216796061403559.
Zobacz w Google Scholar
Trapmann, S., Hell, B., Hirn, J. O. W., Schuler H. (2007). Meta-analysis of the relationship between the big five and academic success at university. Zeitschrift für Psychologie, 215(2), 132–151.
Zobacz w Google Scholar
WUP Kraków. (2018). Barometr zawodów 2019 [online, accessed: 2019-11-05]. Kraków: Wojewódzki Urząd Pracy. Retrieved from: https://barometrzawodow.pl/userfiles/Barometr/2019/raport_ogolnopolski_pl.pdf.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa