Abstrakt
Liga Mistrzów to od kilkudziesięciu lat najbardziej elitarne rozgrywki piłkarskie w Europie. Osiąganie sukcesów sportowych znacznie ułatwiają klubom piłkarskim uczestniczącym w rozgrywkach Ligi Mistrzów bardzo dobre wyniki finansowe, które pozwalają przeznaczać niemałe kwoty na zakup piłkarzy i na ich wynagrodzenia. Łączna wartość rynkowa piłkarzy znajdujących się w składzie niektórych drużyn przekroczyła w sezonie 2018/2019 1 miliard euro. W artykule został zweryfikowany związek między wynikami finansowymi a wynikami sportowymi w rozgrywkach krajowych i międzynarodowych w sezonach 2014/2015– 2018/2019. Za pomocą opracowanego przez autora modelu została zweryfikowana efektywność klubów piłkarskich będących przedmiotem badania. Ponadto przedstawiona została dynamika zmian zysków, wydatków na wynagrodzenia i działalność operacyjną, a także wartości rynkowej wybranych europejskich klubów piłkarskich. Wyniki analizy pozwoliły na wskazanie klubów piłkarskich, których działalność charakteryzuje się najwyższą efektywnością. Na podstawie przeprowadzonej analizy należy stwierdzić, że zarówno wartość rynkowa piłkarzy, jak i wydatki na ich wynagrodzenia miały znaczący, pozytywny wpływ na wyniki sportowe. Wśród czołowych europejskich klubów piłkarskich można jednak wyróżnić takie, które funkcjonowały zdecydowanie skuteczniej niż ich rynkowi konkurenci. Sukcesy sportowe przyczyniają się do zwiększenia wartości rynkowej piłkarzy, ale wiążą się także z koniecznością przeznaczenia większych kwot na wynagrodzenia zawodników.
Bibliografia
Barajas, A., Fernández-Jardón, C., Crolley, L. (2007). Does sports performance influence revenues and economic results in Spanish football? SSRN Electronic Journal. DOI: 10.2139/ssrn.986365.
Zobacz w Google Scholar
Barajas, A., Rodríguez, P. (2010). Spanish football clubs finances: Crisis and player salaries. International Journal of Sport Finance, 5, 52–66.
Zobacz w Google Scholar
Baur, D., McKeating, C. (2009). The benefits of financial markets: A case study of European football clubs. SSRN Electronic Journal. DOI: 10.2139/ssrn.1333532.
Zobacz w Google Scholar
Beck, N., Meyer, M. (2012). Modeling team performance. Empirical Economics, 43, 335–356. DOI: 10.1007/s00181-011-0463-2.
Zobacz w Google Scholar
Carmichael, F., McHale, I., Dennis T. (2011). Maintaining market position: Team performance, revenue and wage expenditure in the English Premier League. Bulletin of Economic Research, 63(4), 464–497. DOI:10.1111/j.1467-8586.2009.00340.x.
Zobacz w Google Scholar
Footballbenchmark. (2021). [online, accessed: 2021-04-01]. Retrieved from: www.footballbenchmark.com. Frick, B., Simmons, R. (2007). The impact of managerial quality on organizational performance: Evidence from German soccer. Working Paper Series, 29(7), 593–600. DOI: 10.1002/mde.1431.
Zobacz w Google Scholar
García-Sánchez, I. M. (2007). Efficiency and effectiveness of Spanish football teams: A three stage DEA-approach. Central European Journal of Operations Research, 15(1), 21–45. DOI: 10.1007/s10100-006-0017-4.
Zobacz w Google Scholar
Guzman, I., Morrow, S. (2007). Measuring efficiency and productivity in professional football teams: Evidence from the English Premier League. Central European Journal of Operations Research, 15, 309–328. DOI:10.1007/s10100-007-0034-y.
Zobacz w Google Scholar
Haas, D. J. (2003). Productive efficiency of English football teams—a DEA Approach. Managerial and Decision Economics, 24(5), 403–410. DOI: 10.1002/mde.1105.
Zobacz w Google Scholar
Halkos, G., Tzeremes, N. (2011). A non-parametric analysis of the efficiency of the top European football clubs. MPRA Paper, 31173.
Zobacz w Google Scholar
Jardin, M. (2009). Efficiency of French football clubs and its dynamics. MPRA Paper, 19828.
Zobacz w Google Scholar
Kern, M., Süssmuth, B. (2009). Managerial efficiency in German top league soccer. German Economic Review, 6(4), 485–506. DOI: 10.1111/j.1468-0475.2005.00143.x.
Zobacz w Google Scholar
Kulikova, L., Goshunova, A. V. (2013). Measuring efficiency of professional football club in contemporary researches,
Zobacz w Google Scholar
World Applied Sciences Journal, 25(2), 247–257. DOI: 10.5829/idosi.wasj.2013.25.02.13307.
Zobacz w Google Scholar
McNamara, P., Peck, S., Sasson, A. (2011). Competing business model, value creation and appropriation in English football League. Long Range Planning, 46(6). DOI: 10.1016/j.lrp.2011.10.002.
Zobacz w Google Scholar
Pyatunin, A., Vishnyakova, A., Sherstneva, N., Mironova, S., Dneprov, S., Grabozdin, Y. (2016). The economic efficiency of European Football Clubs—Data Envelopment Analysis (DEA) Approach. International Journal of Environmental and Science Education, 11(15), 7515–7534.
Zobacz w Google Scholar
Samagaio, A., Couto, E., Caiado, J. (2009). Sporting, financial and stock market performance in English football: An empirical analysis of structural relationships. CEMAPRE Working Papers, 0906.
Zobacz w Google Scholar
Sánchez, L., Barajas, A., Sánchez-Fernández, P. (2020). Profits may lead teams to lose matches, but scoring goals does not lead to profit. European Research on Management and Business Economics, 26(1), 1–54. DOI: 10.1016/j.iedeen.2019.12.007.
Zobacz w Google Scholar
Solberg, H., Haugen, K. (2009). European club football: Why enormous revenues are not enough? Sport in Society, 13(2), 329–343. DOI: 10.1080/17430430903523036.
Zobacz w Google Scholar
Soleimani-Damaneh, J., Hamidi, M., Sajadi, N. (2011). Evaluating the performance of Iranian football teams utilizing linear programming. American Journal of Operations Research, 1, 65–72. DOI: 10.4236/ajor.2011.12010.
Zobacz w Google Scholar
Tiscini, R., Dello-Strologo, A. (2016). What drives the value of football clubs: An approach based on private and socio-emotional benefits. Corporate Ownership and Control, 1. DOI: 10.22495/cocv14i1c4art14.
Zobacz w Google Scholar
Transfermarkt. (2021). [online, accessed: 2021-04-01]. Retrieved from: https://www.transfermarkt.de/. UEFA. (2021). [online, accessed: 2021-04-01]. Retrieved from: https://www.uefa.com/.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.