Marketing and quality management in public administration as processes of client’s needs identification and organization improvement
Okładka tom 21
PDF (Język Polski)

Keywords

public administration
marketing
organization
management

How to Cite

BobinskaB. (2012). Marketing and quality management in public administration as processes of client’s needs identification and organization improvement. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 21(2), 39-55. https://doi.org/10.25944/znmwse.2012.02.3955

Abstract

Devising, implementation and constant improvement to the model of management of the public sector in Poland has a direct impact on the management change in administration. This process requires a permanent improvement to organization through the adjustment to the changes occurring within the milieu and innovation development. The ever-growing interest in channelling activities to meet the needs and requirements of clients, using marketing strategies and culture, accounts for the attempts of the administration to improve its functioning and development. The additional opportunity (possibility of the ongoing monitoring) of executing the main purpose of the public service (satisfying the changing and diversified needs of the citizen) by performing high quality services is given by the New Public Management and quality management (ISO and TQM). The article concentrates on theoretical considerations, which are to familiarize with the process of identifying the client’s needs and key elements facilitating the development and organization improvement, which are marketing and quality management.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2012.02.3955
PDF (Język Polski)

References

Bajdak A., Znajomość, stosowanie i rozumienie pojęcia "marketing relacji" w małych przedsiębiorstwach i jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce i Czechach. W: Tożsamość i wizerunek marketingu, red. nauk. R. Niestrój, PWE, Warszawa 2009. ISBN 978-83-208-1827-7.
View in Google Scholar

Banaszak Z., Kłos S., Mleczko J., Zintegrowane systemy zarządzania, PWE, Warszawa 2011. ISBN 978-83-208-1937-3.
View in Google Scholar

Beatty J., Świat według Petera F. Druckera, przeł. D. Bakalarz, Studio Emka, Warszawa 2004. ISBN 83-88931-53.
View in Google Scholar

Dolińska M., Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa 2010. ISBN 978-83208-1877-2.
View in Google Scholar

Filipiak-Dylewska B., Szewczuk A., Zarządzanie strategiczne: narzędzia, scenariusze, procesy, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2000. ISBN 83-9106418-2.
View in Google Scholar

Flejterski S., Wahl P.T., Ekonomia globalna. Synteza, Difin, Warszawa 2003. ISBN 83-7251-341-4.
View in Google Scholar

Galata S., Strategiczne zarządzanie organizacjami. Wiedza, intuicja, strategia, etyka, Difin, Warszawa 2004. ISBN 83-7251-432-1.
View in Google Scholar

Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 1997. ISBN 83-208-1072-8.
View in Google Scholar

Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, przeł. M. Rusiński, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006. ISBN 978-83-01-14944-4.
View in Google Scholar

Harrison A. van Hoek R., Zarządzanie logistyką, przeł. J. Sawicki, PWE, Warszawa 2010. ISBN 978-83-208-1842-0.
View in Google Scholar

Karaszewski R., Total Quality Management. Zarządzanie przez jakość. Wybrane zagadnienia, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń 1999. ISBN 83-87673-66-8.
View in Google Scholar

Kędzior Z. Karcz K., Badania marketingowe w praktyce, PWE, Warszawa 2007. ISBN 978-83-208-1702-7.
View in Google Scholar

Konkolewska D., Badanie satysfakcji klientów w administracji publicznej. W: ISO w praktyce, Wiedza i Praktyka, Warszawa 2006, akt. 2009. ISBN 978-83-7572-804-0.
View in Google Scholar

Kotler Ph., Lee N., Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektywności, przeł. A. Ehrlich, WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2008. ISBN 978-83-60501-99-3, 97883-89437-76-1.
View in Google Scholar

Koźmiński A., Piotrowski W., Zarządzanie: teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1995. ISBN 83-01-11843-1.
View in Google Scholar

Krupski R., Zarządzanie strategiczne. Koncepcje, metody, Akademia Ekonomiczna im. O. Langego, Wrocław 1999. ISBN 83-7011-313-3.
View in Google Scholar

Listwan T., Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa 2004. ISBN 83-7247-841-4.
View in Google Scholar

Luecke R., Harvard Business Essentials, Zarządzanie kreatywnością i innowacją, przeł. G. Łuczkiewicz, MT Biznes, Czarnów-Konstancin Jeziorna 2005. ISBN 83-88970-95-X.
View in Google Scholar

Misala J., Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki narodowej, PWE, Warszawa 2011. ISBN 978-83-208-1925-0.
View in Google Scholar

Monarcha-Matlak A., Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej, Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków 2008. ISBN 978-83-7601-061-8.
View in Google Scholar

Niestrój R., Tożsamość i wizerunek marketingu, PWE, Warszawa 2009. ISBN 978-83-2081827-7.
View in Google Scholar

Opolski K., Modzelewski P., Zarządzanie jakością w usługach publicznych, CeDeWu, Warszawa 2008. ISBN 978-83-7556-010-7.
View in Google Scholar

Pawłowska B., Witkowska J., Nieżurawski L., Nowoczesne koncepcje strategii orientacji na klienta, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010. ISBN 978-83-01-16459-1.
View in Google Scholar

Piekarczyk A., Zimniewicz K., Myślenie sieciowe w teorii i praktyce, PWE, Warszawa 2010. ISBN 978-83-208-1886-4.
View in Google Scholar

Pike J., Barnes R.,TQM in Action, London 1996, za: Karaszewski R., Total Quality Management. Zarządzanie przez jakość. Wybrane zagadnienia, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń 1999. ISBN 83-87673-66-8.
View in Google Scholar

Rymarczyk J., Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa 2010. ISBN 978-83208-1860-4.
View in Google Scholar

Silk A.J., Czym jest marketing?, przeł. A. Zdziemborska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2008. ISBN 978-83-7510-063-1.
View in Google Scholar

Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2008. ISBN 978-83-7241-702-2.
View in Google Scholar

Szromnik A., Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków 2008. ISBN 978-83-7526-639-9.
View in Google Scholar

Taras W., Informowanie obywateli przez administrację, PAN, Wrocław 1992. ISBN 83-04¬03905-2.
View in Google Scholar

Zaltman G., Jak myślą klienci - podróż w głąb umysłu rynku, przeł. K. Chmiel, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2008. ISBN 978-83-7510-263-5.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.