Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie teoretycznej dyskusji wokół pojęcia „innowacja”. Znaczenie innowacji zostanie zarazem omówione w odniesieniu do koncepcji mających swoje podwaliny w ekonomii, jak i filozofii czy antropologii społecznej. Punktem wyjścia do dyskusji na temat rozumienia innowacji we współczesnym świecie będzie teoria wzrostu wraz z koncepcjami zaproponowanymi przez Josepha Schumpetera i szkołę harwardzką. Następnie innowacja zostanie zaprezentowana na tle determinizmu technologicznego ze wskazaniem na czołowych przedstawicieli kierunku (William Ogburn, Daniel Bell, Thorstein Veblen). Z kolei ostatnie z zaproponowanych w dyskusji ujęć odniesie innowację do prakseologicznej teorii czynu oraz do rozumowania antropologicznego. Dzięki temu zabiegowi innowacja „zostanie przeniesiona w ręce użytkownika”, stając się tym samym przedmiotem doświadczenia człowieka. Ostatecznie zatem zaproponowana tu dyskusja stanowi próbę zbudowania pomostu między gospodarczym a społecznym ujęciem innowacji, tj. między światem techniki i zysku a rzeczywistością ludzkich potrzeb i doświadczeń. Przyjętą metodą analizy w podjętej tu pracy będą studia literaturowe zmierzające w kierunku rekonstrukcji socjologicznej teorii innowacji.
Bibliografia
Barnett, H. (1953). The Basis of Cultural Change. New York: McGraw-Hill Book.
Zobacz w Google Scholar
Bell, D. (1973). The Coming of Post-Industrial Society: A Venture in Social Forecasting. New York: Basic Books.
Zobacz w Google Scholar
Budziński, F., Mróz, M. (1998). Innowacje techniczne. Geneza i rozwój. Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. ISBN 83-71-99038-3.
Zobacz w Google Scholar
Fiedor, B. (1979). Teoria innowacji. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Kotarbiński, T. (1965). Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Ossolineum. ISBN 83-04-04525-7.
Zobacz w Google Scholar
Kotarbiński, T. (1999). Dzieła wszystkie. Prakseologia. Cz. 1. Wrocław: Ossolineum. ISBN 83-04-04435-8.
Zobacz w Google Scholar
Ogburn, W. (1933). Social Change. W: E.R.A. Seligman (ed.). Encyclopaedia of the Social Sciences. New York: Viking Press.
Zobacz w Google Scholar
Ogburn, W. (1950). Social Change with Respect to Culture and Original Nature. New York: Viking Press.
Zobacz w Google Scholar
Ogburn, W. (1964). On Culture and Social Change. Selected papers. Edited and with an introduction by O.D. Duncan. Chicago: University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar
Pomykalski, A. (1997). Innowacje. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. ISBN 83-87-19811-0.
Zobacz w Google Scholar
Sahlman, W.A. (1992). Introduction to: The Five Stages of Small Business Growth. W: W.A. Sahlman, H.H. Stevenson (eds.). The Entrepreneurial Venture. Boston: Harvard Business School Publishing. ISBN 08-75-84892-3.
Zobacz w Google Scholar
Schumpeter, J. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Sombart, W. (1916). Der moderne Kapitalismus. Historisch-systematische Darstellung des gesamteuropäischen Wirtschaftslebens von seinen Anfängen bis zur Gegenwart. München: Duncker & Humblot.
Zobacz w Google Scholar
Szymczak, M. (1976). Słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Targalski, J. (2006). Innowacyjność – przyczyna i skutek przedsiębiorczości. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 730, 5‒10.
Zobacz w Google Scholar
Veblen, T. (1904). Theory of Business Enterprise [online, dostęp: 2014-04-05]. Dostępny w Internecie: http://www.cfeps.org/ss2008/ss08r/parada/The%20Theory%20Of%20Business%20Enterprise.pdf.
Zobacz w Google Scholar
Veblen, T. (1924). Absentee Ownership and Business Enterprise in Recent Times: The Case of America. London: Allen & Unwin.
Zobacz w Google Scholar
Zacher, L. (2000). Innowacje. W: W. Kwaśniewicz (red.). Encyklopedia socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa. ISBN 83-85505-71-7.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa