Międzynarodowa turystyka edukacyjna a rozwój osobisty i zawodowy młodzieży studenckiej
Okładka tom 37
PDF

Słowa kluczowe

międzynarodowa turystyka edukacyjna
studenci
działalność autokreacyjna

Jak cytować

Alejziak B. (2018). Międzynarodowa turystyka edukacyjna a rozwój osobisty i zawodowy młodzieży studenckiej. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 37(1), 115-134. https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.01.115134

Abstrakt

Międzynarodowa turystyka edukacyjna realizowana jako program Erasmus umożliwia wyjazdy za granicę na studia i praktykę, promuje mobilność edukacyjną i zawodową młodzieży studenckiej. Należy do tych form aktywności ludzkiej, które mają szczególne znaczenie dla rozwoju osobowości, samokształcenia człowieka, poznania samego siebie w międzynarodowym, zróżnicowanym kulturowo środowisku. Jest elementem autokreacyjnej działalności młodzieży w sferze zawodowej.

Biorąc pod uwagę powyższe założenia, celem przeprowadzonych badań było zdiagnozowanie korzyści dotyczących rozwoju osobistego i zawodowego młodzieży w zakresie: zdobywania i poszerzania wiedzy zawodowej, kształtowania umiejętności osobistych, zawodowych, językowych, budowania cech osobowych. Badając rolę i znaczenie międzynarodowej turystyki edukacyjnej w autokreacyjnej działalności młodzieży studenckiej w sferze zawodowej, zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, przeprowadzonego techniką ankietowania, gdzie narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety.

Analizując otrzymane wyniki, można zauważyć, że zdecydowana większość badanych odniosła rozliczne korzyści w sferze rozwoju zawodowego, które dotyczyły ogólnie lepszego startu zawodowego, możliwości podjęcia pierwszej pracy zarówno w kraju, jak i za granicą. Uczestnicy międzynarodowej turystyki edukacyjnej odczuwają dużą satysfakcję z możliwości udziału w programie Erasmus, który według nich podnosi ich wartość na rynku pracy i jest ważnym elementem działalności autokreacyjnej.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.01.115134
PDF

Bibliografia

Adamiec, M. (1992). Podmiotowość: formy i zmiany. W: Z. Ratajczak (red). Podmiotowość człowieka. Szanse rozwoju i zagrożenia (s. 32–35). Katowice: Uniwersytet Śląski.
Zobacz w Google Scholar

Alejziak, B. (2008). Samowychowanie a turystyka. Kraków: Albis. ISBN 9788390645223.
Zobacz w Google Scholar

Angyal, A. (1969). Foundations for a Science of Personality. New York: The Viking Press.
Zobacz w Google Scholar

Antonowicz, D. (2002). Uniwersytet: od korporacji do instytucji. Zagadnienia Naukoznawstwa, 4, 513–537.
Zobacz w Google Scholar

Cvikl, H., Artič, N. (2013). Can mentors of Erasmus student mobility influence the development of future tourism? Tourism and Hospitality Management, 19(1), 83–95.
Zobacz w Google Scholar

Dhiman, M.Ch. (2012). Employers’ perceptions about tourism management employability skills. Anatolia – An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 23(3), 359–372.
Zobacz w Google Scholar

Dolga, L., Filipescu, H., Popescu-Mitroi, M.M., Mazilescu, C.A. (2015). Erasmus mobility impact on pro¬essional training and personal development of students beneficiaries. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 191, 1006–1013.
Zobacz w Google Scholar

Erasmus. (2011). Strona internetowa programu Erasmus [online, dostęp: 2017-12-21]. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Dostępny w Internecie: http://www.erasmus.org.pl.
Zobacz w Google Scholar

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (2017). Strona internetowa Fundacji [online, dostęp: 2017-09-15]. Warszawa: FRSE. Dostępny w Internecie: http://www.frse.org.pl/.
Zobacz w Google Scholar

Jakowicka, M., Lewowicki, T. (red.). (1987). Aspiracje dzieci i młodzieży uczącej się w województwie zielonogórskim. Zielona Góra: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Zielonej Górze.
Zobacz w Google Scholar

Jančina, M., Kubicka, D. (2014). Kierowanie własnym rozwojem. Kontekst teoretyczny zjawiska. Psychologia Rozwojowa, 19(4), 31–48.
Zobacz w Google Scholar

Kozielecki, J. (2002). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. ISBN 8386770589.
Zobacz w Google Scholar

Kryszewski, W. (2017). Uniwersytet. W: Encyklopedia [online, dostęp: 2017-12-21]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Dostępny w Internecie: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/uniwersytet;3991404. html.
Zobacz w Google Scholar

Kunikowski, J., Kamińska, A., Gawryluk, M. (2016). Aspiracje zawodowe młodzieży. Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska, Lublin – Polonia, Sectio J, 29(4), 55–78. Doi 10.17951/j.2016.29.4.55.
Zobacz w Google Scholar

Lewowicki, T., Galas, B. (1984). Poziom aspiracji młodzieży. Nowa Szkoła, 9, 387–390.
Zobacz w Google Scholar

Milne, A., Cowie, J. (2013). Promoting culturally competent care: the Erasmus exchange programme. Nursing Standard, 27(30), 42–46.
Zobacz w Google Scholar

Miś, A. (2007). Koncepcja rozwoju kariery zawodowej w organizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. ISBN 9788372523730.
Zobacz w Google Scholar

Obuchowski, K. (1985). Adaptacja twórcza. Warszawa: Książka i Wiedza. ISBN 8305112268.
Zobacz w Google Scholar

Obuchowski, K. (2000). Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 837301005X.
Zobacz w Google Scholar

Obuchowski, K. (2001). W poszukiwaniu właściwości człowieka. Poznań: Garmond Oficyna Wydawnicza. ISBN 839150543X.
Zobacz w Google Scholar

Pawlak, J. (2009). Autokreacja. Psychologiczna analiza zjawiska i jego znaczenie dla rozwoju człowieka. Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum; Wydawnictwo WAM. ISBN 9788375054286.
Zobacz w Google Scholar

Pietrasiński, Z. (1988). Rozwój z perspektywy jego podmiotu. W: M. Tyszkowa (red.). Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Warszawa: PWN. ISBN 8301081449.
Zobacz w Google Scholar

Szubert, T. (2013). Program Erasmus w opinii polskich studentów: rok akademicki 2010/11. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Zobacz w Google Scholar

Tomczak, R.T. (2015). Turystyka w dawnych czasach. Siedemnastowieczne pobyty szlachty polskiej w Pradze. Turystyka Kulturowa, 6, 6–20.
Zobacz w Google Scholar

Turos, L. (1990). Turystyka edukacyjna. Siedlce: Wyższa Szkoła Rolniczo-Pedagogiczna.
Zobacz w Google Scholar

Turos, L. (1997). Wprowadzenie do wiedzy o turystyce edukacyjnej. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich. ISBN 8385135855.
Zobacz w Google Scholar

White, R.W. (1959). Motivation reconsidered: The concept of competence. Psychological Review, 66(5), 297–333.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne