Abstrakt
Relacje, które przedsiębiorstwa nawiązują z otoczeniem, nie mogą mieć charakteru krótkookresowego, ponieważ by zgromadzić zasoby relacyjne, niezbędna jest ich systematyczność, co z kolei wymaga nakładu czasu. Ponadto konieczna jest identyfikacja warunków, które wspomagają implementację procedury relacyjnej. Nie bez znaczenia pozostaje charakter nawiązywanych relacji. Każda relacja jest unikalna pod kątem dynamiki, rozwoju, realizacji czy wyników z realizacji. Relacje są specyficznym zasobem, który przedsiębiorstwa wykorzystują w oparciu o określoną wiedzę. Warto również zauważyć, że ulegają przez to ciągłej ewolucji. Relacje, by mogły odpowiadać wymogom stawianym zasobom, muszą być zawarte pomiędzy przynajmniej dwoma podmiotami, co nie oznacza, że te same uwarunkowania interakcji muszą lub powinny warunkować kolejne relacje. Nie istnieje pojęcie takie jak "standardowe relacje". Więzi, na które przedsiębiorstwa się decydują z klientami, powinny uwzględniać potrzeby obu stron, tak by je maksymalizować. Nie jest to łatwe zadanie, bowiem strony mogą przedstawiać odmienne podejście, odbiegające od przyjętej normy. Artykuł ma na celu przedstawienie czynników koncepcji partnerskiej, które umożliwiają przedsiębiorstwom nawiązanie z klientami długotrwałych relacji.
Bibliografia
Amit R., Schoemaker P.J. 1993. Strategic Assets and Organizational Rent. "Strategic Management Journal" vol. 14 (January).
Zobacz w Google Scholar
Barney J. 1991. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. "Journal of Management" vol. 12.
Zobacz w Google Scholar
Collis D.J., Montgomery C.A. 1995. Competing on Resources: Strategy in the 1990s, "Harvard Business Review" vol. 73 (July-August).
Zobacz w Google Scholar
Egan J. 2004. Relationship Marketing: Exploring Relational Strategies in Marketing. 2nd ed. Pitman Publishing. ISBN 97-80273-6862-31.
Zobacz w Google Scholar
Fasel D. 2000. Partnering in Action: A Guide for Building Successful Collaboration across Organizational Boundaries. Oxford: Pathways. ISBN 185-7036-263.
Zobacz w Google Scholar
Ford D., Gadde L.E., Hakansson H., Snehota I. 2003. Managing Business Relationships. 2nd ed. Chichester: John Willey. ISBN 97-80470-8512-58.
Zobacz w Google Scholar
Godziszewski B. 2001. Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa. Toruń: UMK. ISBN 83-2311-284-3.
Zobacz w Google Scholar
Grant R.M. 1991. The Resource - Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation. "California Management Review" vol. 33, iss. 3.
Zobacz w Google Scholar
Grant R. 2005. Contemporary Strategy Analysis. 5th ed. Oxford: Blackwell Science. ISBN 78-1405-1199-86.
Zobacz w Google Scholar
Halawi L., Aronson J., Mc Carthy R. 2005. Resource-Based View of Knowledge Management for Competitive Advantage. "The Electronic Journal of Knowledge Management" vol. 3, iss. 2.
Zobacz w Google Scholar
Petraf M.A. 1997. The Cornerstone of Competitive Advantage. W: Foss N.J (ed.). Resources, Firms, and Strategies: A Reader in the Resource-based Perspective. New York: Oxford University Press. ISBN 01-987-8180-6.
Zobacz w Google Scholar
Stankiewicz M.J. 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: TNOiK. ISBN 83-7285-088-7.
Zobacz w Google Scholar
Warren K. 2008. Strategic Management Dynamics. Hoboken: John Wiley. ISBN 978-04-7006-067-4.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa