Abstrakt
Współczesne organizacje funkcjonują w warunkach otoczenia turbulentnego, które charakteryzuje się dużą złożonością i zmiennością. Warunki te powodują, że przewidywanie zmian, jakie wyłaniają się z procesów nieciągłych, jest niezwykle trudne. Powszechna zgoda praktyków i teoretyków zarządzania co do wzrastającej turbulencji otoczenia organizacji wymaga poszukiwania nowych sposobów działania, które pozwolą menedżerom na choćby ograniczoną kontrolę nad otoczeniem. Ten nowy sposób działania to gromadzenie i przetwarzanie informacji niesionych przez tak zwane słabe sygnały w ramach systemów wczesnego rozpoznania. Przegląd badań z obszarów systemów wczesnego rozpoznania i niepewności otoczenia wskazuje, że im większa – w ocenie menedżerów – postrzegana strategiczna niepewność otoczenia, tym bardziej zaawansowany system. Zaawansowanie systemu rozumiane jest jako intensywność, z jaką realizowany jest cel wczesnego rozpoznania. Opierając się na istniejącej, głównie anglojęzycznej literaturze, jak również na badaniach własnych autora zrealizowanych na próbie polskich przedsiębiorstw innowacyjnych z sektora MiŚP, w artykule podejmowana jest próba empirycznej weryfikacji wpływu otoczenia postrzeganego jako niepewne na przedsiębiorstwa, ich skłonność do zaangażowania się we wczesne rozpoznanie, również intensywność działań związanych z percepcją i interpretacją słabych sygnałów. Według wiedzy autora prezentowane wyniki badania empirycznego są pierwszymi, które zajmują się problemem relacji pomiędzy postrzeganą strategiczną niepewnością a wczesnym rozpoznaniem w kontekście polskich przedsiębiorstw, i dostarczają dodatkowych dowodów prezentowanej teorii.
Bibliografia
Ansoff I. Zarządzanie strategiczne. Transl. by K. Obłój, J. N. Sajkiewicz. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, 1985.
Zobacz w Google Scholar
Ansoff I., McDonnell E. Implanting strategic management. New York: Prentice Hall, 1990. ISBN 0-13-451915-9.
Zobacz w Google Scholar
Auster E., Choo Ch.W. “Environmental scanning by CEOs in two Canadian industries”. Journal of the American Society for Information Science, 1993, vol. 44, no. 4.
Zobacz w Google Scholar
Bielski M. Organizacje – istota, struktury, procesy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1996. ISBN 83-7016-925-2.
Zobacz w Google Scholar
Burns A.C., Bush R.F. Marketing research. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2009. ISBN 013-896606-0.
Zobacz w Google Scholar
Burns T., Stalker G.M. The management of innovation. Oxford: Oxford University Press, 1994.
Zobacz w Google Scholar
Choo Ch.W. Information management for the intelligent organization. Medford: ASIS, 1998. ISBN 1573870579.
Zobacz w Google Scholar
Choo Ch.W., Detlor B., Bergeron P., Heaton L. “Working with information: Information management and culture in a professional service organization”. Journal of Information Science, 2006, no. 32 (6).
Zobacz w Google Scholar
Czekaj J. Metody zarządzania informacją w przedsiębiorstwie. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, 2002. ISBN 83-7252-067-4.
Zobacz w Google Scholar
Daft R.L. Organization theory and design. Saint Paul, MN: West Publishing, 1989. ISBN 0-314-46341-0.
Zobacz w Google Scholar
Daft R.L., Sormunen J., Parks D. “Chief executive scanning, environmental characteristics and company performance: An empirical study”. Strategic Management Journal, 1988, vol. 9, no. 2.
Zobacz w Google Scholar
Daft R.L., Weick K.E. “Toward a model of organizations as interpretation systems”. Academy of Management Review, 1984, vol. 9, no. 2.
Zobacz w Google Scholar
Emery F.E., Trist W.L. “The casual texture of organizational environments”. Human Relations, 1965, vol. 18.
Zobacz w Google Scholar
Fahey L., Narayanan V.K. Macroenvironmental analysis for strategic management. Saint Paul, MN: West Publishing, 1986. ISBN 0314852336.
Zobacz w Google Scholar
Grote G. Management of uncertainty. Theory and application in the design of systems and organizations. London: Springer, 2009. ISBN 978-1-84882-373-0.
Zobacz w Google Scholar
Hambric D.C. “Environmental scanning and organizational strategy”. Strategic Management Journal, 1982, vol. 3, no. 2.
Zobacz w Google Scholar
Hamel G., Prahalad C.K. Przewaga konkurencyjna jutra. Transl. by M. Albigowski. Warszawa: Business Press, 1999. ISBN 83-87474-55-X.
Zobacz w Google Scholar
Hatch M.J. Teoria organizacji. Transl. by P. Łuków, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002. ISBN 83-01-13541-7.
Zobacz w Google Scholar
Kaye D. “The nature of information”. Library Review, 1995, vol. 44, no. 8.
Zobacz w Google Scholar
King W.R., Cleland D.I. (eds.). Strategic planning and management handbook. New York: Van Nostrand Reinhold Company, 1987. ISBN 0442247311.
Zobacz w Google Scholar
Kirschkamp A. A contingency-based view of chief executive officers’ early warning behavior. Oestrich-Winkel: Deutscher Universität-Verlag, 2006.
Zobacz w Google Scholar
Lenz R.T., Engledow J.L. “Environmental analysis units and strategic decision-making: A field study of selected ‘leading-edge’ corporations”. Strategic Management Journal, 1986, vol. 7, no. 1.
Zobacz w Google Scholar
Lipshitz R., Strauss O. “Coping with uncertainty: A naturalistic decision making analysis”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 1997, vol. 69, no. 2.
Zobacz w Google Scholar
Milliken F. “Three types of perceived uncertainty about the environment: State effect and response uncertainty”. Academy of Management Review, 1987, vol. 12, no. 1.
Zobacz w Google Scholar
Morgan G. Obrazy organizacji. Transl. by Z. Wiankowska-Ładyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999. ISBN 83-01-12235-8.
Zobacz w Google Scholar
Narayanana V.K., Nath R. Organization theory. A strategic approach. Boston: Irwin, 1993. ISBN 0256087784.
Zobacz w Google Scholar
Nizard G. Metamorfozy przedsiębiorstwa. Zarządzanie w zmiennym otoczeniu organizacji. Transl. by Z. Podlesiak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998. ISBN 83-01-12623-X.
Zobacz w Google Scholar
Penc-Pietrzak I. “Analiza otoczenia firmy”. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw, 2002, no. 11.
Zobacz w Google Scholar
Sawyerr O.O. “Environmental uncertainty and environmental scanning activities of Nigerian manufacturing executives: A comparative analysis”. Strategic Management Journal, 1993, vol. 14, no. 4.
Zobacz w Google Scholar
Smircich L., Stubbart C. “Strategic management in an enacted world”. Academy of Management Review, 1985, vol. 10, no. 4.
Zobacz w Google Scholar
Starczewska-Krzysztoszek M. Ranking najbardziej innowacyjnych firmy w Polsce [online, accessed: 2010-06-01]. Warszawa 2008. Available online: www.innowacyjnefirmy.pl.
Zobacz w Google Scholar
Thomson J.D. Organization in action. New York: McGraw-Hill, 1967.
Zobacz w Google Scholar
Tushman M.L., Nadler D.A. “Information processing as an integrating concept in organizational design”. Academy of Management Review, 1978, vol. 3, no. 3.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa