Abstrakt
W różnych sytuacjach występuje potrzeba wyróżnienia fragmentu tekstu. W tym celu dostępnych jest wiele różnych technik, między innymi: kolor czcionki, kolor tła, podkreślenie, wielkość i styl czcionki, kapitalizacja. Wytyczne opisujące użycie kolorów w różnych kontekstach można odnaleźć w wielu źródłach. W ciągu ubiegłego stulecia przeprowadzono liczne badania w tej dziedzinie, jednak jak dotąd nie badano wpływu kolorów na intensywność efektu wyróżniania (ang. pop-out effect). Na podstawie przeprowadzonej ankiety i analizy tego zjawiska określony został ranking najlepszych kolorów używanych do wyróżniania tekstu. Zweryfikowane zostały dwie metody (kolor czcionki i kolor tła) dla sześciu podstawowych kolorów. Badanie zostało przeprowadzone dwukrotnie na tej samej grupie respondentów, aby sprawdzić stabilność odpowiedzi. Spójność opinii została zbadana przy użyciu metody AHP. Wyniki wskazują, że istnieją znaczne różnice między kolorami. Preferencje zostały pogrupowane w klasy. Stabilność odpowiedzi została potwierdzona, jednak niektóre wyrażane poglądy nie są spójne. Przeprowadzone badanie stanowi wstęp do omawianego tematu. Wiele czynników pozostaje poza zakresem niniejszego artykułu i stanowi potencjał do dalszych eksperymentów (m.in. specyfika kulturowa, odcienie kolorów, kontekst prezentacji).
Bibliografia
Churchill, E.T., Trevor, J., Bly, S., Nelson, L., Cubranic, D. (2000). Anchored conversations: chatting in the context of a document. In: Proceeding of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 454–461). New York: ACM Press. ISBN 1581132166.
Zobacz w Google Scholar
Hall, R.H., Hanna, P. (2004). The impact of web page text-background colour combinations on readability, retention, aesthetics and behavioural intention. Behaviour & Information Technology, 23(3), 183–195.
Zobacz w Google Scholar
Hill, L.S. (1997). Readability of screen displays with various foreground. Background color combinations, font types and word styles. In: Proceedings of the Eleventh National Conference on Undergraduate Research (pp. 742–746). Austin, Texas.
Zobacz w Google Scholar
Humar, I., Gradišar, M., Turk, T. (2008). The impact of color combinations on the legibility of a Web page text presented on CRT displays. International Journal of Industrial Ergonomics, 38(11–12), 885–899.
Zobacz w Google Scholar
Ibraheem, N.A., Hasan, M.I., Khan, R.Z., Mishra, P.K. (2012). Understanding color models: A review. ARPN Journal of Science and Technology, 2(3), 265–275.
Zobacz w Google Scholar
Ling, J., van Schaik, P. (2002). The effect of text and background colour on visual search of web pages. Displays, 23, 223–230.
Zobacz w Google Scholar
Livre, L.C. (1912). Lisibilité des affiches en couleurs. In: Cosmos (p. 255). Sheldons Limited House.
Zobacz w Google Scholar
Marshall, C. (1997). Annotation: from paper books to the digital library. In: Digital Libraries ’97 2nd ACM International Conference on Digital Libraries (pp. 131–140). New York: ACM Press. ISBN 0897918681.
Zobacz w Google Scholar
Matthews, L.M., Mertins, K. (1987). The influence of color on visual search and subjective discomfort using CRT display. In: Proceedings of the Human Actors Society 31st Annual Meeting (pp. 1271–1275). Santa Monica: HFES.
Zobacz w Google Scholar
Nielsen, J. (1997). How users read on the Web [online, accessed: 2017-08-10]. Retrieved from: http://www.useit.com/alertbox/9710a.html.
Zobacz w Google Scholar
Nist, S.H., Hogrebe, M. C. (1987). The role of underlining and annotating in remembering textual information. Reading Research and Instruction, 27(1), 12–25.
Zobacz w Google Scholar
Pastoor, S. (1990). Legibility and subjective preference for color combinations in text. Human Factors, 32(2), 157–171.
Zobacz w Google Scholar
Pearson, R., van Schaik, P. (2003). The effect of spatial layout of and link colour in web pages on performance in a visual search task and an interactive search task. International Journal on Human-Computer Studies, 59(3), 327–353.
Zobacz w Google Scholar
Peterson, S. (1992). The cognitive functions of underlining as a study technique. Reading Research and Instruction, 31(2), 49–56.
Zobacz w Google Scholar
Saaty, T.L. (1977). A scaling method for priorities in hierarchical structures. Journal of Mathematical Psychology, 15(3), 234–281.
Zobacz w Google Scholar
Schilit, B.G. (1998). Beyond paper: Supporting active reading. In: Proceedings of CHI ’98 (pp. 249–256). New York: ACM Press.
Zobacz w Google Scholar
Silvers, V.L., Kreiner, D.S. (1997). The effects of pre-existing inappropriate highlighting on reading comprehension. Reading Research and Instruction, 36(3), 217–223.
Zobacz w Google Scholar
Strobelt, H., Oelke, D., Kwon, B.C., Schreck, T., Pfister, H. (2016). Guidelines for effective usage of text highlighting techniques. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 22(1), 489–498.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1928). Influence of type form on speed of reading. Journal of Applied Psychology, 12, 359–368.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1929a). Studies of typographical factors influencing speed of reading: II. Size of type. Journal of Applied Psychology, 13(2), 120–130.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1929b). Studies of typographical factors influencing speed of reading. III. Length of line. Journal of Applied Psychology, 13(3), 205–219.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1929c). Studies of typographical factors influencing speed of reading: V. Simultaneous variations of type site and line length. Journal of Applied Psychology, 13(2), 72–78.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1929d). Studies of typographical factors influencing speed of reading: VI. Black type versus white type. Journal of Applied Psychology, 13(2), 241–247.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1929e). Studies of typographical factors influencing speed of reading. VII. Variations in color of print and background. Journal of Applied Psychology, 13(2), 471–479.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1932). Studies of typographical factors influencing speed of reading: X. Style of type face. Journal of Applied Psychology, 16, 605–613.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1940). How to Make Type Readable: A Manual for Typographers, Printers, and Advertisers, Based on Twelve Years of Research Involving Speed of Reading Tests Given to 33,031 Persons. New York: Harper & Brothers.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1942). Reader preferences and typography. Journal of Applied Psychology, 26, 38–40.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1944). Eye movements in reading black print on white background and red print on dark green background. American Journal of Psychology, 57, 93–94.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1946). Readability of mixed type forms. Journal of Applied Psychology, 30, 631–637.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1955). Tinker speed of reading test. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Zobacz w Google Scholar
Tinker, M.P. (1963). Legibility of Print. Ames: Iowa State University Press.
Zobacz w Google Scholar
Wang, H.C. (2003). Effects of screen type, Chinese typography, text/background color combination, speed, and jump length for VDT leading display on users’ reading performance. International Journal of Industrial Ergonomics, 31(4), 249–261.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa