Aesthetics and impressions aspects in ergonomics with reference to office buildings construction
Okładka tom 35
PDF (Język Polski)

Keywords

aesthetics
architecture
office buildings
ergonomics

How to Cite

ZłowodzkiM. (2017). Aesthetics and impressions aspects in ergonomics with reference to office buildings construction. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 35(3), 167-183. https://doi.org/10.25944/znmwse.2017.03.167183

Abstract

Aesthetic aspects are rarely brought up in the literature and in ergonomic examinations. They usually constitute the final supplement in elaborated subjects. This situation constitutes a remarkable simplification of the scope of the contemporary influence of aesthetics on the activity and perception of the man living at the beginning of the 21st century in highly developed countries. Along with an increase in the affluence, the aesthetic aspect is acquiring significance as far as priorities of investors are concerned. This situation has been present in office buildings construction for a long time, in which a good location, interesting surrounding and appropriate ‘company’, an attractive form and good architectural detail constitute the visible sign of the position of the company, the element of advertisement and an indicator of the status and the market position. And hence the architecture of office objects has been from the beginning of their coming into existence interesting, often avant-garde, with underscored elements of prestige and demonstration of high quality of construction art. This level depends on many factors, but it is possible to demonstrate that quality of building—company seats—goes hand in hand with the level of development, general affluence and expresses not only an aesthetic quality level but also contributes to the standard of work space. The Author tried to present this viewpoint as exemplified by four objects, erected in the similar time, with comparable market success achieved but in countries of different level of development, i.e. the buildings from: Cracow, Warsaw, Paris and near Oslo.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2017.03.167183
PDF (Język Polski)

References

Bańka, J. (1976). Humanizacja techniki. Główne zagadnienia i kierunki eutyfroniki. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
View in Google Scholar

Bańka, J. (1990). Cywilizacyjne skutki komputeryzacji w świetle filozofii techniki. Ergonomia, 13(1), 24–36.
View in Google Scholar

Franus, E. (1992). Struktura i ogólna metodologia nauki ergonomii. Kraków: Universitas.
View in Google Scholar

Gorczyca, J. (red.). (2017). Polski rynek biurowy wydanie 2017: inwestycje, architektura, produkty. Kraków: KRN Media Sp. z o.o.
View in Google Scholar

Jastrzębowski, W.B. (1857). Rys Ergonomji, czyli nauki o pracy, opartej na prawdach poczerpniętych z Nauki Przyrody. Przyroda i Przemysł, 29, 32.
View in Google Scholar

Juzwa, N., Gil, A., Sulimowska-Ociepka, A., Witeczek, A. (2010). Architektura i urbanistyka współczesnego przemysłu. Gliwice: Wydział Architektury. Politechnika Śląska. ISBN 9788392640226.
View in Google Scholar

Lisowski, B. (1990). Stan istniejący i postulowany w architekturze końca XX wieku. Kraków: Politechnika Krakowska.
View in Google Scholar

Szparkowski, Z. (1999). Architektura współczesnej fabryki. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. ISBN 8372071667.
View in Google Scholar

Taczalska, A. (2016). Architektura współczesnych budynków biurowych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem Krakowa i Warszawy – aspekt środowiska miejsc pracy na tle tendencji europejskich. Dysertacja doktorska. Kraków: Politechnika Krakowska.
View in Google Scholar

Tatarkiewicz, W. (1985). Historia estetyki. T. 1. Estetyka starożytna. Warszawa: Arkady.
View in Google Scholar

Tatarkiewicz, W. (1988a) Dzieje sześciu pojęć – sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Tatarkiewicz, W. (1988b). Historia estetyki. T. 2. Estetyka średniowieczna. Warszawa: Arkady.
View in Google Scholar

Tatarkiewicz, W. (1991). Historia estetyki. T. 3. Estetyka nowożytna. Warszawa: Arkady.
View in Google Scholar

Wilkinson, Ph. (2011). 50 teorii architektury, które powinieneś znać. Tłum. K. Knap-Paszkowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301167271.
View in Google Scholar

Zawada-Pęgiel, K., Złowodzki, M. (2015). The architecture of wine manufacturing and commercial sites in Central Europe. Czasopismo Techniczne. Architektura, 112(10-A), 73–95.
View in Google Scholar

Złowodzki, M. (2008). O ergonomii i architekturze. Kraków: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. ISBN 9788372424662.
View in Google Scholar

Złowodzki, M. (2013). Changes in the paradigm of locating offices in post-industrial cities exemplified by Paris. Czasopismo Techniczne. Architektura, 110(1-A), 165–193.
View in Google Scholar

Złowodzki, M., Ogińska, H., Juliszewski, T., Pawlak, H. (red.). (2012). Ergonomia w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. Kraków–Lublin: Komitet Ergonomii PAN. ISBN 9788393671007.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.