Supporting students with disabilities in entering the job market by applying coaching tools
Okładka tom 40
PDF

Keywords

coaching
coaching tools
job market
students with disabilities

How to Cite

ZinkowskaK., RytelewskaA., & OlszewskiJ. (2018). Supporting students with disabilities in entering the job market by applying coaching tools. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 40(4), 115-129. https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.04.115129

Abstract

The article constitutes a description of the project taking place at one of Polish universities1. The authors have been trying to point out the fact that applying a coaching method could help persons with disabilities achieve their professional goals by discovering their potential. When pursuing their plans, persons with disabilities often come across obstacles that prevent them from achieving their goals that are present in their closest environment. The authors have pointed out that applying appropriately selected tools during training courses and coaching sessions will allow students to overcome the barriers to obtain their dream jobs. This article has two parts. The first part presents a theoretical discussion on the concept of coaching. The second part, empirical, describes assumptions of the project that is being implemented at one of the universities. The assumptions to the project included an analysis of students’ disabilities and suggested the most effective coaching tools compatible with students’ disabilities. The analyses constitute introduction to further actions such as the implementation of coaching tools and results’ analysis.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.04.115129
PDF

References

Bennewicz, M. (2011). Coaching i mentoring w praktyce. Warszawa: G + J Gunter + Jahr Polska. ISBN 9788362343546.
View in Google Scholar

Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. Transl. by K. Kruszewski. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. ISBN 8302076872.
View in Google Scholar

Brzeziński, Ł. (2013). Coaching narzędziem rozwoju zawodowego. Problemy Profesjologii, 2, 113–124.
View in Google Scholar

Confield, J., Chee, P. (2014). Coaching dla zwycięzców. Sprawdzone techniki urzeczywistniania marzeń i osiągania trudnych celów. Transl. by B. Jóźwiak. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 9788378185567.
View in Google Scholar

Dilts, R. (2006). Od przewodnika do inspiratora, czyli Coaching przez duże „C”. Transl. by B. Szczepaniak. Warszawa: Wydawnictwo PINLP G. Peczko. ISBN 8392319508.
View in Google Scholar

Grant, A. M. (2001). Towards a psychology of coaching: The impact of coaching on metacognition, mental health and goal attainment [online, accessed: 2018-10-15]. Doctoral Dissertations. Macquarie University. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED478147.pdf.
View in Google Scholar

Holiday, M. (2006). Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół. Transl. by M. Głogowska. Gliwice: Helion. ISBN 8324601678.
View in Google Scholar

Hargrove, R. (2006). Mistrzowski coaching. Transl. by I. Podsiadło. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 8374840056.
View in Google Scholar

Kołodziejczak, M. (2015). Coaching i mentoring we wspieraniu sieci scoutów. In: P. Głodek, M. Wiśniewski (eds.). Budowa potencjału uczelni wyższej do współpracy z przedsiębiorstwami. Rola scoutingu wiedzy (pp. 53–66). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. ISBN 9788379695652.
View in Google Scholar

Kozyra, B. (2015). Zarządzanie sobą. Zrozum siebie i zrealizuj marzenia. Warszawa: MT Biznes. ISBN 9788377469132.
View in Google Scholar

Kraczla, M., Wziątek-Staśko, A. (2016). Coaching jako nowoczesna metoda rozwoju kadry kierowniczej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 1, 239–252.
View in Google Scholar

Kreyenberg, J. (2010). Coaching, czyli wspieranie rozwoju pracowników. Transl. by B. Moryl. Warszawa: Wydawnictwo BC.edu. ISBN 9788361655343.
View in Google Scholar

Paul-Cavallier, F. J. (2009). Wizualizacja. Od obrazu do działania. Transl. by A. Suchańska. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 9788375102611.
View in Google Scholar

Pawlisiak, M. (2013). Coaching elementem doskonalenia zawodowego kadr logistycznych. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 14 (12, part 1), 177–188.
View in Google Scholar

Rogers, J. (2013). Coaching. Podstawy umiejętności. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. ISBN 9788374892636.
View in Google Scholar

Rzycka, O. (2011). Zarządzanie i życie. Refleksje coacha. Warszawa: Difin. ISBN 9788376415369.
View in Google Scholar

Sidor-Rządkowska, M. (2015). Zastosowanie coachingu w przedsiębiorstwie – szanse i zagrożenia. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 4, 45–53.
View in Google Scholar

Sidor-Rządkowska, M. (ed.). (2009). Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer Business. ISBN 9788375266801.
View in Google Scholar

Starr, J. (2005). Coaching. Procesy, zasady, umiejętności. Transl. by G. Łuczkiewicz. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 8320815851.
View in Google Scholar

Thorpe, S., Clifford, J. (2004). Podręcznik coachingu. Transl. by A. Sawicka-Chrapkowicz. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 8373015434.
View in Google Scholar

Vickers, A., Bavister, S. (2007). Coaching. Transl. by M. Kowalczyk. Gliwice: Helion. ISBN 9788324604920.
View in Google Scholar

Whitemore, J. (2011). Coaching. Trening efektywności. Transl. by M. Sobczak. Warszawa: G + J Gruner + Jahr Polska. ISBN 9788362343140.
View in Google Scholar

Whitworth, L., Kimsey-House K., Sandahl P. (2010). Coaching koaktywny. Umiejętności wspierające sukces klienta. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer Business. ISBN 9788326404313.
View in Google Scholar

Wilczyńska, M., Nowak, M., Kućka, J., Sawicka, J., Sztajerwald, K. (2013). Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste. Gliwice: Wydawnictwo Helion. ISBN 9788324679836.
View in Google Scholar

Wilson, C. (2010). Coaching biznesowy. Praktyczny podręcznik dla coachów, menedżerów i specjalistów HR. Transl. by M. Lisek-Derek. Warszawa: MT Biznes. ISBN 9788361732969.
View in Google Scholar

Wujec, B. (2012). Geneza i definicje coachingu. Coaching Review, 1 (4), 4–28.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.