Abstract
This article presents the results of research carried out on a group of 500 students from the 3rd class of junior secondary school from the city of Tarnow and Tarnow poviat. An important element of the study was to diagnose the environments in terms of the status of families and the correlations between parents’ education, their social and occupational status and household spending. The concepts connected with social structure, equal opportunities and the students’ educational paths were presented in the theoretical part. The impact of social and family factors on the differentiation of students’ educational choices were pointed out in the third chapter, referring to the conclusions presented by other authors. The fourth chapter contains a detailed diagnosis of urban and rural social environments. The position of social environments studied in the context of parents’ education, their social and professional position as well as financial situation of households, confirmed the preservation of the “inferiority – superiority” system in any area of research between the village and the city. The last chapter of the article presents the connections between the family characteristics in the context of restoring the status consistency in the diagnosed environments. All these considerations that are subject of the article are accompanied by appropriate conclusions.
References
Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000. ISBN 83-06-02827-9.
View in Google Scholar
Borowicz R., Kwestie społeczne. Trudne do rozwiązania czy nierozwiązywalne?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008. ISBN 978-83-7611-088-2.
View in Google Scholar
Domański H., Hierarchie i bariery społeczne w latach dziewięćdziesiątych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2000. ISBN 83-86917-49-Q.
View in Google Scholar
Fatyga B., Style życia uczniów gimnazjów. W: Fatyga B., Rogala-Obłękowska J. (red.), Style życia młodzieży a narkotyki. Wyniki badań empirycznych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2002. ISBN 83-88594-66-4.
View in Google Scholar
Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. ISBN 83-01-14408-4.
View in Google Scholar
Kołaczek B., Dostęp młodzieży do edukacji, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2004. ISBN 83-87890-60-X.
View in Google Scholar
Kowalski S., Szkoła w środowisku, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1969.
View in Google Scholar
Lewowicki T., Aspiracje dzieci i młodzieży, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987. ISBN 83-01-07394-2.
View in Google Scholar
Melosik Z., Edukacja a stratyfikacja społeczna. W: Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. ISBN 83-01-14133-6.
View in Google Scholar
Ossowski S., O strukturze społecznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982. ISBN 83-01-03970-1.
View in Google Scholar
Rawls J., Teoria sprawiedliwości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994. ISBN 83-01-11387-1.
View in Google Scholar
Suchodolski B., Wstęp. W: Jawłowska A. (red.), Wybór zawodu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1972.
View in Google Scholar
Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1966.
View in Google Scholar
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2004. ISBN 83-240-0218-9.
View in Google Scholar
Szymański M .J., Studia i szkice z socjologii edukacyjnej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2004. ISBN 83-87925-33-0.
View in Google Scholar
Szymański M.J., Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura społeczna, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1996. ISBN 83-85295-42-9.
View in Google Scholar
Szymański M.J., Społeczne uwarunkowania przemian edukacyjnych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988. ISBN 83-02-034467-3.
View in Google Scholar
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. ISBN 83-01-138530-X.
View in Google Scholar
Turner J.H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowania, Zysk i S-ka, Poznań 1998. ISBN 83-7150-459-4.
View in Google Scholar
Zaborowski Z., Psychospołeczne problemy sprawiedliwości i równości, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986. ISBN 83-01-06034-4.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License