Non-obligatory employee trainings and perception of work safety culture
Okładka tom 37
PDF (Język Polski)

Keywords

employees training
health and safety
health and safety culture

How to Cite

Ocieczek W. (2018). Non-obligatory employee trainings and perception of work safety culture . The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 37(1), 103-111. https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.01.103111

Abstract

Development of human capital in an organization contributes to shaping proper attitudes of employees and employers towards occupational health and safety. This is a constant and time consuming process. Trainings are an important element of building proper culture of an enterprise and at the same time the culture of occupational health and safety being its part, and have to be adjusted to a company’s needs and specificity of its operation. The article presents theoretical aspects of trainings in an organization, for example the design phase of a training and next goes on to the problem of occupational health and safety culture perception by the surveyed employees. The studies are based on partial research results regarding the perception of occupational health and safety culture in enterprises of industrial sector connected thematically with the subject of this article. The results indicate a close relationship between trainings activities and perception of occupational health and safety culture. Next, the Author aims at presenting the most important recommendations for the studied enterprise as far as the worst-graded points are concerned, which in a further perspective could strengthen the occupational health and safety culture by means of, among other, a selection of proper trainings and adequate involvement of employees.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.01.103111
PDF (Język Polski)

References

Armstrong, M., Taylor, S. (2014). Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice. London–Philadelphia: Kogan Page. ISBN 9780749469641.
View in Google Scholar

Bańka, W. (2001). Zarządzanie personelem w przedsiębiorstwie. Toruń: Adam Marszałek. ISBN 8371746393.
View in Google Scholar

Dubel-Borycka, M. (2014). Zanim rozpoczną się szkolenia [online, dostęp: 2017-05-15]. Dostępny w Internecie: www.kadry.info.pl/tekst/4361.htm.
View in Google Scholar

Gajdzik, B., Ocieczek, W. (2016). Teoria i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi we współczesnym przedsiębiorstwie produkcyjnym. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. ISBN 9788378802341.
View in Google Scholar

Kirschstein, G., Werner-Keppner, E. (oprac.). (2017). Jak zmierzyć kulturę bezpieczeństwa? [online, dostęp: 2018-01-29]. Hamburg: Kirschstein & Partner. Dostępny w Internecie: http://www.kirschstein.org/download/postergk-A4-pl.pdf.
View in Google Scholar

Konopka, J. (2012). Wpływ efektywności form szkolenia pracowników na konkurencyjność firmy. W: W. Harasim (red.). Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej (s. 101–132). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
View in Google Scholar

Koźmiński, A.K. (2013). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301164416.
View in Google Scholar

Lewandowski, J. (2000). Zarządzanie bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. ISBN 8387198838.
View in Google Scholar

McKenna, E., Beech, N. (1999). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Gebethner. ISBN 8391146502.
View in Google Scholar

Nestorowicz, R. (2009). Znaczenie szkoleń w działalności przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Gnieźnieńskiej Wyższej Szkoły Humanistyczno-Menedżerskiej „Milenium”, 1(3), 91–106.
View in Google Scholar

Nowacki, K., Łakomy, K., Lis, T. (2016). Staż pracy a kultura bezpieczeństwa. W: R. Knosala (red.). Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji (s. 448–460). Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Zarządzania Produkcją. ISBN 9878394128104.
View in Google Scholar

Ocieczek, W., Łakomy, K., Nowacki, K. (2016). Rola wykształcenia w kształtowaniu kultury bezpiecznej pracy. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, 70, 165–175.
View in Google Scholar

Sanchez, R. (2004). Understanding competence-based management: Identifying and managing five modes of competence. Journal of Business Research, 57(5), 518–532.
View in Google Scholar

Schippmann, J.S. i in. (2000). The practice of competency modeling. Personnel Psychology, 53, 703–740.
View in Google Scholar

Sosnowska, A., Łobejko, S., Kłopotek, A. (2000). Zarządzanie firmą innowacyjną. Warszawa: Difin. ISBN 8372511063.
View in Google Scholar

Witkowski, S.A., Listwan, T. (red.). (2008). Kompetencje a sukces zarządzania organizacją. Warszawa: Difin. ISBN 9788372519283.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.