Abstract
In the preliminary part of the paper, the literature overview in the area of worker well-being was performed. The aim of the paper was specified based on the performed literature overview and concerned the evaluation of the impact of the education related to the working safety conditions on shaping the physical safety as the feature of worker well-being. Next, the definition concerning the twelve-step scale for well-being measurement proposed by Warr and Clapperton (2010) was discussed. The eighth step of this scale, which regards the physical safety at work, was taken into further considerations. While analysing the physical safety at work, the characterisation of various approaches regarding the safety education was performed. These forms of education refer to school and extracurricular education—life-long learning. It was demonstrated herein that education in the discussed area can be the most effective form of shaping worker well-being in the field of the physical safety at work.
References
Borkowska, A., Czerw A. (2015). Empiryczna weryfikacja witaminowego modelu dobrostanu w pracy. Humanizacja Pracy, 1(279), 183–199.
View in Google Scholar
Doroszewski, W. (red.). (1969). Słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Józefik, A. (1982). Próba określenia zakresu merytorycznego ergonomii i jej związków z pokrewnymi dziedzinami i dyscyplinami. Ergonomia, 5(1–2), 13–18.
View in Google Scholar
Kałkowska, J., Włodarkiewicz-Klimek, H. (2008). Czynniki wpływające na kształtowanie dobrostanu pracowników w przedsiębiorstwach. W: J.S. Marcinkowski, W.M. Horst (red.). Kształtowanie dobrostanu pracownika. Wymagania bezpieczeństwa pracy i ergonomii (s. 91–100). Poznań: Wyd. Instytutu Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej.
View in Google Scholar
Kozioł, L., Buzowska, B. (2016). Praktyki nadzorcze i zarządcze a dobrostan pracowników. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 29(1), 39–48.
View in Google Scholar
Marcinkowski, J.S. (2014). Edukacja specjalistów w zakresie kształtowania bezpiecznych i zdrowych warunków pracy. W: J.S. Marcinkowski, W.M. Horst (red.). Kształtowanie dobrostanu pracownika. Wymagania bezpieczeństwa pracy i ergonomii (s. 7–44). Poznań: Wyd. Instytutu Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej. ISBN 9788360906101.
View in Google Scholar
Marcinkowski, J.S., Biernaczyk, A. (2008). Treści z zakresu ergonomii w programach szkoleń wstępnych i okresowych oraz wynikające z nich konsekwencje dla pracowników. W: J.S. Marcinkowski, W.M. Horst (red.). Kształtowanie dobrostanu pracownika. Wymagania bezpieczeństwa pracy i ergonomii (s. 71–94). Poznań: Wyd. Instytutu Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej. ISBN 9788360906101.
View in Google Scholar
Marcinkowski, J.S., Horst, W.M. (red.). (2008). Kształtowanie dobrostanu pracownika. Wymagania bezpieczeństwa pracy i ergonomii. Poznań: Wyd. Instytutu Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej. ISBN 9788360906101.
View in Google Scholar
Robertson, I.T., Flint-Taylor, J. (2009). Leadership, psychological well-being and organizational outcomes. W: S. Cartwright, C.L. Cooper (eds.). The Oxford Handbook of Organizational Well-Being (s. 159–179). Oxford: Oxford University Press. ISBN 9780199211913.
View in Google Scholar
Strykowska, M. (2009). Dobrostan pracowników a zarządzanie współczesnymi organizacjami. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 71(1), 187–194.
View in Google Scholar
Warr, P. (2009). Environmental “vitamins”, personal judgments, work values, and happiness. W: S. Cartwright, C.L. Cooper (eds.). The Oxford Handbook of Organizational Well-Being (s. 57–85). Oxford: Oxford University Press. ISBN 9780199211913.
View in Google Scholar
Warr, P., Clapperton, G. (2010). The Joy of Work? Jobs, Happiness and You. London: Routledge. ISBN 9780415459662.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License