Abstrakt
W artykule omówiono zagadnienia związane z wartością projektu oraz z czynnikami wpływającymi na tworzenie wartości projektu. Na podstawie pogłębionej analizy literatury przedstawiono podejścia do definiowania wartości projektu oraz zarządzania wartością projektu. Zaprezentowano wyniki badań empirycznych przeprowadzonych na podstawie opracowanej metodyki oraz dobranych instrumentów badawczych wykorzystanych w badaniu 80 organizacji. Analiza wyników badań prowadzi do stwierdzenia, że na wartość projektu ma wpływ bardzo wiele determinant wewnętrznych i zewnętrznych. Diagnoza poziomu występujących determinant w organizacji pozwala kierownikom projektu prawidłowo i rzetelnie zaplanować wartość projektu oraz sprawnie i efektywnie realizować poszczególne fazy zarządzania wartością projektu, a także podejmować decyzje w zakresie podnoszenia tej wartości w przyszłości.
Bibliografia
Bowman, C., Ambrosini, V. (2000). Value creation versus value capture: Towards a coherent definition of value. British Journal of Management, 11 (1), 1–15.
Zobacz w Google Scholar
Grzeszczyk, T. (2009). Ocena Projektów Europejskich 2007–2013. Warszawa: Placet. ISBN 9788374881326.
Zobacz w Google Scholar
Ika, L. (2009). Project success as a topic in project management journal. Project Management Journal, 40 (40), 6–19.
Zobacz w Google Scholar
Kelly, J., Male, S., Graham, D. (2014). Value management of construction projects. Hoboken: Wiley Blackwell. ISBN 978111831239.
Zobacz w Google Scholar
Kerzner, H., Saladis, F. P. (2009). Value-driven project management. New York: Wiley, International Institute for Learning Inc. ISBN 9780470500804.
Zobacz w Google Scholar
Kozarkiewicz, A. (2014). Kontrola tworzenia i apropriacji wartości w sieciach międzyorganizacyjnych. In: E. Nowak, M. Nieplowicz (eds.). Rachunkowość a controlling (pp. 286–294). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. ISBN 9788376954691.
Zobacz w Google Scholar
Kozarkiewicz, A. (2016). Zarządzanie wartością projektów – aktualne kierunki badań i nowe wyzwania. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 444, 252–261.
Zobacz w Google Scholar
Laursen, M., Svejvig, P. (2016). Taking stock of project value creation: A structured literature review with future directions for research and practice. International Journal of Project Management, 34 (4), 736–747.
Zobacz w Google Scholar
Lepak, D. P., Smith K. G., Taylor M. S. (2007). Value creation and value capture: A multilevel perspective. Academy of Management Review, 32 (1), 180–194.
Zobacz w Google Scholar
Linman, D. (2012). Zarządzanie wartością w projektach – definicja i cele [online, accessed: 2019-06-12]. Published August 18, 2010, updated December 21, 2012. Retrieved from: https://mymanagementguide.com/value-management-in-projects-definition-and-goals/.
Zobacz w Google Scholar
Łada, M., Kozarkiewicz, A. (2010). Zarządzanie wartością projektów. Warszawa: C. H. Beck. ISBN 9788325512033.
Zobacz w Google Scholar
Male, S., Kelly. J., Gronqvist. M., Graham. D. (2007). Managing value as a management style for projects. International Journal of Project Management, 25 (2), 107–114.
Zobacz w Google Scholar
Michel, S. (2015). Przechwycić więcej wartości. Harvard Business Review Polska, 7–8, 136–147.
Zobacz w Google Scholar
Mills, R. (1999). Shareholder value analysis—its use in measuring value creation. In: The role of management accounting in creating value. New York: International Federation of Accountants. ISBN 1887464360.
Zobacz w Google Scholar
Montequin, V. R., Cousillas, S., Ortega, F., Villanueva, J. (2014). Analysis of the success factors and failure causes in Information and Communication Technology (ICT) Projects in Spain. Procedia Technology, 16, 992–999.
Zobacz w Google Scholar
Podgórska, M. (2016). Sukces w zarządzaniu projektami – zagadnienie definicji i jego oceny w świetle wyników badań empirycznych. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 89, 409–419.
Zobacz w Google Scholar
Schryen, G. (2013). Revisiting is business value research: What we already know, what we still need to know, and how we can get there. European Journal of Information Systems, 22 (2), 139–169.
Zobacz w Google Scholar
Sońta-Drączkowska, E. (2012). Zarządzanie wieloma projektami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 9788320819939.
Zobacz w Google Scholar
Spałek, S. (2004). Krytyczne czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. ISBN 8373352031.
Zobacz w Google Scholar
Szymura-Tyc, M. (2003). Wartość dla klienta jako źródło przewagi konkurencyjnej. Organizacja i Kierowanie, 4, 17–32.
Zobacz w Google Scholar
Trocki, M. (2012). Kompleksowa ocena projektów. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 113, 7–23.
Zobacz w Google Scholar
Ulaga, W. (2001). Customer value in business markets. Industrial Marketing Management, 30, 315–319.
Zobacz w Google Scholar
Ulaga, W., Chacour, S. (2001). Measuring customer-perceived value in business markets. Industrial Marketing Management, 30, 525–540.
Zobacz w Google Scholar
Urbanelis, R. (2014). Sukces projektu: kryteria pomiaru i definicje. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 1, 18–26.
Zobacz w Google Scholar
Walas-Trębacz, J. (2012). Znaczenie analizy łańcucha wartości dla organizacji. In: A. Stabryła, S. Wawak (eds.). Metody badania i modele rozwoju organizacji (pp. 209–224), Kraków: MFiles.pl. ISBN 9788393112890.
Zobacz w Google Scholar
Walczak, W. (2010). Uwarunkowania i czynniki wpływające na sukces projektu. E-mentor, 3 (35), 17–24.
Zobacz w Google Scholar
Wirkus, M., Tubielewicz, K. (2018). Kluczowe czynniki sukcesu projektu i przedsiębiorstwa w sieci tymczasowej. Quarterly Journal, 3 (26), 75–87.
Zobacz w Google Scholar
Young, T. L., (2006). Skuteczne zarządzanie projektami. Gliwice: Helion. ISBN 8324605010
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa