Abstrakt
W artykule omówiono pożądane kompetencje pracowników przedsiębiorstw branży lotniczej w regionie bielsko-bialskim. Na wstępie przedstawiono istotę kompetencji i różne podejścia w definiowaniu tego pojęcia zarówno w odniesieniu do literatury polskiej, jak i anglojęzycznej. W dalszej części pracy wskazano na relacje i zależności zachodzące między kompetencjami, umiejętnościami i kwalifikacjami. Zaprezentowano różne modele kompetencji i przeanalizowano kompetencje w zakresie ich struktury. W części empirycznej przedłożono wyniki badań przeprowadzonych pod koniec 2014 roku. Celem badań było zebranie informacji na temat zapotrzebowania na pracowników w bielsko-bialskim regionie przemysłowym oraz określenie pożądanych kompetencji pracowniczych, których oczekują pracodawcy. Podmiotem badawczym były przedsiębiorstwa branży lotniczej. Jako narzędzie badawcze wykorzystano kwestionariusz ankiety. Otrzymane wyniki wskazują na występowanie luki kompetencyjnej u kandydatów do pracy, która w szczególności dotyczy umiejętności praktycznych i doświadczenia zawodowego, znajomości języków obcych i znajomości specjalistycznych programów komputerowych. Wyniki powyższej analizy mogą posłużyć do doskonalenia procesu kształcenia kadr dla przedsiębiorstw branży lotniczej należących do Śląskiego Klastra Lotniczego.
Bibliografia
Armstrong, M. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. ISBN 978-83-7526-171-4.
Zobacz w Google Scholar
Banaszak, S. (2011). Edukacja menedżerska w społeczeństwie współczesnym. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. ISBN 978-83-232-2306-1.
Zobacz w Google Scholar
Baron-Puda, M., Kłóska, I. (2010). Badanie trendów rozwojowych na rynku pracy w podregionie bielskim. Bielsko-Biała: Wydawnictwo ATH. ISBN 978-83-62292-25-7.
Zobacz w Google Scholar
Bendkowski, J. (2007). Kultura profesjonalizmu w kierowaniu zmianami restrukturyzacyjnymi w przedsiębiorstwie. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. ISBN 978-83-7335-445-6.
Zobacz w Google Scholar
Boyatzis, R.E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. New York: John Wiley and Sons. ISBN 978-0-471-09031-1.
Zobacz w Google Scholar
Burek, R.J. (red.). (1997). Encyklopedia popularna PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-7129-539-1.
Zobacz w Google Scholar
Chełpa, S. (2003). Kwalifikacje kadr kierowniczych przedsiębiorstw przemysłowych. Kierunki i dynamika zmian. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-7011-673-6.
Zobacz w Google Scholar
Furmanek, W. (1997). Kompetencje. Próba określenia pojęcia. Edukacja Ogólnotechniczna Inaczej, 7, 14.
Zobacz w Google Scholar
Jabłoński, M. (2006). Model rozwoju kompetencji menedżerskich. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 713, 71–85.
Zobacz w Google Scholar
Jucevičienė, P., Lepaittė, D. (2004). Competence as Derived from Activity: The Problem of Their Level Correspondence. Kaunas: University of Technology Institute of Educational Studies.
Zobacz w Google Scholar
Klemp, G.O., Jr. (1980). The Assessment of Occupational Competence. Report to the National Institute of Education. Washington: National Institute of Education.
Zobacz w Google Scholar
Kowal, J. (2015). Kompetencje. W: Encyklopedia zarządzania [online, dostęp: 2016-01-06]. Dostępny w Internecie: http://mfiles.pl/pl/index.php/Kompetencje.
Zobacz w Google Scholar
Lewicki, J. (2013). Kapitał ludzki jako czynnik rozwoju lokalnego. Przykład miasta Bielska-Białej i powiatu bielskiego. Kraków: AT Wydawnictwo. ISBN 978-83-63910-03-7.
Zobacz w Google Scholar
Markowski, A., Pawelec, R. (2003). Słownik wyrazów obcych i trudnych. Warszawa: Wilga. ISBN 978-83-7156-679-0.
Zobacz w Google Scholar
Michalski, E. (2011). Paradygmat kompetencji kadry kierowniczej przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 34, 125–136.
Zobacz w Google Scholar
Mikuła, B. (2001). W kierunku organizacji inteligentnych. Kraków: Antykwa. ISBN 83-87493-66-X.
Zobacz w Google Scholar
Nogalski, B., Śniadecki, J. (2001). Umiejętności menedżerskie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego. ISBN 83-7291-027-8.
Zobacz w Google Scholar
Orczyk, J. (2009). Wokół pojęć kwalifikacji i kompetencji. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4, 19–32.
Zobacz w Google Scholar
Orlińska-Gondor, A. (2006). Zarządzanie ludźmi oparte na pojęciu kompetencji. W: L. Zbiegień-Maciąg (red.). Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem (s. 168–191). Kraków: Wolters Kluwer Polska. ISBN 83-7484-028-5.
Zobacz w Google Scholar
Piotrkiewicz-Karmowska, E., Karmowski, M. (2012). Praktyczny słownik wyrazów obcych z przykładami. Warszawa: Delta W-Z. ISBN 978-83-7175-782-2.
Zobacz w Google Scholar
Pocztowski, A. (2003). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1662-9.
Zobacz w Google Scholar
Pszczołowski, T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Zobacz w Google Scholar
Rakowska, A. (2007). Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach. Lublin: UMCS. ISBN 978-83-227-2690-7.
Zobacz w Google Scholar
Rakowska, A., Sitko-Lutek, A. (2000). Doskonalenie kompetencji menedżerskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301131098.
Zobacz w Google Scholar
Spencer, L.M., Spencer, S.M. (1993). Competence at Work. New York: Wiley. ISBN 0-471-54809-X.
Zobacz w Google Scholar
Stęchły, W., Tomaszuk, A., Ziewiec, G. (2013). Modernizacja kształcenia zawodowego w świetle celów polityki uczenia się przez całe życie. Raport o stanie edukacji 2012. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. ISBN 978-83-61693-14-7.
Zobacz w Google Scholar
Śląski Klaster Lotniczy. (2016) [online, dostęp: 2016-02-01]. Dostępny w Internecie: http://www.aerosilesia.eu/.
Zobacz w Google Scholar
Walkowiak, R. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kompetencje, nowe trendy, efektywność. Toruń: Dom Organizatora. ISBN 978-83-7285-327-1.
Zobacz w Google Scholar
Woźniak, J. (2011). O pojęciu kompetencji jako podstawie modelu kompetencyjnego, czyli cztery znaczenia terminu „kompetencje” w naukach o zarządzaniu. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 34, 11–21.
Zobacz w Google Scholar
Wójcik-Kośla, D. (2013). Kompetencje i zachowania kadry kierowniczej w sektorach o nasilonej konkurencji. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie, 1144(49), 149–160.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa