Abstract
The article discusses the desired competencies of employees of companies in the airline industry in Bielsko-Biała region. In the introduction the essence of competencies and different approaches in defining this concept are presented, both in terms of Polish and English literature. The further part of the work indicates the relationships and dependencies among competencies, skills and qualifications. It presents different competence models by which the competencies have been analysed in terms of their structure. The empirical part presents results of the research carried out at the end of 2014. The aim of the research was to gather information concerning needs for employees in Bielsko-Biała industrial region and to define the desired employee competencies which employers expect. The airline industry companies were the subject of the research. As a research tool a questionnaire survey was used. The results indicate the presence of a competitive gap in candidates for the job, which in particular relates to practical skills, professional experience, knowledge of foreign languages and specialised computer programmes. The results of the above analysis could be used to improve the process of staff training for airline industry companies belonging to Silesia Air Cluster.
References
Armstrong, M. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. ISBN 978-83-7526-171-4.
View in Google Scholar
Banaszak, S. (2011). Edukacja menedżerska w społeczeństwie współczesnym. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. ISBN 978-83-232-2306-1.
View in Google Scholar
Baron-Puda, M., Kłóska, I. (2010). Badanie trendów rozwojowych na rynku pracy w podregionie bielskim. Bielsko-Biała: Wydawnictwo ATH. ISBN 978-83-62292-25-7.
View in Google Scholar
Bendkowski, J. (2007). Kultura profesjonalizmu w kierowaniu zmianami restrukturyzacyjnymi w przedsiębiorstwie. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. ISBN 978-83-7335-445-6.
View in Google Scholar
Boyatzis, R.E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. New York: John Wiley and Sons. ISBN 978-0-471-09031-1.
View in Google Scholar
Burek, R.J. (red.). (1997). Encyklopedia popularna PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-7129-539-1.
View in Google Scholar
Chełpa, S. (2003). Kwalifikacje kadr kierowniczych przedsiębiorstw przemysłowych. Kierunki i dynamika zmian. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-7011-673-6.
View in Google Scholar
Furmanek, W. (1997). Kompetencje. Próba określenia pojęcia. Edukacja Ogólnotechniczna Inaczej, 7, 14.
View in Google Scholar
Jabłoński, M. (2006). Model rozwoju kompetencji menedżerskich. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 713, 71–85.
View in Google Scholar
Jucevičienė, P., Lepaittė, D. (2004). Competence as Derived from Activity: The Problem of Their Level Correspondence. Kaunas: University of Technology Institute of Educational Studies.
View in Google Scholar
Klemp, G.O., Jr. (1980). The Assessment of Occupational Competence. Report to the National Institute of Education. Washington: National Institute of Education.
View in Google Scholar
Kowal, J. (2015). Kompetencje. W: Encyklopedia zarządzania [online, dostęp: 2016-01-06]. Dostępny w Internecie: http://mfiles.pl/pl/index.php/Kompetencje.
View in Google Scholar
Lewicki, J. (2013). Kapitał ludzki jako czynnik rozwoju lokalnego. Przykład miasta Bielska-Białej i powiatu bielskiego. Kraków: AT Wydawnictwo. ISBN 978-83-63910-03-7.
View in Google Scholar
Markowski, A., Pawelec, R. (2003). Słownik wyrazów obcych i trudnych. Warszawa: Wilga. ISBN 978-83-7156-679-0.
View in Google Scholar
Michalski, E. (2011). Paradygmat kompetencji kadry kierowniczej przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 34, 125–136.
View in Google Scholar
Mikuła, B. (2001). W kierunku organizacji inteligentnych. Kraków: Antykwa. ISBN 83-87493-66-X.
View in Google Scholar
Nogalski, B., Śniadecki, J. (2001). Umiejętności menedżerskie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego. ISBN 83-7291-027-8.
View in Google Scholar
Orczyk, J. (2009). Wokół pojęć kwalifikacji i kompetencji. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4, 19–32.
View in Google Scholar
Orlińska-Gondor, A. (2006). Zarządzanie ludźmi oparte na pojęciu kompetencji. W: L. Zbiegień-Maciąg (red.). Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem (s. 168–191). Kraków: Wolters Kluwer Polska. ISBN 83-7484-028-5.
View in Google Scholar
Piotrkiewicz-Karmowska, E., Karmowski, M. (2012). Praktyczny słownik wyrazów obcych z przykładami. Warszawa: Delta W-Z. ISBN 978-83-7175-782-2.
View in Google Scholar
Pocztowski, A. (2003). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1662-9.
View in Google Scholar
Pszczołowski, T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
View in Google Scholar
Rakowska, A. (2007). Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach. Lublin: UMCS. ISBN 978-83-227-2690-7.
View in Google Scholar
Rakowska, A., Sitko-Lutek, A. (2000). Doskonalenie kompetencji menedżerskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301131098.
View in Google Scholar
Spencer, L.M., Spencer, S.M. (1993). Competence at Work. New York: Wiley. ISBN 0-471-54809-X.
View in Google Scholar
Stęchły, W., Tomaszuk, A., Ziewiec, G. (2013). Modernizacja kształcenia zawodowego w świetle celów polityki uczenia się przez całe życie. Raport o stanie edukacji 2012. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. ISBN 978-83-61693-14-7.
View in Google Scholar
Śląski Klaster Lotniczy. (2016) [online, dostęp: 2016-02-01]. Dostępny w Internecie: http://www.aerosilesia.eu/.
View in Google Scholar
Walkowiak, R. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kompetencje, nowe trendy, efektywność. Toruń: Dom Organizatora. ISBN 978-83-7285-327-1.
View in Google Scholar
Woźniak, J. (2011). O pojęciu kompetencji jako podstawie modelu kompetencyjnego, czyli cztery znaczenia terminu „kompetencje” w naukach o zarządzaniu. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 34, 11–21.
View in Google Scholar
Wójcik-Kośla, D. (2013). Kompetencje i zachowania kadry kierowniczej w sektorach o nasilonej konkurencji. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie, 1144(49), 149–160.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License