Abstrakt
Niniejszy artykuł przybliża i rozszerza problematykę zarządzania wiedzą w organizacji od strony teoretycznej i praktycznej. Posiada dwie warstwy: teoretyczną i empiryczną, które się wzajemnie uzupełniają, tworząc logiczną całość. Celem artykułu jest pokazanie istoty zarządzania wiedzą oraz korzyści z wdrażania koncepcji zarządzania wiedzą w organizacji. Pokazano w nim rosnące znaczenie zarządzania wiedzą we współczesnych przedsiębiorstwach, które funkcjonują w warunkach społeczeństwa wiedzy i gospodarki opartej na wiedzy. Dokonano przeglądu podejść do koncepcji zarządzania wiedzą. Podkreślono, że zarządzanie wiedzą oznacza zdobywanie wiedzy, która umożliwia osiąganie celów biznesowych. Odniesiono się do zarządzania wiedzą w rozumieniu praktyków oraz dokonano szerokiego przeglądu definicji zarządzania wiedzą. Artykuł zawiera wyniki badań przeprowadzonych przez autora wśród laureatów Polskiej Nagrody Jakości.
Bibliografia
Beijerse, R.P. uit (2000). Knowledge management in small and medium-sized companies: Knowledge management for entrepreneurs. Journal of Knowledge Management, 4(2), 162–180.
Zobacz w Google Scholar
Borowiecki, R., Romanowska, M. (2001). Systemy informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstw. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-183-7.
Zobacz w Google Scholar
Bukowitz, W.R., Williams, R.L. (1999). The Knowledge Management Fieldbook. London: Prentice Hall. ISBN 0-273-63882-3.
Zobacz w Google Scholar
Comité Européen de Normalisation [CEN]. (2004). European guide to good practice in Knowledge Management – Part 5. Dostępny w Internecie: KM Terminology, ftp://centfp1.cenorm.be/PUBLIC/CWAs/e-Europe/KM/GWA14924-05-2004-Mar.Pdf.
Zobacz w Google Scholar
Dajczak, K. (2008). Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą w przemyśle stoczniowym. W: E. Skrzypek (red.). Wiedza jako zasób strategiczny przedsiębiorstwa. Lublin: Zakład Ekonomiki Jakości i Zarządzania Wiedzą, Wydział Ekonomiczny UMCS. ISBN 978-83-924547-2-4.
Zobacz w Google Scholar
Davenport, T.H., Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Harvard Business School Press.
Zobacz w Google Scholar
Fitz-enz, J. (2001). Rentowność inwestycji w kapitał ludzki. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-88597-48-5.
Zobacz w Google Scholar
Grudzewski, W.M., Hejduk, I. (2002). Kreowanie systemów zarządzania wiedzą podstawą osiągnięcia przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw. W: T. Wawak (red.). Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie. T. 5: Zarządzanie pracą. Kraków: Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. ISBN 83-911343-5-0.
Zobacz w Google Scholar
Jashapara, A. (2006). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1631-9.
Zobacz w Google Scholar
Kisielnicki, J. (2007). Kapitał intelektualny w procesie zarządzania wiedzą: relacje i czynniki. Problemy Zarządzania, 4(18), 26–42.
Zobacz w Google Scholar
Kołakowski, T., Tabaszewska, E. (2006). Zarządzanie jakością i zarządzanie wiedzą – płaszczyzny współdziałania w organizacji. Problemy Jakości, 10, 13‒16.
Zobacz w Google Scholar
Kotarba, W., Kotarba, M. (2006). Istota zarządzania wiedzą. W: W. Kotarba (red.). Ochrona wiedzy a kapitał intelektualny organizacji. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1642-4.
Zobacz w Google Scholar
Kwast, U., Herman, U. (2004). Wiedza jako czynnik konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. W: A. Szuwarzyński (red.). Zarządzanie wiedzą. Wybrane problemy. Gdańsk: Zakład Zarządzania Wiedzą i Informacją Naukowo-Techniczną. ISBN 83-88617-02-8.
Zobacz w Google Scholar
Maier, R. (2002). Knowledge Management Systems: Information and Communication Technologies for Knowledge Management. Berlin; Heidelberg: Springer. ISBN 978-3-540-71407-1.
Zobacz w Google Scholar
Marshall, A. (1965). Principles of Economics. London: Macmillan.
Zobacz w Google Scholar
Mertins, K., Heisig, P., Vorbeck, J. (2001). Knowledge Management: Best Practices in Europe. New York: Springer-Verlag. ISBN 3-540-67484-5.
Zobacz w Google Scholar
Mikuła, B. (2001). Elementy nowoczesnego zarządzania: w kierunku organizacji inteligentnych. Kraków: Antykwa. ISBN 83-87493-66-X.
Zobacz w Google Scholar
Mikuła, B. (2005). Geneza, przesłanki i istota zarządzania wiedzą. W: K. Perechuda (red.). Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-14492-0.
Zobacz w Google Scholar
Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A., Potocki, A. (2002). Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku. Wybrane koncepcje i metody. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-298-1.
Zobacz w Google Scholar
Murray, P., Myers, A. (1997). The facts about Knowledge Information Strategy – special report.
Zobacz w Google Scholar
Newell, S., Robertson, M., Scarbrough, H., Swan, J. (2002). Managing Knowledge Work. Basingstoke: Palgrave Macmillan. ISBN 0-333-96299-0.
Zobacz w Google Scholar
Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995). The Knowledge Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York: Oxford University Press. ISBN 0-19-509269-4.
Zobacz w Google Scholar
Perechuda, K. (2007). Dyfuzja wiedzy. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 978-83-7011-861-7.
Zobacz w Google Scholar
Piasny, B. (2001). Zarządzanie wiedzą w organizacjach gospodarczych. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 10, 11‒21.
Zobacz w Google Scholar
Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2002). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-88597-77-9.
Zobacz w Google Scholar
Skrzypek, E. (2002). Jakość i efektywność. Lublin: Wydawnictwo UMCS. ISBN 83-227-1626-5.
Zobacz w Google Scholar
Skyrme, D.J., Amidon, D.M. (1997). Creating the Knowledge-Based Intelligence. London: Business Intelligence Limited. ISBN 1-898-08527-7.
Zobacz w Google Scholar
Stankiewicz, M.J. (2006). Próba modelowania procesów zarządzania konkurencyjnym potencjałem wiedzy w polskich przedsiębiorstwach. W: M.J. Stankiewicz (red.). Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa. Toruń: Dom Organizatora TNOiK. ISBN 978-83-7285-285-4.
Zobacz w Google Scholar
Strojny, M. (1999). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Kraków: Akademia Ekonomiczna.
Zobacz w Google Scholar
Strojny, M. (2000). Zarządzanie wiedzą w firmach konsultingowych. Problemy Jakości, 3, 20.
Zobacz w Google Scholar
Swan, J., Newell, S., Scarbrough, H., Hislop, D. (1999). Knowledge management and innovation: Networks and networking. Journal of Knowledge Management, 3(4), 262‒275.
Zobacz w Google Scholar
Toffler, A. (1996). Budowa nowej cywilizacji: polityka trzeciej fali. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. ISBN 83-7150-102-1.
Zobacz w Google Scholar
Trajer, J., Paszek, A., Iwan, S. (2012). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-2015-7.
Zobacz w Google Scholar
Wigg, K. (1997). Knowledge management: Where did it come from and where will it go? Expert Systems with Applications, 14(1), 1‒14.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa