Managing knowledge in theory and practice. Insight from Polish Quality Award laureates
Okładka tom 26
PDF (Język Polski)

Keywords

knowledge
knowledge management
benefits from managing knowledge

How to Cite

SkrzypekA. (2015). Managing knowledge in theory and practice. Insight from Polish Quality Award laureates. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 26(1), 153-167. https://doi.org/10.25944/znmwse.2015.01.153167

Abstract

This article introduces and expands the issue of knowledge management in organizations from both a theoretical and practical perspective. The article has theoretical and empirical layers which complement each other to form a logical whole. The purpose of this article is to show the essence of knowledge management and the benefits of implementing the concept of knowledge management in an organization. The article shows the growing importance of knowledge management in modern enterprises, which operate in the conditions of knowledge society and knowledge-based economy. A review of approaches to the concept of knowledge management was done. Knowledge management focuses on the acquisition of knowledge, which enables the achievement of business objectives. In this article, knowledge management is referred to as understood by practitioners and is accompanied by broad overview knowledge management definitions and concepts. The article contains research results done by the author among the winners of the Polish Quality Award.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2015.01.153167
PDF (Język Polski)

References

Beijerse, R.P. uit (2000). Knowledge management in small and medium-sized companies: Knowledge management for entrepreneurs. Journal of Knowledge Management, 4(2), 162–180.
View in Google Scholar

Borowiecki, R., Romanowska, M. (2001). Systemy informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstw. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-183-7.
View in Google Scholar

Bukowitz, W.R., Williams, R.L. (1999). The Knowledge Management Fieldbook. London: Prentice Hall. ISBN 0-273-63882-3.
View in Google Scholar

Comité Européen de Normalisation [CEN]. (2004). European guide to good practice in Knowledge Management – Part 5. Dostępny w Internecie: KM Terminology, ftp://centfp1.cenorm.be/PUBLIC/CWAs/e-Europe/KM/GWA14924-05-2004-Mar.Pdf.
View in Google Scholar

Dajczak, K. (2008). Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą w przemyśle stoczniowym. W: E. Skrzypek (red.). Wiedza jako zasób strategiczny przedsiębiorstwa. Lublin: Zakład Ekonomiki Jakości i Zarządzania Wiedzą, Wydział Ekonomiczny UMCS. ISBN 978-83-924547-2-4.
View in Google Scholar

Davenport, T.H., Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Harvard Business School Press.
View in Google Scholar

Fitz-enz, J. (2001). Rentowność inwestycji w kapitał ludzki. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-88597-48-5.
View in Google Scholar

Grudzewski, W.M., Hejduk, I. (2002). Kreowanie systemów zarządzania wiedzą podstawą osiągnięcia przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw. W: T. Wawak (red.). Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie. T. 5: Zarządzanie pracą. Kraków: Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. ISBN 83-911343-5-0.
View in Google Scholar

Jashapara, A. (2006). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1631-9.
View in Google Scholar

Kisielnicki, J. (2007). Kapitał intelektualny w procesie zarządzania wiedzą: relacje i czynniki. Problemy Zarządzania, 4(18), 26–42.
View in Google Scholar

Kołakowski, T., Tabaszewska, E. (2006). Zarządzanie jakością i zarządzanie wiedzą – płaszczyzny współdziałania w organizacji. Problemy Jakości, 10, 13‒16.
View in Google Scholar

Kotarba, W., Kotarba, M. (2006). Istota zarządzania wiedzą. W: W. Kotarba (red.). Ochrona wiedzy a kapitał intelektualny organizacji. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1642-4.
View in Google Scholar

Kwast, U., Herman, U. (2004). Wiedza jako czynnik konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. W: A. Szuwarzyński (red.). Zarządzanie wiedzą. Wybrane problemy. Gdańsk: Zakład Zarządzania Wiedzą i Informacją Naukowo-Techniczną. ISBN 83-88617-02-8.
View in Google Scholar

Maier, R. (2002). Knowledge Management Systems: Information and Communication Technologies for Knowledge Management. Berlin; Heidelberg: Springer. ISBN 978-3-540-71407-1.
View in Google Scholar

Marshall, A. (1965). Principles of Economics. London: Macmillan.
View in Google Scholar

Mertins, K., Heisig, P., Vorbeck, J. (2001). Knowledge Management: Best Practices in Europe. New York: Springer-Verlag. ISBN 3-540-67484-5.
View in Google Scholar

Mikuła, B. (2001). Elementy nowoczesnego zarządzania: w kierunku organizacji inteligentnych. Kraków: Antykwa. ISBN 83-87493-66-X.
View in Google Scholar

Mikuła, B. (2005). Geneza, przesłanki i istota zarządzania wiedzą. W: K. Perechuda (red.). Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-14492-0.
View in Google Scholar

Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A., Potocki, A. (2002). Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku. Wybrane koncepcje i metody. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-298-1.
View in Google Scholar

Murray, P., Myers, A. (1997). The facts about Knowledge Information Strategy – special report.
View in Google Scholar

Newell, S., Robertson, M., Scarbrough, H., Swan, J. (2002). Managing Knowledge Work. Basingstoke: Palgrave Macmillan. ISBN 0-333-96299-0.
View in Google Scholar

Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995). The Knowledge Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York: Oxford University Press. ISBN 0-19-509269-4.
View in Google Scholar

Perechuda, K. (2007). Dyfuzja wiedzy. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 978-83-7011-861-7.
View in Google Scholar

Piasny, B. (2001). Zarządzanie wiedzą w organizacjach gospodarczych. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 10, 11‒21.
View in Google Scholar

Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2002). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-88597-77-9.
View in Google Scholar

Skrzypek, E. (2002). Jakość i efektywność. Lublin: Wydawnictwo UMCS. ISBN 83-227-1626-5.
View in Google Scholar

Skyrme, D.J., Amidon, D.M. (1997). Creating the Knowledge-Based Intelligence. London: Business Intelligence Limited. ISBN 1-898-08527-7.
View in Google Scholar

Stankiewicz, M.J. (2006). Próba modelowania procesów zarządzania konkurencyjnym potencjałem wiedzy w polskich przedsiębiorstwach. W: M.J. Stankiewicz (red.). Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa. Toruń: Dom Organizatora TNOiK. ISBN 978-83-7285-285-4.
View in Google Scholar

Strojny, M. (1999). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Kraków: Akademia Ekonomiczna.
View in Google Scholar

Strojny, M. (2000). Zarządzanie wiedzą w firmach konsultingowych. Problemy Jakości, 3, 20.
View in Google Scholar

Swan, J., Newell, S., Scarbrough, H., Hislop, D. (1999). Knowledge management and innovation: Networks and networking. Journal of Knowledge Management, 3(4), 262‒275.
View in Google Scholar

Toffler, A. (1996). Budowa nowej cywilizacji: polityka trzeciej fali. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. ISBN 83-7150-102-1.
View in Google Scholar

Trajer, J., Paszek, A., Iwan, S. (2012). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-2015-7.
View in Google Scholar

Wigg, K. (1997). Knowledge management: Where did it come from and where will it go? Expert Systems with Applications, 14(1), 1‒14.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.