Efekty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych w sektorze wysokiej techniki w Polsce
Okładka tom 24
PDF

Słowa kluczowe

przemysł
HT
działalność innowacyjna
efekty innowacji

Jak cytować

DzikowskiP. (2014). Efekty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych w sektorze wysokiej techniki w Polsce. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 24(1), 85-94. https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.8594

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki badania, którego celem jest określenie charakteru relacji zachodzących pomiędzy rodzajem podejmowanej działalności innowacyjnej a osiąganym efektem innowacyjnym występującym wśród przedsiębiorstw przemysłu wysokiej techniki w Polsce. Założono, że znaczenie efektu innowacyjnego jest proporcjonalne do liczby i zakresu podejmowanych działań innowacyjnych. Prezentowany zakres badania dotyczy innowacji w przedsiębiorstwach przemysłowych należących do sektora wysokiej techniki, charakteryzuje innowacje na poziomie przedsiębiorstwa i uwzględnia dyfuzję do poziomu „nowość dla przedsiębiorstwa”. Działania innowacyjne podzielono na trzy grupy obejmujące: (1) nakłady na badania i rozwój oraz inwestycje w dotychczas niestosowane środki trwałe, w tym: a) budynki, lokale i grunty, b) maszyny i urządzenia techniczne, c) oprogramowanie komputerowe; (2) implementacje nowych wyrobów i procesów technologicznych; (3) współpracę innowacyjną. Wśród efektów innowacyjnych uwzględniono: poprawę jakości, zwiększenie asortymentu, wejście na nowe rynki, zwiększenie zdolności produkcyjnych, obniżenie jednostkowych kosztów pracy, wypełnienie przepisów i norm, zwiększenie elastyczności produkcji, ograniczenie szkodliwości dla środowiska i jednostkowej materiałochłonności i/lub pracochłonności. Badanie obejmuje 374 przedsiębiorstwa. Część metodyczna analiz wykorzystuje modelowanie probitowe, dzięki któremu można określić szansę osiągnięcia wybranego efektu innowacyjnego w zależności od podjętego działania innowacyjnego.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.8594
PDF

Bibliografia

Dierkes, M. (2001). Visions, technology, and organizational knowledge: An analysis of the interplay between enabling factors and triggers of knowledge generation. W: J. De la Mothe, D. Foray (eds.). Knowledge Management in the Innovation Process. Boston: Kluwer Academic Publishers. ISBN 0-7923-7464-9.
Dolińska, M. (2010). Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1877-2.
Dwojacki, P., Hlousek, J. (2008). Zarządzanie innowacjami. Gdańsk: Centrum Badawczo-Rozwojowe.
Dzikowski, P., Tomaszewski, M. (2014). The impact of a firm’s size and its ownership on innovation activity in medium-high and high technology sectors. Global Management Journal, 6(1), 74.
GUS (2007). Nauka i technika 2006. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. ISSN 1734-0853.
Ileczko, B. (1979). Podstawy typologiczne ogólnej teorii innowacji. Zagadnienia Naukoznawstwa, 4.
Janasz, W. (2009). Innowacje w strategii rozwoju organizacji w Unii Europejskiej. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7251-978-8.
Janasz, W., Kozioł-Nadolna, K. (2011). Innowacje w organizacji. Warszawa: PWE. ISBN 973-83-208-1939-7.
Jasiński, A.H. (1997). Innowacje i polityka innowacyjna. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. ISBN 83-86423-65-X.
Moszczyński, J. (1994). Międzynarodowe standardy metodologiczne statystyki z zakresu innowacji technologicznych. Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji.
OECD (2001). Cities and Regions in the New Learning Economy. Paris: OECD Publishing. ISBN 92-64-18621-2.
OECD (2008). Podręcznik Oslo. Pomiar działalności naukowej i technicznej: zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Wspólna publikacja OECD i Eurostatu. Wyd. 3. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Strategii i Rozwoju Nauki. ISBN 978-83-61100-13-3.
Phills, J.A. Jr., Deiglmeier, K., Miller, D.T. (2008). Rediscovering social innovation. Stanford Social Innovation Review, 6, 4.
Pomykalski, A. (2001). Zarządzanie innowacjami. Warszawa‒Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13480-1.
Stawasz, E. (1999). Innowacje a mała firma. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. ISBN 83-7171-317-7.
Szopik, K., Łukasik, W. (2006). Istota, zakres i cele działalności przemysłowej. W: W. Janasz (red.). Zarys strategii rozwoju przemysłu. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-576-X.
Świadek, A. (2008). Determinanty aktywności innowacyjnej w regionalnych systemach przemysłowych w Polsce. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. ISBN 978-83-7241-695-7.
Świadek, A. (2011). Regionalne systemy innowacji. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7641-535-2.

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne