Abstrakt
Procesy zachodzące we współczesnej gospodarce pokazują, że oprócz silnej pozycji zajmowanej w niej przez wielkie korporacje transnarodowe istotne znaczenie ma również nieszukająca rozgłosu w mediach i pozostająca w cieniu grupa przedsiębiorstw określana, zgodnie z koncepcją Hermanna Simona, mianem tajemniczych mistrzów. Przyjmując jako punkt wyjścia definicję tajemniczych mistrzów współczesnej gospodarki H. Simona, sformułowano definicję tajemniczego mistrza polskiej gospodarki. Zaproponowano, aby była to firma spełniająca następujące kryteria: zajmująca pierwsze, drugie lub trzecie miejsce na rynku europejskim oraz będąca liderem na rynku polskim, osiągająca przychody poniżej 3 mld euro, słabo obecna w świadomości publicznej (anonimowość). Badania empiryczne, których fragment został tu zaprezentowany, przeprowadzono w 2010 roku w ramach projektu badawczego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr N N115 008237 pt. „Niematerialne wartości źródłem ukrytej przewagi konkurencyjnej tajemniczych mistrzów polskiej gospodarki” realizowanego na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaj Kopernika w Toruniu. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań empirycznych przeprowadzonych wśród tajemniczych mistrzów polskiej gospodarki w obszarze ich aktywności innowacyjnej i jej wpływu na ich konkurencyjność.
Bibliografia
Beard, C. (2011/2012). Raising our hidden champions. NZ Business. The Owner Manager’s Magazine, 12/1, 68.
Zobacz w Google Scholar
Ewing, J. (2004). Ukryci mistrzowie. Mało znane europejskie spółki, które podbijają świat. Business Week, 2, 14.
Zobacz w Google Scholar
Freeman, Ch., Soete, L. (1997). The Economics of Industrial Innovation. 3rd ed. London: Pinter. ISBN 978-0262561136.
Zobacz w Google Scholar
Grego-Planer, D., Popławski, W., Zastempowski, M. (2011). Niematerialne wartości źródłem ukrytej przewagi konkurencyjnej tajemniczych mistrzów polskiej gospodarki. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. ISBN 978-83-221-2714-7.
Zobacz w Google Scholar
Holtz, F., Sehat, N. (2011). A supplier’s role in ensuring and improving excipient quality. Pharmaceutical Technology, 9, 36–38.
Zobacz w Google Scholar
Kotler, Ph. (2009). Chaos – zarządzanie i marketing w dobie turbulencji. Warszawa: MT Biznes. ISBN 978-88-7424-681-6.
Zobacz w Google Scholar
Leśniewski, M.A. (2011). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Wybrane problemy. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”. ISBN 978-83-7285-568-8.
Zobacz w Google Scholar
Rozkrut, D. (2013). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2010‒2012. Informacje i Opracowania Statystyczne. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny; Urząd Statystyczny w Szczecinie.
Zobacz w Google Scholar
Simon, H. (1992). Lessons from Germany’s midsize giants. Harvard Business Review, 3/4, 115–123.
Zobacz w Google Scholar
Simon, H. (1996a). Hidden Champions Lessons from 500 of the World’s Best Unknown Companies. Boston: Harvard Business School Press. ISBN 978-0875846521.
Zobacz w Google Scholar
Simon, H. (1996b). You don’t have to be German to be a “hidden champion”. Business Strategy Review, 7(2), 1‒13.
Zobacz w Google Scholar
Simon, H. (1999). Tajemniczy mistrzowie. Studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12817-8.
Zobacz w Google Scholar
Simon, H. (2012). The “hidden champions” are the pioneers in globalization: Chinese enterprises should seize opportunities in the wave of globalization. PR Newswire, 10th October.
Zobacz w Google Scholar
Simon, H., Dietl, M. (2009). Tajemniczy mistrzowie XXI wieku. Strategie sukcesu nieznanych liderów na światowych rynkach. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7641-080-7.
Zobacz w Google Scholar
Voyles, B. (2009). Germany’s family firms are “hidden champions”. Family Business, Spring, 10‒12.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa