Kreatywność a innowacyjność w działalności podkarpackich przedsiębiorców
Okładka tom 24
PDF

Słowa kluczowe

Kreatywność
Innowacje
Przedsiębiorstwo

Jak cytować

SzaraK. (2014). Kreatywność a innowacyjność w działalności podkarpackich przedsiębiorców. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 24(1), 201-210. https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.201210

Abstrakt

Kreatywność to umiejętność ludzka pozwalająca na inne postrzeganie świata, tworzenie nowych idei, wyrażanie wiedzy, odmienności. Następstwem kreatywności są innowacje. Kreatywność w przedsiębiorstwie powinna być postrzegana przez pryzmat pracowników i ich możliwości. Za cel opracowania przyjęto przybliżenie zależności pomiędzy kreatywnością a innowacyjnością. Rozważania teoretyczne poparto wybranymi wynikami badań dotyczących działalności innowacyjnej i kreatywności wśród małych i średnich przedsiębiorstw na Podkarpaciu. Badania zrealizowano z wykorzystaniem techniki wywiadu i kwestionariusza ankiety. Z sondażu diagnostycznego dotyczącego kreatywności wynika, że kreatywność oznacza dla badanych respondentów najczęściej otwartość na nowe pomysły, dążenie do wprowadzenia zmian. Wiąże się z pomysłowością, otwartością i szukaniem rozwiązań. Wszyscy są zgodni, że efektem kreatywności są innowacje. Respondenci stwierdzili, że pracują w jednostkach, które są otwarte, nastawione na zmiany, w subiektywnej ocenie można je więc uznać za kreatywne. Potwierdza to występującą zarówno w kreatywności, jak i innowacyjności zmienność. Przeprowadzona analiza ujawnia rozdźwięk między oczekiwaniami respondentów a działaniami dotyczącymi kreatywności. Wynika to ze zbyt niskiego poziomu działań wspierających kreatywność. Pewnym remedium może być przyjmowanie ról grupowych odnoszących się do pobudzania kreatywności własnej i pracowników.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.201210
PDF

Bibliografia

Adair, J.E. (2009). Kreatywność i innowacje według Johna Adaira. Red. N. Thomas. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business. ISBN 978-83-7526-689-4.
Zobacz w Google Scholar

Brzeziński, M. (2004). Inżynieria kreatywnej organizacji. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 8, 45–52.
Zobacz w Google Scholar

Brzeziński, M. (2009). Organizacja kreatywna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-16011-1.
Zobacz w Google Scholar

Bubrowiecki, A. (2009). Sekrety kreatywnego myślenia: jak rozbudzić swoją kreatywność i tworzyć genialne pomysły? [pdf]. Gliwice: Internetowe Wydawnictwo „Złote Myśli”. ISBN 978-83-7582-283-0.
Zobacz w Google Scholar

Drucker, P.F. (1992). Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE. ISBN 978-92-79-23174-2.
Zobacz w Google Scholar

EC (2006). The Economy of Culture in Europe: Study prepared for the European Commission (Directorate-General for Education and Culture) [online, dostęp: 2006-10-08]. Brussels: European Commission.
Zobacz w Google Scholar

KEA European Affairs. Dostępny w Internecie: http://www.keanet.eu/ecoculture/studynew.pdf.
Zobacz w Google Scholar

Gruszecki, T. (2002). Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13612-X.
Zobacz w Google Scholar

Jerzyk, E., Leszczyński, G., Mruk, H. (2004). Kreatywność w biznesie. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. ISBN 8374170573.
Zobacz w Google Scholar

Kotler, Ph. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner i S-ka. ISBN 83-85205-42-X.
Zobacz w Google Scholar

Kozioł, G., Zaborek, R. (2012). Przedsiębiorczość drogą do nauki kreatywności i pracy zespołowej [online, dostęp: 2014-04-08]. Poznań: Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego; Poznański Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości. Dostępny w Internecie: iw.org.pl/kreatywnyuczen/media/.../Podręcznik_użytkownika_modelu.pdf.
Zobacz w Google Scholar

Łukasik, B., Adamska-Staroń, M., Piasecka, M. (2009). Twórcze myślenie. Częstochowa: Akademia im. J. Długosza. ISBN 978-83-7204-651-2.
Zobacz w Google Scholar

Niedzielski, P., Rychlik, K. (2006). Innowacje i kreatywność. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego. ISBN 83-7241-573-0.
Zobacz w Google Scholar

US (2014). Rocznik Statystyczny Województwa Podkarpackiego 2013. Rzeszów: Urząd Statystyczny [online, dostęp: 2014-04-15]. Dostępny w Internecie: http://rzeszow.stat.gov.pl/publikacje-i-foldery/roczniki-statystyczne/rocznik-statystyczny-wojewodztwa-podkarpackiego-2013,5,10.html.
Zobacz w Google Scholar

West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13046-6.
Zobacz w Google Scholar

Woźniak, L. et al. (oprac.) (2012). Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji województwa podkarpackiego na lata 2005–2013 [online, dostęp: 2012-11-03]. Zatwierdzona 19 grudnia 2011 r. na XVI sesji Sejmiku Województwa Podkarpackiego IV kadencji. Rzeszów: Zarząd Województwa Podkarpackiego. Dostępny w Internecie: http://www.rsi.podkarpackie.pl/Documents/RSI/AKTUALIZACJA%20RSI%202005-2013.pdf.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne