Creativity and innovation in business activity
Okładka tom 24
PDF (Język Polski)

Keywords

Creativity
Innovation
Enterprise

How to Cite

SzaraK. (2014). Creativity and innovation in business activity. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 24(1), 201-210. https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.201210

Abstract

Creativity is a human skill that allows for a different view of the world, creating new ideas, to express knowledge, diversity. The consequence of creativity is innovation. Creativity in the enterprise should be viewed through the prism of employees and their capabilities. The objective is to develop approximation assumed relationship between creativity and innovation. Theoretical considerations supported by selected results of research on innovative activity and creativity among small and medium-sized enterprises in the Carpathian mountains. The study was carried out using interview techniques and questionnaire. A diagnostic survey on creativity suggests that creativity means for the respondents most frequently openness to new ideas, striving to make changes. It is associated with creativity, openness and finding solutions. Everyone agrees that innovation is the result of creativity. Respondents said that they are working in units that are open, set to change so they can be considered, in subjective assessment, as creative. This confirms both, creativity and innovation volatility. The analysis appears to be a mismatch between the expectations of the respondents and the activities related to creativity. This is due to the low level of activities in support of creativity. A remedy may be accepting roles group relating to stimulating creativity and their own employees.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.201210
PDF (Język Polski)

References

Adair, J.E. (2009). Kreatywność i innowacje według Johna Adaira. Red. N. Thomas. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business. ISBN 978-83-7526-689-4.
View in Google Scholar

Brzeziński, M. (2004). Inżynieria kreatywnej organizacji. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 8, 45–52.
View in Google Scholar

Brzeziński, M. (2009). Organizacja kreatywna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-16011-1.
View in Google Scholar

Bubrowiecki, A. (2009). Sekrety kreatywnego myślenia: jak rozbudzić swoją kreatywność i tworzyć genialne pomysły? [pdf]. Gliwice: Internetowe Wydawnictwo „Złote Myśli”. ISBN 978-83-7582-283-0.
View in Google Scholar

Drucker, P.F. (1992). Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE. ISBN 978-92-79-23174-2.
View in Google Scholar

EC (2006). The Economy of Culture in Europe: Study prepared for the European Commission (Directorate-General for Education and Culture) [online, dostęp: 2006-10-08]. Brussels: European Commission.
View in Google Scholar

KEA European Affairs. Dostępny w Internecie: http://www.keanet.eu/ecoculture/studynew.pdf.
View in Google Scholar

Gruszecki, T. (2002). Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13612-X.
View in Google Scholar

Jerzyk, E., Leszczyński, G., Mruk, H. (2004). Kreatywność w biznesie. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. ISBN 8374170573.
View in Google Scholar

Kotler, Ph. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner i S-ka. ISBN 83-85205-42-X.
View in Google Scholar

Kozioł, G., Zaborek, R. (2012). Przedsiębiorczość drogą do nauki kreatywności i pracy zespołowej [online, dostęp: 2014-04-08]. Poznań: Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego; Poznański Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości. Dostępny w Internecie: iw.org.pl/kreatywnyuczen/media/.../Podręcznik_użytkownika_modelu.pdf.
View in Google Scholar

Łukasik, B., Adamska-Staroń, M., Piasecka, M. (2009). Twórcze myślenie. Częstochowa: Akademia im. J. Długosza. ISBN 978-83-7204-651-2.
View in Google Scholar

Niedzielski, P., Rychlik, K. (2006). Innowacje i kreatywność. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego. ISBN 83-7241-573-0.
View in Google Scholar

US (2014). Rocznik Statystyczny Województwa Podkarpackiego 2013. Rzeszów: Urząd Statystyczny [online, dostęp: 2014-04-15]. Dostępny w Internecie: http://rzeszow.stat.gov.pl/publikacje-i-foldery/roczniki-statystyczne/rocznik-statystyczny-wojewodztwa-podkarpackiego-2013,5,10.html.
View in Google Scholar

West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13046-6.
View in Google Scholar

Woźniak, L. et al. (oprac.) (2012). Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji województwa podkarpackiego na lata 2005–2013 [online, dostęp: 2012-11-03]. Zatwierdzona 19 grudnia 2011 r. na XVI sesji Sejmiku Województwa Podkarpackiego IV kadencji. Rzeszów: Zarząd Województwa Podkarpackiego. Dostępny w Internecie: http://www.rsi.podkarpackie.pl/Documents/RSI/AKTUALIZACJA%20RSI%202005-2013.pdf.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.