Abstrakt
Celem artykułu jest przybliżenie czytelnikom procesu czytania jako zagadnienia wieloaspektowego, a więc będącego procesem psychofizycznym, intelektualnym oraz kulturowym. Proces czytania można więc traktować jako działalność psychofizyczną, wpływając przez trening na jego szybkość, co z jednej strony pozwala poznać większą liczbę tekstów, z drugiej zaś pozbawia czytelnika przyjemności obcowania z tekstem i grozi nawet nerwicą lub depresją. Można czytanie traktować jako czynność intelektualną, wykonywaną zgodnie z przyjętymi procedurami poznawania tekstu w celu jego rzetelnego przestudiowania. Można też czytanie rozumieć jako pewne intelektualne wydarzenie w obszarze kultury, nieobwarowane żadnymi procedurami, ale mimo to wnikliwe, emocjonalne i osobiste, pozwalające dostrzegać treści ukryte, odczytywać rozmaite przekazy kulturowe dzięki aktywnej postawie czytelnika. Warsztat czytelniczy studenta to nie tylko proces czytania tekstu, ale również umiejętność jego krytycznej analizy i interpretacji. Dlatego czytanie ze zrozumieniem, wybuchowe, odkrywcze, krytyczne i tworzenie różnych odmian postaw czytelnika wobec tekstu powinno być jednym z zadań dydaktyki akademickiej.
Bibliografia
Duraj-Nowakowa K. 2003. Studiowanie literatury przedmiotu. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. ISBN 83-233-1543-4.
Zobacz w Google Scholar
Krysiak W. (wybór i oprac.). 1996. Metodyka pracy umysłowej (wypisy). Szczecin: TWP; IP WSP. ISBN 83-86992-05-0.
Zobacz w Google Scholar
Krysiak W. (wybór i oprac.). 1998. Uczyć się uczyć (wypisy). Szczecin: Pedagogium – Oddział Regionalny TWP. ISBN 83-87561-002.
Zobacz w Google Scholar
Kuhn T. 1985. Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych. Amsterdamski S. (przeł.). Warszawa: PIW. ISBN 83-06-01097-3.
Zobacz w Google Scholar
Osmelak J. 1980. Jak się uczyć samodzielnie. Warszawa: Instytut Wydawniczy CRZZ. ISBN 83-202-0022-9.
Zobacz w Google Scholar
Półturzycki J. 1997. Jak studiować zaocznie. Poradnik metodyczny. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Zobacz w Google Scholar
Witkowski L. 2001. O zaniedbaniach kategorialnych i teoretycznych pedagogiki w Polsce. W: Nalaskowski A., Rubacha K. (red.). Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. Toruń: Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. ISBN 83-231-1333-5.
Zobacz w Google Scholar
Witkowski L. 2004. W poszukiwaniu nowoczesnej formacji intelektualnej w polskiej pedagogice. W: Lewowicki T. (red.). Pedagogika we współczesnym dyskursie humanistycznym. Warszawa–Kraków: WSP ZWP, Impuls. ISBN 83-7308-413-4.
Zobacz w Google Scholar
Witkowski L. 2007. Wstęp do fenomenologii czytania (uwagi nie tylko seminaryjne). W: Witkowski L. Między pedagogiką, filozofią i kulturą: studia, eseje, szkice. T. 3. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. ISBN 978-83-87925-86-4.
Zobacz w Google Scholar
Zarębska-Piotrowska D. 2004. Prośba o (nie) szybkie czytanie. "Konspekt", nr 18.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa