Ideowe i wychowawcze wartości wyposażenia izby szkolnej
Okładka tom 18
PDF

Słowa kluczowe

izba szkolna
wyposażenie
nagroda
kara
wychowanie moralne, fizyczne i estetyczne

Jak cytować

Krukowski J. (2011). Ideowe i wychowawcze wartości wyposażenia izby szkolnej. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 18(1), 13-31. https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.01.1331

Abstrakt

Zmiany w codziennym życiu widoczne są także w szkole, dlatego ulega ona ciągłym przekształceniom. Najmniej rozpoznane naukowo są zmiany w wyposażeniu klasy szkolnej, dawniej nazywanej izbą szkolną. Każdy absolwent szkoły - od elementarnej po wyższą - potrafi opisać swoją klasę szkolną, salę wykładową czy ćwiczeniową, ich wyposażenie, ale nie zastanawia się, dlaczego były one właśnie takie oraz jakie mogły być wcześniej. Do reflek­sji nad izbą szkolną i jej wyposażeniem może dojść podczas czytania starych pamiętników czy wspomnień szkolnych. Wyposażenie izby szkolnej przeszło ewolucję, zmieniały się jego wartości ideowe i wychowaw­cze. Zależało to od zmian zachodzących w Kościele, w polityce państwowej, ekonomicznej, społecznej, w pedagogice, medycynie. Symbol władzy nauczyciela w klasie - katedra i podium lub podest, wraz z towarzyszącą mu zmianą sposobu traktowania ucznia z przedmiotowego na podmiotowy, uległ zrównaniu: nauczyciel przestawał patrzeć z wysokości na swoich podopiecznych. Ewolucję przeszła również ławka szkolna, którą zgodnie ze wskazaniami medycyny dopasowywano do wzrostu i sylwetki ucznia. Ponieważ dalej krępowała ruchy ucznia, wyprowadzono ją z klasy, w jej miejsce wprowadzono natomiast pozwalające na większą swobodę stoliki i krzesła. Sukcesywnie rezygnowano z ławek, w których siedzieli wyróżniani przez nauczyciela uczniowie, a to dlatego, że dochodziło do nadużyć w wyróżnianiu, a w następstwie do antywychowawczego ich oddziaływania. Klasa nie mogła nie posiadać tablic w czarnym kolorze, służyły one bowiem nie tylko do pisania, ale i do zakrywania na przykład klasowych szatni. Ze szkołą są związane symbole religijne, takie jak krzyż czy wizerunki świętych. Nie wszystkie wi­zerunki mogły być prezentowane uczniom, na przykład takie, które skąpo ubranymi postaciami mogły chłopców kusić do nieskromnych myśli lub grzechu. Potem wizerunki świętych zostały zastąpione lub uzupełnione portretami najważniejszych osób w państwach zaborczych, następnie dygnitarzy odrodzonego państwa polskiego. Szkoła stała się miejscem opresji, a nawet sadyzmu. Ilość przyrządów służących do bicia dzieci, którymi dysponował nauczyciel, najczęściej wykładając je na stół na czas lekcji, była duża; najdłużej utrzymała się rózga, rzekomo najskuteczniejszy środek dydaktyczny podczas nauki czytania i pisania. Należy także wspomnieć o atrybutach higieny: najpierw miednicy i wiadrze na brudną wodę, a później dzbanku z czystą wodą, koszu na śmieci, wycieraczce i spluwaczce. Prezentacja wyposażenia izby szkolnej oraz opis jego zastosowania pozwolą lepiej zrozumieć proces wychowania i nauczania w polskiej szkole na przestrzeni wielu wieków.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.01.1331
PDF

Bibliografia

Baranowski B.A. 1911. Szkolnictwo ludowe w Galicji w swym rozwoju liczebnym od roku 1868 do 1909 z uwzględnieniem stosunków higienicznych. "Rodzina i Szkoła", Lwów.
Zobacz w Google Scholar

Barycz H. 1947. Historia Szkół Nowodworskich. T. 1: Od założenia do reformy H. Kołłątaja (1588-1777). Kraków: nakł. Komitetu Jubileuszowego Gimnazjum i Liceum im. B. Nowodworskiego. Biechoński T. 1955. Bursa krakowska i bursacy w pierwszej ćwierci XIX wieku 1823-1830.
Zobacz w Google Scholar

Catechismi seu doctrina Christiana pueris ac rudibus tradendae practicus modus. 1621. In duopartes divisus, współoprawne z Reformationes Generales ad Clerum et populum Dioecesis Cracoviensis pertinentes. Ab Ill, et R.D.D. Martino Szyszkowski... in Synodo Dioecesana sancitae et promulgatae. A. MDCXXI die decima Februari. Cracoviae 1621.
Zobacz w Google Scholar

Chachaj J. 2005. Łacińskie szkoły parafialne na terenie metropolii lwowskiej w epoce nowożytnej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. ISBN 83-7306-263-7.
Zobacz w Google Scholar

Constitutiones synodales Warmienses, Sambienses, Pomeranienses, Culmensis, nec non provinciales Rigenses. 1886. Brunsbergae: Recensuit Franciscus Hipler.
Zobacz w Google Scholar

Czuła M. 1955. Niedola szkolna małorolnego chłopa 1895-1900. W: Knot A. (wstęp i oprac.). Galicyjskie wspomnienia szkolne. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar

Depczyński W. 1970. Tarnogród 1567-1967. Monografia historyczno-gospodarcza. Tarnogród: Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej w Tarnogrodzie.
Zobacz w Google Scholar

Dropsy J. 1955. Obyczaje w szkole krakowskiej 1818-1828. W: Knot A. (wstęp i oprac.). Galicyjskie wspomnienia szkolne. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar

Dybiec J. 1993. Szkolnictwo. W: Kiryk F., Płaza S. (red.). Dzieje miasta Nowego Sącza. T. 2. Kraków: Wydawnictwo i Drukarnia "Secesja".
Zobacz w Google Scholar

Dziennik Ustaw i Rozporządzeń Krajowych dla Królestwa Galicyi i Lodomeryi wraz z Wielkiem Księstwem Krakowskiem, 1875, cz. XIV, nr 37.
Zobacz w Google Scholar

Elwertowski K. 1962. Szkoła i życie. Ze wspomnień nauczyciela. Gozdawa-Reutt A. (oprac.). Warszawa: Iskry.
Zobacz w Google Scholar

Głos rozpaczy. 1930. "Głos Nauczycielski", nr 5 z 30 stycznia 1930 r.
Zobacz w Google Scholar

Instrukcya tycząca się stawiania i urządzania budynków publicznych szkół pospolitych i wydziałowych wydana przez Radę Szkolną Krajową na mocy art. 25 ustawy szkolnej z dnia 2 maja 1783. Dziennik Ustaw i Rozporządzeń Krajowych dla Królestwa Galicyi i Lodomeryi wraz z Wielkiem Księstwem Krakowskiem, 1875, cz. XIV, nr 37.
Zobacz w Google Scholar

Kitowicz J. 1985. Opis obyczajów za panowania Augusta III. Goliński Z. (oprac. i wyd.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. ISBN 83-06-00951-7.
Zobacz w Google Scholar

Komeński J.A. 1964. Pisma wybrane. Remerowa K. (przeł.), Suchodolski B. (wybór, wstęp i oprac.). Wrocław: Ossolineum.
Zobacz w Google Scholar

Konarski S. 1959. Pisma pedagogiczne. Ł. Kurdybacha (wstęp i oprac.). Wrocław-Kraków: Ossolineum.
Zobacz w Google Scholar

KOSzK. 1927. Do Dyrekcji państwowych i prywatnych szkół średnich ogólnokształcących, szkół zawodowych, seminariów nauczycielskich oraz Rad Szkolnych Powiatowych w Okręgu - w sprawie zaopatrzenia szkół w odpowiednie ławki szkolne. Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Krakowskiego, 1927, nr 4, poz. 78.
Zobacz w Google Scholar

KOSzK. 1929. Do Dyrekcji państwowych i prywatnych szkół średnich ogólnokształcących, seminariów nauczycielskich oraz szkół zawodowych w Okręgu - w sprawie zaopatrzenia szkół w ławki ewentualnie stoliki i krzesła. Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Krakowskiego, 1929, nr 9, poz. 120.
Zobacz w Google Scholar

KOSzK. 1934. Do PP. Inspektorów Szkolnych i Kierowników szkół powszechnych w Okręgu w sprawie podniesienia stanu sanitarnego szkół powszechnych. Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Krakowskiego, 1934, nr 8, poz. 96.
Zobacz w Google Scholar

Kot S. 1911. Szkolnictwo parafialne w Małopolsce w. XVI-XVIII. T. 3. Kraków: "Muzeum".
Zobacz w Google Scholar

Krukowski J. 1987. Z dziejów budownictwa szkolnego w Krakowie. Budynek szkoły przy kolegiacie św. Anny. "Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej" 1987, r. 37.
Zobacz w Google Scholar

Krukowski J. 2001. Szkolnictwo parafialne Krakowa w XVII wieku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. ISBN 83-7271-130-5.
Zobacz w Google Scholar

Kurdybacha Ł. 1958. Z dziejów pedagogiki ariańskiej. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Zobacz w Google Scholar

Modus instituendae iuventutis, ex decreto synodi ab Academia Cracoviensi praescriptus. Quem in scholis observandum praecepit Tyliciana Synodus, anni MDCXII. W: Constitutiones synodi dioecesanae Cracoviensis Cracoviae in ecclesia collegiatae SS. Omnium die mensis Maii A.D. 1612 celebratae. Presidente Ill. et R.D.D. Petro Tylicki. Cracoviae 1612.
Zobacz w Google Scholar

Montessori M. 1913. Domy dziecięce (Le case dei bambini). Metoda pedagogji naukowej, stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci. Warszawa: nakł. H. Lindenfelda.
Zobacz w Google Scholar

Okólnik [1926] Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego do Kuratoriów Okręgów Szkolnych i do Województwa Śląskiego w Katowicach w sprawie zaopatrzenia szkół w odpowiednie ławki. Dziennik Urzędowy Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, 1926, nr 14, poz. 189.
Zobacz w Google Scholar

Oleszkiewicz M., Pyla G. 2000. Szkoło! Szkoło! Gdy cię wspominam... Wystawa: Muzeum Etnograficzne w Krakowie, październik 2000 - czerwiec 2001. Informator. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Ostrowski W. 1971. Wiejskie szkolnictwo parafialne na Śląsku w drugiej połowie XVII wieku (w świetle wizytacji kościelnych). Matwijowski K. (oprac.). Wrocław: Ossolineum.
Zobacz w Google Scholar

OSzK. 1923. Do wszystkich Rad Szkolnych Powiatowych oraz Zarządów Szkół Okręgu w sprawie obrazów treści religijnej, wywieszanych w salach szkolnych. Dziennik Urzędowy dla Okręgu Szkolnego Krakowskiego, 1923, nr 10, poz. 248.
Zobacz w Google Scholar

OSzK. 1924. Do Dyrekcji szkół średnich ogólnokształcących; Seminariów nauczycielskich oraz Rad Szkolnych Powiatowych w Okręgu w sprawie portretów sławnych wodzów polskich. Dziennik Urzędowy dla Okręgu Szkolnego Krakowskiego, 1924, nr 6, poz. 160.
Zobacz w Google Scholar

Pelczar R. 1978. Szkolnictwo parafialne w ziemi przemyskiej i sanockiej (XIV-XVIII w.). Warszawa: Oficyna ASPRA-JR.
Zobacz w Google Scholar

Piskorski S.J. 1695. Leges Scholis Ecclesiarum, iurisdictione rectorali Almae Universitatis Studii Generalis Cracov. subiectis, pro bono earundem regimine conservando latae et publicatae. Anno, die quibus intra. Cracoviae 1695.
Zobacz w Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Wyznań i Oświecenia z dnia 19 lipca 1875 l. 6081, którem wydano postanowienie zachowania przepisów sanitarnych w publicznych szkołach ludowych w Galicyi i W. Księstwie Krakowskiem. Dziennik Ustaw i Rozporządzeń Krajowych dla Królestwa Galicyi i Lodomeryi wraz z Wielkiem Księstwem Krakowskiem, 1875, cz. XXXI, nr 84.
Zobacz w Google Scholar

Sobieski S. 1955. Wspomnienie dawnego studenta. W szkołach na Pokuciu i Bukowinie 1832-1846. W: Knot A. (wstęp i oprac.). Galicyjskie wspomnienia szkolne. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar

Sprawozdanie c.k. Rady Szkolnej Krajowej o stanie wychowania publicznego w roku szk. 1879/80. Lwów 1880.
Zobacz w Google Scholar

Sprawozdaniec.k. Rady Szkolnej Krakowskiej o stanie wychowania publicznego w roku szk. 1880/81. Lwów 1881.
Zobacz w Google Scholar

Stroner A. 1955. Dyscyplina w dawnych szkołach galicyjskich przed rokiem 1848. W: Knot A. (wstęp i oprac.). Galicyjskie wspomnienia szkolne. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar

Ustawodawstwo szkolne za czasów Komisji Edukacji Narodowej. Rozporządzenia, ustawy pedagogiczne i organizacyjne (1773-1793). Lewicki J. (wstęp i oprac.). Kraków 1975.
Zobacz w Google Scholar

Brodziński K. 1955. Lata szkolne poety 1797-1809. W: Knot A. (wstęp i oprac.). Galicyjskie wspomnienia szkolne. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar

Wasilewski Z. 1992. Życiorys. W: Massalski A., Pawlina-Moducka M. (oprac.). Kielce w pamiętnikach i wspomnieniach z XIX wieku. Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe.
Zobacz w Google Scholar

Wojtanek T. 2000. Szkolnictwo we wsi Zembrzyce do 1981 roku. "Rocznik Babiogórski", t. 2.
Zobacz w Google Scholar

Zapart A. 1983. Szkolnictwo parafialne w archidiakonacie krakowskim od XVI do XVIII wieku. Lublin: RW KUL.
Zobacz w Google Scholar

Zasady higieny szkolnej. 1906. Podręcznik przeznaczony do użytku nauczycieli, kierowników szkół i lekarzy szkolnych. Janke O. (oprac.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Źródła do historii wychowania (wybór). 1923. Cz. 1. Kot S. (wybrał i oprac.). Warszawa-Kraków: nakł. Gebethnera i Wolffa.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne