Wpływ emocji towarzyszących chorobie przewlekłej somatycznej na przystosowanie społeczne młodzieży
Okładka tom 18
PDF

Słowa kluczowe

choroba przewlekła
astma
cukrzyca
dysfunkcje narządów ruchu

Jak cytować

StępaM. (2011). Wpływ emocji towarzyszących chorobie przewlekłej somatycznej na przystosowanie społeczne młodzieży. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 18(1), 95-125. https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.01.95125

Abstrakt

Celem badań było ukazanie wpływu emocji towarzyszących chorobie przewlekłej somatycznej na przystosowanie społeczne młodzieży. Zagadnienie przystosowania społecznego autorka rozumie dwojako: w wymiarze osobowościowym, a więc w zgodzie z sobą; oraz w wymiarze interpersonalnym, czyli w zgodzie z innymi. Do zbadania emocji towarzyszących chorobie użyto Ankiety „Poznaj siebie”, natomiast dla oceny przystosowania społecznego posłużono się metodą standaryzowaną, Inwentarzem HPI: problemy osób niepełnosprawnych T. Witkowskiego. W prowadzonych badaniach oparto się na różnych sferach adaptacji: osobowościowej, rodzinnej, społecznej, zajęciowej. Przedstawione przez autorkę wyniki badań pozwalają wnioskować o wpływie emocji towarzyszących chorobie przewlekłej i dysfunkcji somatycznej na przystosowanie społeczne młodzieży, choć na ogół nie powodują one trudności w funkcjonowaniu społecznym. Emocje towarzyszące zmaganiu się z chorobą odgrywają znaczącą rolę w sferze zajęciowej przystosowania społecznego wyłącznie w grupie chorych na astmę. W pozostałych grupach emocje wywołane przez chorobę nie wiążą się z ich funkcjonowaniem społecznym w wyróżnionych sferach. Zwykle przybierają one kształt niepokoju o przyszłość. W zakończeniu autorka formułuje kilka wniosków dla praktyki rehabilitacyjnej i wychowawczej.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.01.95125
PDF

Bibliografia

Allen R.M. 1972. Dziecięce porażenie mózgowe. W: Garret J.F., Levine E.S. (red.). Praktyka psychologiczna w rehabilitacji inwalidów. Warszawa: PZWL, s. 115–143.
Zobacz w Google Scholar

Bender B.G., Lerner J.A., Poland J.E. 1991. Association between Corticosteroids and Psychologic Change in Hospitalized Asthmatic Children. „Annals of Allergy” iss. 66, s. 414–419.
Zobacz w Google Scholar

Bruce W.F. 1981. Osobowość a problemy przystosowania u dzieci. W: Skinner Ch.E. (red.). Psychologia wychowawcza. Warszawa: PWN, s. 98–123.
Zobacz w Google Scholar

Dębic B., Kwiatkowska M., Margolis A. 1962. Odrębność psychiki dziecka chorego na cukrzycę. „Pediatria Polska” t. 37, nr 12, s. 1297–1302.
Zobacz w Google Scholar

Doroszewska J. 1981. Pedagogika specjalna. T. 2: Podstawowe problemy teorii i praktyki rewalidacji poszczególnych odchyleń od normy. T. 3: Dzieci i młodzież przewlekle chore (wybrane zagadnienia). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Zobacz w Google Scholar

Doroszewska J. 1989. Pedagogika specjalna. T. 1. Wrocław: Wyd. Ossolineum. ISBN 83-04-00318-X.
Zobacz w Google Scholar

Dróżdż Z., Pawlaczyk B., Szczeciak B. 1992a. Dziecko chorujące na cukrzycę a problemy psychosocjomedyczne. W: Pawlaczyk B. (red.). Wybrane zagadnienia pielęgniarstwa. Cz. 7. Poznań: Akademia Medyczna im. K. Marcinkowskiego, s. 240–247.
Zobacz w Google Scholar

Falkiewicz B., Bogucki J. 1987. Czynniki klimatyczne i ich wpływ na rozwój ontogenetyczny człowieka. W: Wolański N.R. (red.). Czynniki rozwoju człowieka. Warszawa: PWN, s. 291–324. ISBN 83-01-03096-8.
Zobacz w Google Scholar

Frączek A., Malak B. (red.). 1980. Z zagadnień psychologii cywilizacji. „Zeszyty Naukowe WSPS”. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Gamulczak F. 1977. Potrzeby rozwojowe i rewalidacja dzieci i młodzieży z dysfunkcją narządu ruchu. W: Hulek A. (red.). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN, s. 216–230.
Zobacz w Google Scholar

Główka M., Zarzycki D. 1980. Proces uspołecznienia młodzieży niepełnosprawnej fizycznie w ośrodku rehabilitacyjnym. „Szkoła Specjalna” nr 4 (1), s. 30–34.
Zobacz w Google Scholar

Gorczycka E. 1981. Przystosowanie młodzieży ze schorzeniami narządu ruchu do życia społecznego. Warszawa: PZWL.
Zobacz w Google Scholar

Gruszczyński W., Kozłowska Z.E. 1996. Rola lęku w przewlekłych chorobach psychosomatycznych u dzieci. W: Skłodowski H. (red.). Medycyna psychosomatyczna i psychologia chorego somatycznie wobec zagrożenia i wyzwań cywilizacyjnych współczesnego świata. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 328–332. ISBN 83-7016-915-5.
Zobacz w Google Scholar

Grzegorzewska M. 1968. Pedagogika specjalna. (Skrypt wykładów). Warszawa: PIPS.
Zobacz w Google Scholar

Hulek A. 1969. Teoria i praktyka rehabilitacji inwalidów. Warszawa: PZWL.
Zobacz w Google Scholar

Jarosz-Chrobot P., Franiczek W., Moczia K., Wiedermann G. 1997. Lęk u dzieci chorych na cukrzycę. „Endokrynologia, Diabetologia i Choroby Przemiany Materii Wieku Rozwojowego” nr 1, s. 29–31.
Zobacz w Google Scholar

Jarosz-Chrobot P., Matlakiewicz E., Franiczek W., Koehler B. 1999. Rozwój intelektualny i zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego u dzieci w młodszym wieku szkolnym w przebiegu cukrzycy typu I. „Diabetologia Polska” t. 6, nr 2, s. 107–109.
Zobacz w Google Scholar

Konopnicki J. 1971. Niedostosowanie społeczne. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Larkowa H. 1977. Psychologiczne podstawy rewalidacji. W: Hulek A. (red.). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN, s. 71–92.
Zobacz w Google Scholar

Lewicki A. (red.). 1974. Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Luban-Plozza B., Poldinger W., Króger F., Wasilewsk i B. (red.). 1995. Zaburzenia psychosomatyczne w praktyce lekarskiej. Warszawa: PZWL.
Zobacz w Google Scholar

Maciarz A. 1996. Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo-wychowawczy. Zielona Góra: Verbum. ISBN 83-901114-4-6.
Zobacz w Google Scholar

Maciarz A. 1998. Dziecko przewlekle chore w roli ucznia. Kraków: Impuls. ISBN 83-86994-70-3.
Zobacz w Google Scholar

Małecka-Bańska E. 1977. Ocena stanu psychicznego dzieci chorych na cukrzycę. „Pediatria Polska” nr 4.
Zobacz w Google Scholar

Newcomb T.M., Turner R.H., Converse P.E. 1970. Psychologia społeczna. Studium interakcji ludzkich. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Nowakowska M. 1985. Psychologiczne aspekty chorób przewlekłych trwałego upośledzenia zdrowia oraz chorób nieuleczalnych i zagrażających życiu. W: Jarosz M. (red.). Psychologia lekarska. Warszawa: PZWL, s. 315–332.
Zobacz w Google Scholar

Oleńska-Pawlak T. 1997. Percepcja środowiska rodzinnego i szkolnego przez dzieci przewlekle chore i kalekie. „Roczniki Naukowo-Dydaktyczne WSP w Krakowie. Prace Pedagogiczne XVIII”. Zeszyt 175, s. 145–157.
Zobacz w Google Scholar

Pecyna M.B. 1998. Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej. Warszawa: WSiP. ISBN 83-02-07088-2.
Zobacz w Google Scholar

Pilecka W. 1989a. Osobowościowe determinanty przystosowania społecznego młodzieży cierpiącej na astmę, cukrzycę i chorobę reumatyczną. W: Pańczyk J. (red.). Pedagogika specjalna – uwarunkowania i tendencje rozwoju. Materiały z Konferencji WSPS zorganizowanej w 65. rocznicę działalności WSPS w Warszawie. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Pilecka W. 1989b. Percepcja osób leczących i wychowujących dzieci z przewlekłymi chorobami układu oddechowego a ich zachowania społeczne. W: Kowalik S., Kwiek J., Szychowiak B. (red.). Optymalizacja interakcji w procesie usprawniania osób z dysfunkcjami fizycznymi i psychicznymi.
Zobacz w Google Scholar

Psychologia i Pedagogika, 73. Poznań: Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, s. 132–139. ISBN 83-232-0085-8.
Zobacz w Google Scholar

Pilecka W. 1990. Terapia psychopedagogiczna dzieci niepełnosprawnych w szkole masowej. Kraków: CDN im. W. Spasowskiego. Oddział w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Pilecka W. 1992. Psychologiczne problemy dzieci przewlekle chorych i kalekich. W: Pilecka W., Pilecki J. Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków: Wyd. Naukowe WSP, s. 6–128.
Zobacz w Google Scholar

Pilecka W. 1999. Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka. W: Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki A. Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków: Wyd. Edukacyjne, s. 7–36. ISBN 83-86663-69-3.
Zobacz w Google Scholar

Pilecka W. 2002. Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. ISBN 83-233-1559-0.
Zobacz w Google Scholar

Polakowski L. 1976. Wybrane zagadnienia z psychologii społecznej. Siedlce: WSP.
Zobacz w Google Scholar

Pospiszyl K., Żabczyńska E. 1986. Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Prochow M., Kulczycka J. 1967. Reakcje psychiczne dziecka chorego na cukrzycę. „Zdrowie Psychiczne” nr 1, s. 73–79.
Zobacz w Google Scholar

Przetacznikowa M., Kaiser J. 1987. Czynniki emocjonalne i społeczne w rozwoju przystosowania człowieka do środowiska. W: Wolański N. (red.). Czynniki rozwoju człowieka. Warszawa: PWN, s. 553–577. ISBN 83-01-03096-8.
Zobacz w Google Scholar

Reykowski J. 1992. Procesy emocjonalne, motywacja, osobowość. W: Tomaszewski T. (red.). Psychologia ogólna. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Sękowska Z. 1978. Pedagogika specjalna. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Zobacz w Google Scholar

Sękowska Z. 1991. Przystosowanie społeczne młodzieży niewidomej. Warszawa: WSiP. ISBN 83-02-04013-4.
Zobacz w Google Scholar

Siwek S. 1982. Samoakceptacja młodzieży ze schorzeniami narządu ruchu. „Zagadnienia Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne” nr 1–2, s. 53–60.
Zobacz w Google Scholar

Skorny Z. 1976. Proces socjalizacji dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP.
Zobacz w Google Scholar

Susułowska M., Przetacznikowa M. 1967. Wpływ choroby przewlekłej na rozwój psychiczny i osobowość dzieci. „Zeszyty Naukowe UJ w Krakowie. Prace Psychologiczno-Pedagogiczne”. Zeszyt 9.
Zobacz w Google Scholar

Symonides-Ławecka A. 1995. Cukrzyca u dzieci. Warszawa. PZWL. ISBN 83-200-1882-7.
Zobacz w Google Scholar

Symonides-Ławecka A. 1998. Problemy młodzieży chorej na cukrzycę. „Diabetologia Polska” nr 5, supl. 1, s. 88–89.
Zobacz w Google Scholar

Ś l ę z a k J. 1984. Uczeń z odchyleniami w stanie zdrowia i rozwoju. Warszawa: WSiP. ISBN 83-02-02182-2.
Zobacz w Google Scholar

Tomaszewski T., Kozielecki J., Reykowski J., Frączek A., Kofta M. 1977. Struktura i mechanizmy regulujące czynności człowieka. W: Tomaszewski T. (red.). Psychologia. Warszawa: PWN, s. 491–678.
Zobacz w Google Scholar

Witkowski T. 1992. Trudności w psychospołecznym przystosowaniu u młodzieży z defektem fizycznym, zmysłowym i umysłowym. W: Biela A., Walesa C. (red.). Problemy współczesnej psychologii. T. 2. Lublin: PTP Oddział w Lublinie, s. 729–739.
Zobacz w Google Scholar

Witkowski T. 1993. Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych (13 rodzajów niepełnosprawności). Warszawa: MD. BO.
Zobacz w Google Scholar

Wolański N. 1987. Czynniki rozwoju człowieka. Wstęp do ekologii człowieka. Warszawa: PWN. ISBN 83-01-03096-8.
Zobacz w Google Scholar

Wyszyńska A. 1976. Pojęcie kompensacji w psychologii. W: Klimasiński K. (red.). Procesy poznawcze a defekty sensoryczne. Materiały I Krajowego Sympozjum Psychologii Defektologicznej w Krakowie, 26–27 listopada 1974. Warszawa: PZG PZN, UJ, s. 9–25.
Zobacz w Google Scholar

Zawadzki B. 1959. Wykłady z psychopatologii. Warszawa: UW.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne