Współczesne funkcjonowanie nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej
Okładka tom 18
PDF

Słowa kluczowe

edukacja wczesnoszkolna
nauczyciel
uczeń
rodzice

Jak cytować

Łucja Reczek-Zymróz Łucja R.-Z. (2011). Współczesne funkcjonowanie nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej . Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 18(1), 127-139. https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.01.127139

Abstrakt

W tekście artykułu dokonano analizy funkcjonowania nauczyciela we współczesnej edukacji wczesnoszkolnej. Szczegółowemu opracowaniu poddano pożądane cechy nauczycieli, scharakteryzowano specyfikę pracy nauczycieli klas początkowych, ukazano różnorodne przejawy działalności dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli i ich współdziałanie z rodzicami w dziedzinie nauczania, wychowania społeczno-moralnego, zdrowotnego i opieki. Artykuł zawiera część teoretyczną, w której omówiono problematykę związaną z funkcjonowaniem nauczycieli we współczesnej szkole na podstawie literatury przedmiotu, jak i część poświeconą praktycznym zaleceniom kierowanym do nauczycieli i rodziców uczniów klas I-III (forma poradnika). Celem było przybliżenie rodzicom na podstawie wieloletniej praktyki w edukacji wczesnoszkolnej zagadnień związanych z podjęciem obowiązku szkolnego przez dzieci. Starano się także przekazać nauczycielom praktyczne rady, które pozwolą im uniknąć wielu błędów zarówno w sferze oddziaływań wychowawczych, jak i działań organizacyjnych. W tekście podkreślono ponadto znaczenie współpracy obu tych środowisk wychowawczych w procesie przystosowanie dziecka do roli ucznia. Wskazano metody i formy współdziałania, których efektem są sukcesy uczniów oraz integracja oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych. Świadomość nauczyciela dotycząca roli, jaką odgrywa w życiu dziecka w wieku wczesnoszkolnym, powinna wyznaczać jego działania zarówno dydaktyczno-wychowawcze, jak i opiekuńcze, które w klasach I-III mają szczególną wartość w związku ze specyfiką etapu rozwoju dziecka podejmującego naukę.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.01.127139
PDF

Bibliografia

Banach Cz. 1999. Polska szkoła i system edukacji. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. ISBN 83-7174-230-4.
Zobacz w Google Scholar

Banach Cz. 2003. Nauczyciel wobec zadań reformy i własnego rozwoju zawodowego. "Nowa Szkoła", nr 2.
Zobacz w Google Scholar

Dawid J.W. 1961. O duszy nauczycielstwa. W: tegoż. Pisma pedagogiczne. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Zobacz w Google Scholar

Franciszkowska M.A. 2007. Współpraca nauczyciela z rodzicami. W: Laska E.I. (red.). Nauczyciel: między tradycją a współczesnością. Rzeszów Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego. ISBN 978-83-7338-317-3.
Zobacz w Google Scholar

Jacher W. 2001. Edukacja jako czynnik integracji społeczności lokalnej i regionalnej. W: Czakon D., Kosmala J., Szczepański M.S. (red.). Polska szkoła: edukacja a rozwój lokalny i regionalny. Częstochowa–Katowice: Wyd. Naukowe "Śląsk". ISBN 83-7164-309-8.
Zobacz w Google Scholar

Jakowicka M. 2004. Potrzeba metodologicznych podstaw oceny relacji nauczyciel–rodzice. W: Nowosad I., Szymański M.J. (red.). Nauczyciele i rodzice. Zielona Góra–Kraków: Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego. ISBN 83-89712-25-3.
Zobacz w Google Scholar

Kohlberg L., Mayer R. 1993. Rozwój jako cel wychowania. W: Kwieciński Z., Witkowski L. (red.). Spory o edukację. Warszawa–Toruń: Edytor. ISBN 83-85295-09-7.
Zobacz w Google Scholar

Kopaliński W. 1989. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wyd. Wiedza Powszechna. ISBN 83-214-0570-3.
Zobacz w Google Scholar

Kujawiński J. 1998. Współdziałanie partnerskie w szkole. Poznań: Wyd. Eruditus. ISBN 83-86142-27-8.
Zobacz w Google Scholar

Kupisiewicz Cz. 1999. O reformach szkolnych. Wybór rozpraw i artykułów z lat 1977–1999. Warszawa: Wyd. Akademickie "Żak". ISBN 83-88149-06-7.
Zobacz w Google Scholar

Kwiatkowska H. 2005. Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. ISBN 83-89574-58-6.
Zobacz w Google Scholar

Kwiatkowska H. 2008. Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. ISBN 978-83-60501-27-6
Zobacz w Google Scholar

Łobocki M. 2002. Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". ISBN 83-7308-128-3.
Zobacz w Google Scholar

Nycz E., Nycz A. 1998. O osobliwościach życia szkolnego. W: Czakon D., Kosmala J., Nowak K., Szczepański M.S. (red.). Polska szkoła: między centralizmem a decentralizacją. Częstochowa: Wyd. Naukowe "Śląsk". ISBN 83-7164-120-6.
Zobacz w Google Scholar

Reczek-Zymróz Ł. 2009. Współdziałanie pedagogiczne szkoły ze środowiskiem lokalnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". ISBN 978-83-7587-218-7.
Zobacz w Google Scholar

Sowa J. 2007. Dylematy współczesnej szkoły. "Edukacja Jutra". T. 2.
Zobacz w Google Scholar

Suchodolski B. (red.). 1985. Pedagogika. Warszawa: PWN. ISBN 83-01-03611-7.
Zobacz w Google Scholar

Szlufik W., Pękala A. (red.). 2000. Dziecko i sztuka. Częstochowa: Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej. ISBN 83-7098-693-5.
Zobacz w Google Scholar

Turlejska B. 2003. Społeczno-kulturowa rola szkoły w środowisku lokalnym. "Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego", nr 5.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne