Modern functioning of teachers in early childhood education
Okładka tom 18
PDF (Język Polski)

Keywords

early education
teacher
student
parents

How to Cite

Łucja Reczek-Zymróz Łucja R.-Z. (2011). Modern functioning of teachers in early childhood education. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 18(1), 127-139. https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.01.127139

Abstract

In the article, the analysis of the functioning of teacher in modern early education has been analysed. The desirable characteristics of teachers have been described in detail, the specifics of work of teachers of initial classes have been characterised; various forms of teaching and educational activities of teachers as well as their interaction with parents in the field of education, socio-moral education, health and care have been shown. The article contains a theoretical part, in which issues related to the functioning of teachers in modern school on the basis of literature and a part dedicated to practical recommendations directed at the teachers and parents of students in classes I-III (in a form of guidance) have been discussed. The purpose of the article was to present to parents, on the basis of many years of experience in working with children in early childhood education, the issues related to taking up compulsory schooling by children. The article also contains practical advice for teachers, which shall enable avoiding many errors in both educational impact and organisational performance. The text emphasises the importance of cooperation of both educational communities in the process of children's adaptation to the role of a student. The methods and forms of cooperation, which result in successful integration of students as well as educational and caring interactions have been pointed out. The awareness of teachers concerning the role in the lives of early school age children should set their actions to both educational and welfare actions, which in I-III grades have significant importance in relation to specifics of the stage of the child's development that starts education in first grade.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.01.127139
PDF (Język Polski)

References

Banach Cz. 1999. Polska szkoła i system edukacji. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. ISBN 83-7174-230-4.
View in Google Scholar

Banach Cz. 2003. Nauczyciel wobec zadań reformy i własnego rozwoju zawodowego. "Nowa Szkoła", nr 2.
View in Google Scholar

Dawid J.W. 1961. O duszy nauczycielstwa. W: tegoż. Pisma pedagogiczne. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
View in Google Scholar

Franciszkowska M.A. 2007. Współpraca nauczyciela z rodzicami. W: Laska E.I. (red.). Nauczyciel: między tradycją a współczesnością. Rzeszów Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego. ISBN 978-83-7338-317-3.
View in Google Scholar

Jacher W. 2001. Edukacja jako czynnik integracji społeczności lokalnej i regionalnej. W: Czakon D., Kosmala J., Szczepański M.S. (red.). Polska szkoła: edukacja a rozwój lokalny i regionalny. Częstochowa–Katowice: Wyd. Naukowe "Śląsk". ISBN 83-7164-309-8.
View in Google Scholar

Jakowicka M. 2004. Potrzeba metodologicznych podstaw oceny relacji nauczyciel–rodzice. W: Nowosad I., Szymański M.J. (red.). Nauczyciele i rodzice. Zielona Góra–Kraków: Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego. ISBN 83-89712-25-3.
View in Google Scholar

Kohlberg L., Mayer R. 1993. Rozwój jako cel wychowania. W: Kwieciński Z., Witkowski L. (red.). Spory o edukację. Warszawa–Toruń: Edytor. ISBN 83-85295-09-7.
View in Google Scholar

Kopaliński W. 1989. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wyd. Wiedza Powszechna. ISBN 83-214-0570-3.
View in Google Scholar

Kujawiński J. 1998. Współdziałanie partnerskie w szkole. Poznań: Wyd. Eruditus. ISBN 83-86142-27-8.
View in Google Scholar

Kupisiewicz Cz. 1999. O reformach szkolnych. Wybór rozpraw i artykułów z lat 1977–1999. Warszawa: Wyd. Akademickie "Żak". ISBN 83-88149-06-7.
View in Google Scholar

Kwiatkowska H. 2005. Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. ISBN 83-89574-58-6.
View in Google Scholar

Kwiatkowska H. 2008. Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. ISBN 978-83-60501-27-6
View in Google Scholar

Łobocki M. 2002. Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". ISBN 83-7308-128-3.
View in Google Scholar

Nycz E., Nycz A. 1998. O osobliwościach życia szkolnego. W: Czakon D., Kosmala J., Nowak K., Szczepański M.S. (red.). Polska szkoła: między centralizmem a decentralizacją. Częstochowa: Wyd. Naukowe "Śląsk". ISBN 83-7164-120-6.
View in Google Scholar

Reczek-Zymróz Ł. 2009. Współdziałanie pedagogiczne szkoły ze środowiskiem lokalnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". ISBN 978-83-7587-218-7.
View in Google Scholar

Sowa J. 2007. Dylematy współczesnej szkoły. "Edukacja Jutra". T. 2.
View in Google Scholar

Suchodolski B. (red.). 1985. Pedagogika. Warszawa: PWN. ISBN 83-01-03611-7.
View in Google Scholar

Szlufik W., Pękala A. (red.). 2000. Dziecko i sztuka. Częstochowa: Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej. ISBN 83-7098-693-5.
View in Google Scholar

Turlejska B. 2003. Społeczno-kulturowa rola szkoły w środowisku lokalnym. "Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego", nr 5.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.