Abstrakt
W okresie II Rzeczypospolitej w pracy szkół duży nacisk kładziono na kwestię wychowania. Oprócz stworzenia systemu szkolnego i likwidacji zjawiska analfabetyzmu postanowiono budować w społeczeństwie poczucie tożsamości narodowej, w dużej mierze zdeprecjonowanej przez zaborców, oraz kształtować świadomość obywatelską. Służyć temu miało wychowanie narodowe i państwowe. Jego idee wdrażały szkoły wszystkich typów w Polsce. Wychowanie narodowe i państwowe widoczne było także w pracy szkół Tarnowa i powiatu tarnowskiego. Zarówno formy realizacji, jak i treści merytoryczne koncentrowały się wokół chlubnych wydarzeń z historii Polski oraz osób biorących w nich udział. W trakcie realizacji podejmowano działania uczące dzieci i młodzież samorządności, kształtujące postawy patriotyzmu, szacunku dla dorobku polskiej kultury, poszanowania własnego kraju i polskiej państwowości.
Bibliografia
Balicki Z. 1910. Zasady wychowania narodowego. „Szkoła”, nr 1.
Zobacz w Google Scholar
Baranowski M. 1925. Wychowanie powinno być narodowe, ale powinno zwalczać przywary narodowe. „Szkoła”, nr 1.
Zobacz w Google Scholar
Draus J., Terlecki R. 2005. Historia wychowania. T. 2: Wiek XIX i XX. Kraków: WAM; WSEP „Ignatianum”. ISBN 83-7318-634-4.
Zobacz w Google Scholar
Gabryelski E. 1895. O wychowaniu narodowem i o posłannictwie nauczycielstwa ludowego. „Szkoła”, nr 23.
Zobacz w Google Scholar
Gałęcki W. 1937. Najważniejsze zagadnienia wychowawcze w dzisiejszej szkole powszechnej. Dz.
Zobacz w Google Scholar
Urz. KOSK, 1937, nr 7, poz. 94.
Zobacz w Google Scholar
„Głos Nauczycielski”, 1932, nr 20.
Zobacz w Google Scholar
Jank e I. 1930. Cel ogólnoludzki i narodowy. „Szkoła”, nr 1.
Zobacz w Google Scholar
Juśko E. 2003. Szkolnictwo powszechne w powiecie tarnowskim w latach 1981-1939. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. ISBN 83-7306-123-1.
Zobacz w Google Scholar
Juśko E. 2006. Wpływ szkolnictwa ludowego autonomicznej Galicji na kształt polskiej szkoły powszechnej w latach 1918-1922. Lublin: KUL. ISBN 83-7363-383-9.
Zobacz w Google Scholar
Karbowiak A. 1912. Polskie czasopisma pedagogiczne. Warszawa: Skład Główny w Księgarni J. Lisowskiej.
Zobacz w Google Scholar
Łabno J. 1979. Szkoła podstawowa im. M. Konopnickiej w Tarnowie 1879-1979. Tarnów.
Zobacz w Google Scholar
Olejnik M. 2007. Dzieje 16. Pułku Piechoty w II Rzeczypospolitej. W: Juśko E. (red.). 16. Pułk Piechoty Ziemi Tarnowskiej. Historia - Tradycja - Pamięć. Tarnów: Wyd. Diecezji Tarnowskiej „Biblos”. ISBN 978-83-733246-7-1.
Zobacz w Google Scholar
Rzepka M. 1999. 100 lat szkoły im. ks. S. Konarskiego. „Gość Niedzielny”, nr 41.
Zobacz w Google Scholar
Spasowski W. 1972. Wychowanie społeczne. W: Ługowski B., Araszkiewicz F. (oprac.). Postępowa myśl oświatowa w Polsce w latach 1918-1939. Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wyd. PAN.
Zobacz w Google Scholar
Sprawozdanie [1932] dyrekcji Państwowego Gimnazjum III im. A. Mickiewicza w Tarnowie za rok szkolny 1931/32. Tarnów.
Zobacz w Google Scholar
Statut [1933] publicznych szkół powszechnych siedmioletnich. Załącznik do rozporządzenia Ministra WRiOP z dnia 21 listopada 1933 roku. Dz. Urz. MWRiOP, 1933, nr 14, poz. 194.
Zobacz w Google Scholar
Winczura Ł. 2000. Minął wiek. Z dziejów szkoły imienia Stanisława Konarskiego w Tarnowie. Taranów: Zakłady Graficzne „Drukarz”.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa