Abstract
During the period of Second Republic of Poland, there was a high emphasis on the matter of education. Except creating the scholar system, elimination of the phenomena of il- literacy, the essential element was building the sense of national identity depreciated in a large measure by occupants and formation of the civic awareness. The national and state education was to serve these purposes. Its ideas were introduced in schools of all types in Poland. The national education was also noticeable in the work of both schools of Tarnów and Tarnow District. The forms of implementation as well as the substantive content focused on the most important and glorious events in the history of Poland and people who participated in them. During the im- plementation, the actions concerning teaching children and young people of self-management, shaping the basics of patriotism, respect for the achievements of Polish culture, respect for their country and the Polish state were taken.
References
Balicki Z. 1910. Zasady wychowania narodowego. „Szkoła”, nr 1.
View in Google Scholar
Baranowski M. 1925. Wychowanie powinno być narodowe, ale powinno zwalczać przywary narodowe. „Szkoła”, nr 1.
View in Google Scholar
Draus J., Terlecki R. 2005. Historia wychowania. T. 2: Wiek XIX i XX. Kraków: WAM; WSEP „Ignatianum”. ISBN 83-7318-634-4.
View in Google Scholar
Gabryelski E. 1895. O wychowaniu narodowem i o posłannictwie nauczycielstwa ludowego. „Szkoła”, nr 23.
View in Google Scholar
Gałęcki W. 1937. Najważniejsze zagadnienia wychowawcze w dzisiejszej szkole powszechnej. Dz.
View in Google Scholar
Urz. KOSK, 1937, nr 7, poz. 94.
View in Google Scholar
„Głos Nauczycielski”, 1932, nr 20.
View in Google Scholar
Jank e I. 1930. Cel ogólnoludzki i narodowy. „Szkoła”, nr 1.
View in Google Scholar
Juśko E. 2003. Szkolnictwo powszechne w powiecie tarnowskim w latach 1981-1939. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. ISBN 83-7306-123-1.
View in Google Scholar
Juśko E. 2006. Wpływ szkolnictwa ludowego autonomicznej Galicji na kształt polskiej szkoły powszechnej w latach 1918-1922. Lublin: KUL. ISBN 83-7363-383-9.
View in Google Scholar
Karbowiak A. 1912. Polskie czasopisma pedagogiczne. Warszawa: Skład Główny w Księgarni J. Lisowskiej.
View in Google Scholar
Łabno J. 1979. Szkoła podstawowa im. M. Konopnickiej w Tarnowie 1879-1979. Tarnów.
View in Google Scholar
Olejnik M. 2007. Dzieje 16. Pułku Piechoty w II Rzeczypospolitej. W: Juśko E. (red.). 16. Pułk Piechoty Ziemi Tarnowskiej. Historia - Tradycja - Pamięć. Tarnów: Wyd. Diecezji Tarnowskiej „Biblos”. ISBN 978-83-733246-7-1.
View in Google Scholar
Rzepka M. 1999. 100 lat szkoły im. ks. S. Konarskiego. „Gość Niedzielny”, nr 41.
View in Google Scholar
Spasowski W. 1972. Wychowanie społeczne. W: Ługowski B., Araszkiewicz F. (oprac.). Postępowa myśl oświatowa w Polsce w latach 1918-1939. Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wyd. PAN.
View in Google Scholar
Sprawozdanie [1932] dyrekcji Państwowego Gimnazjum III im. A. Mickiewicza w Tarnowie za rok szkolny 1931/32. Tarnów.
View in Google Scholar
Statut [1933] publicznych szkół powszechnych siedmioletnich. Załącznik do rozporządzenia Ministra WRiOP z dnia 21 listopada 1933 roku. Dz. Urz. MWRiOP, 1933, nr 14, poz. 194.
View in Google Scholar
Winczura Ł. 2000. Minął wiek. Z dziejów szkoły imienia Stanisława Konarskiego w Tarnowie. Taranów: Zakłady Graficzne „Drukarz”.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License