Rola uczelni wyższych w kształtowaniu profesjonalizmu. Perspektywa studentów
Okładka tom 39
PDF

Słowa kluczowe

szkolnictwo wyższe
młodzież, postawy
kultura profesjonalizmu

Jak cytować

GórskiP. (2018). Rola uczelni wyższych w kształtowaniu profesjonalizmu. Perspektywa studentów. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 39(3), 175-183. https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.03.175183

Abstrakt

W artykule wskazano na zmiany zachodzące w otoczeniu organizacji, wpływające na postawy i aspiracje zawodowe pracowników oraz modele kariery zawodowej. Zmiany te spowodowały zainteresowanie wykorzystaniem kultury zawodowej profesjonalistów w zarządzaniu. Przyjęto założenie, iż szkoły wyższe są organizacjami odgrywającymi szczególną rolę w kształtowaniu kultury zawodowej przyszłych profesjonalistów. Zmiany na rynku edukacyjnym spowodowały, iż zarówno oczekiwania młodych ludzi w stosunku do uczelni, jak i zarządzanie nimi sprawiają, że wartości kultury profesjonalnej związanej z wiedzą i jej rozwijaniem, z ujmowaniem swej roli zawodowej w kategoriach służby i uwzględnianiem wartości etycznych – szczególnie zaufania w relacjach ze współpracownikami i klientami – schodzą na plan dalszy. Najważniejszym dla studentów celem staje się zdobycie doświadczeń zawodowych podczas studiów, co postrzegane jest jako atut na rynku pracy. Studenci nisko oceniają umiejętności praktyczne uzyskane podczas nauki na uczelni. W tej sytuacji można mówić o poważnym kryzysie środowiska, które pełni doniosłą funkcję w kształtowaniu kultury profesjonalnej specjalistów.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.03.175183
PDF

Bibliografia

AGH. (2016). Losy zawodowe absolwentów AGH studia stacjonarne II stopnia. Rocznik 2015 [online, dostęp: 2016-08-21]. Kraków: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Centrum Karier, Ośrodek Monitorowania Kadry Zawodowej. Dostępny w Internecie: https://infogr.am/e14da952-0efd-496f-8cc0-eb-9b5f3ec13c.
Zobacz w Google Scholar

Anderson, G., Herr, K. (2015). New public management and the new professional educator: Framing the issue [online, dostęp: 2016-07-20]. Education Policy Analysis Archives, 23(84). Dostępny w Internecie: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.2222.
Zobacz w Google Scholar

Bohdziewicz, P. (2008). Kariery w gospodarce opartej na wiedzy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. ISBN 9788375252408.
Zobacz w Google Scholar

Bohdziewicz, P. (2014). Współczesne przeobrażenia psychologicznego kontraktu zatrudnienia i ich konsekwencje jako wyzwanie dla zarządzania zasobami ludzkimi. W: Z. Antczak, S. Borkowska (red.). Przyszłość zarządzania zasobami ludzkimi. Dylematy i wyzwania. Warszawa: Difin. ISBN 9788379302369.
Zobacz w Google Scholar

Bożykowski, M. i in. (2014). Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych zakładu ubezpieczeń społecznych: raport końcowy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Zobacz w Google Scholar

Czarkowska, L.D. (2010). Nowy profesjonalizm. Kultura profesjonalna informatyków antropologia organizacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. ISBN 9788376440415.
Zobacz w Google Scholar

Czarnik, S., Turek, K. (2015). Polski rynek pracy – aktywność zawodowa i struktura wykształcenia. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 9788376332666.
Zobacz w Google Scholar

Dietl, J. (2004). Czy potrzebne jest zarządzanie marketingowe w szkolnictwie wyższym? W: G. Nowaczyk, M. Kolasiński (red.). Marketing szkół wyższych. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. ISBN 8372052018.
Zobacz w Google Scholar

Edvinsson, L., Malone, M. (2001). Kapitał intelektualny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301135093.
Zobacz w Google Scholar

Fournier, V. (1999). The appeal to “professionalism” as a disciplinary mechanism. The Sociological Review, 47(2), 280–307.
Zobacz w Google Scholar

Górski, P. (2013). Społeczne funkcje edukacji menedżerskiej w portrecie własnym uczelni. W: J. Dworak, J. Jaworski (red.). Zarządzanie szkołą wyższą. Gdańsk–Warszawa: Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku; CeDeWu. ISBN 9788361712800; 9788375564211.
Zobacz w Google Scholar

Górski, P. (2015). Opinie pracodawców o współpracy z wyższymi uczelniami dla rozwoju kompetencji pracowników. W: P. Górski (red.). Zmiany demograficzne i społeczne w Polsce i Europie wyzwaniem dla nauki i praktyki zarządzania. Kraków: Wydawnictwa AGH. ISBN 9788374647700.
Zobacz w Google Scholar

Górski, P. (2016). Kultura profesjonalizmu w zarządzaniu zasobami ludzkimi. W: M. Stor, T. Listwan (red.). Sukces w zarządzaniu kadrami: dylematy zarządzania kadrami w organizacjach krajowych i międzynarodowych: problemy zarządczo-ekonomiczne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. ISBN 9788376955841.
Zobacz w Google Scholar

Górski, P., Klimkiewicz, K., Staszkiewicz, M., Kowalik, W. (2015). Absolwenci Wydziału Zarządzania AGH u progu kariery zawodowej. Kraków: Wydawnictwa AGH. ISBN 9788374647755.
Zobacz w Google Scholar

Jelonek, M. (2011). Raport z badań studentów i analizy kierunków kształcenia realizowanych w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce w 2010 r. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 9788376330785.
Zobacz w Google Scholar

Jemielniak, D. (2008). Praca oparta na wiedzy. Praca w przedsiębiorstwach wiedzy na przykładzie organizacji high-tech. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne; Akademia Leona Koźmińskiego. ISBN 9788361408185; 9788389437068.
Zobacz w Google Scholar

Juchnowicz, M. (2012). Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania. Warszawa: PWE. ISBN 9788320820102.
Zobacz w Google Scholar

Kirkpatrick, I., Dent, M., Jespersen, P.K., Neogy, I. (2007). Professional strategies and the new public management in healthcare: Comparing Denmark and the UK [online, dostęp: 2016-07-20]. Paper presented at 2007 Critical Management Studies Conference: CMS5, Manchester, July 11–13. Dostępny w Internecie: http://www.mngt.waikato.ac.nz/ejrot/cmsconference/2007/proceedings/newperspectives/kirkpatrick.pdf.
Zobacz w Google Scholar

MNiSW. (2014). Szkolnictwo wyższe w Polsce 2013 [online, dostęp: 2016-08-11]. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dostępny w Internecie: http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_07/0695136d37bd577c8ab03acc5c59a1f6.pdf.
Zobacz w Google Scholar

Nowaczyk, G., Kolasiński, M. (red.). (2004). Marketing szkół wyższych. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. ISBN 8372052018.
Zobacz w Google Scholar

Nowaczyk, W. (2002). Instrumenty promocji stosowane w szkolnictwie wyższym – rola i znaczenie działań promocyjnych [online, dostęp: 2016-08-15]. Świat Marketingu – Czasopismo Internetowe. Dostępny w Internecie: http://www.swiatmarketingu.pl/index.php?rodzaj=01&id_numer=970774.
Zobacz w Google Scholar

Pfefer, J., Fong, Ch.T. (2004). The Business School ‘Business’: Some Lessons from the US Experience. Journal of Management Studies, 41, 1501–1520.
Zobacz w Google Scholar

SGH i in. (2012). Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy [online, dostęp: 2016-08-11]. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa, Amerykańska Izba Handlu w Polsce, Ernst & Young. Dostępny w Internecie: http://firma.sgh.waw.pl/pl/Documents/RKPK_raport_2012.pdf.
Zobacz w Google Scholar

Sikorski, C. (2007). Drogi do sukcesu. Profesjonalizm kontra populistyczna kultura organizacyjna. Warszawa: Difin. ISBN 9788372517616.
Zobacz w Google Scholar

Strużyna, J. (2014). Krytyczne spojrzenie na współczesne zarządzanie zasobami ludzkimi – wyzwanie wieku dojrzałego teorii i praktyki. W: Z. Antczak, S. Borkowska (red.). Przyszłość zarządzania zasobami ludzkimi. Dylematy i wyzwania. Warszawa: Difin. ISBN 9788379302369.
Zobacz w Google Scholar

Śliwińska, K. (2005). Wizja szkoły wyższej. Kierunki rozwoju procesów dydaktycznych na tle postaw i aspiracji akademickiej. W: T. Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska (red.). Uczelnia oparta na wiedzy. Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych. ISBN 8392260724.
Zobacz w Google Scholar

Walker, M. (ed.). (2001). Reconstructing Professionalism in University Teaching: Teachers and Learners in Action [online, dostęp: 2016-08-10]. Buckingham: The Society for Research into Higher Education & Open University Press. ISBN 0335208169. Dostępny w Internecie: https://www.mheducation.co.uk/openup/chapters/0335208169.pdf.
Zobacz w Google Scholar

Winiarski, B. (2014). Nad Pissą, Wissą i Narwią. Łomża: Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Łomżyńskiej. ISBN 9788393263950.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne