The role of universities in shaping professionalism: The perspective of students
Okładka tom 39
PDF (Język Polski)

Keywords

higher education
youth
attitudes
culture of professionalism

How to Cite

GórskiP. (2018). The role of universities in shaping professionalism: The perspective of students. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 39(3), 175-183. https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.03.175183

Abstract

The article points out the changes taking place in the organization’s environment, affecting both the attitudes and professional aspirations of employees as well as career models. These changes have caused interest in using professional culture in human resources management. It was assumed that universities are organizations that play a particular role in shaping this culture. Changes on the education market, associated with the expectations of young people, but also the activities of university managers. However, they caused that the values of professional culture based on knowledge and its development, perceiving professional roles in category of service, abide by the ethical rules (especially trust in relations with colleagues and clients) become unimportant. The most important goal for students is to gain professional experience during their studies, which is perceived as the most important asset on the labour market. Students also assess the practical skills obtained during studies poorly. As a conclusion the author states that there is a serious crisis in higher education related with shaping a professional culture.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.03.175183
PDF (Język Polski)

References

AGH. (2016). Losy zawodowe absolwentów AGH studia stacjonarne II stopnia. Rocznik 2015 [online, dostęp: 2016-08-21]. Kraków: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Centrum Karier, Ośrodek Monitorowania Kadry Zawodowej. Dostępny w Internecie: https://infogr.am/e14da952-0efd-496f-8cc0-eb-9b5f3ec13c.
View in Google Scholar

Anderson, G., Herr, K. (2015). New public management and the new professional educator: Framing the issue [online, dostęp: 2016-07-20]. Education Policy Analysis Archives, 23(84). Dostępny w Internecie: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.2222.
View in Google Scholar

Bohdziewicz, P. (2008). Kariery w gospodarce opartej na wiedzy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. ISBN 9788375252408.
View in Google Scholar

Bohdziewicz, P. (2014). Współczesne przeobrażenia psychologicznego kontraktu zatrudnienia i ich konsekwencje jako wyzwanie dla zarządzania zasobami ludzkimi. W: Z. Antczak, S. Borkowska (red.). Przyszłość zarządzania zasobami ludzkimi. Dylematy i wyzwania. Warszawa: Difin. ISBN 9788379302369.
View in Google Scholar

Bożykowski, M. i in. (2014). Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych zakładu ubezpieczeń społecznych: raport końcowy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
View in Google Scholar

Czarkowska, L.D. (2010). Nowy profesjonalizm. Kultura profesjonalna informatyków antropologia organizacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. ISBN 9788376440415.
View in Google Scholar

Czarnik, S., Turek, K. (2015). Polski rynek pracy – aktywność zawodowa i struktura wykształcenia. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 9788376332666.
View in Google Scholar

Dietl, J. (2004). Czy potrzebne jest zarządzanie marketingowe w szkolnictwie wyższym? W: G. Nowaczyk, M. Kolasiński (red.). Marketing szkół wyższych. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. ISBN 8372052018.
View in Google Scholar

Edvinsson, L., Malone, M. (2001). Kapitał intelektualny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301135093.
View in Google Scholar

Fournier, V. (1999). The appeal to “professionalism” as a disciplinary mechanism. The Sociological Review, 47(2), 280–307.
View in Google Scholar

Górski, P. (2013). Społeczne funkcje edukacji menedżerskiej w portrecie własnym uczelni. W: J. Dworak, J. Jaworski (red.). Zarządzanie szkołą wyższą. Gdańsk–Warszawa: Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku; CeDeWu. ISBN 9788361712800; 9788375564211.
View in Google Scholar

Górski, P. (2015). Opinie pracodawców o współpracy z wyższymi uczelniami dla rozwoju kompetencji pracowników. W: P. Górski (red.). Zmiany demograficzne i społeczne w Polsce i Europie wyzwaniem dla nauki i praktyki zarządzania. Kraków: Wydawnictwa AGH. ISBN 9788374647700.
View in Google Scholar

Górski, P. (2016). Kultura profesjonalizmu w zarządzaniu zasobami ludzkimi. W: M. Stor, T. Listwan (red.). Sukces w zarządzaniu kadrami: dylematy zarządzania kadrami w organizacjach krajowych i międzynarodowych: problemy zarządczo-ekonomiczne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. ISBN 9788376955841.
View in Google Scholar

Górski, P., Klimkiewicz, K., Staszkiewicz, M., Kowalik, W. (2015). Absolwenci Wydziału Zarządzania AGH u progu kariery zawodowej. Kraków: Wydawnictwa AGH. ISBN 9788374647755.
View in Google Scholar

Jelonek, M. (2011). Raport z badań studentów i analizy kierunków kształcenia realizowanych w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce w 2010 r. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 9788376330785.
View in Google Scholar

Jemielniak, D. (2008). Praca oparta na wiedzy. Praca w przedsiębiorstwach wiedzy na przykładzie organizacji high-tech. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne; Akademia Leona Koźmińskiego. ISBN 9788361408185; 9788389437068.
View in Google Scholar

Juchnowicz, M. (2012). Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania. Warszawa: PWE. ISBN 9788320820102.
View in Google Scholar

Kirkpatrick, I., Dent, M., Jespersen, P.K., Neogy, I. (2007). Professional strategies and the new public management in healthcare: Comparing Denmark and the UK [online, dostęp: 2016-07-20]. Paper presented at 2007 Critical Management Studies Conference: CMS5, Manchester, July 11–13. Dostępny w Internecie: http://www.mngt.waikato.ac.nz/ejrot/cmsconference/2007/proceedings/newperspectives/kirkpatrick.pdf.
View in Google Scholar

MNiSW. (2014). Szkolnictwo wyższe w Polsce 2013 [online, dostęp: 2016-08-11]. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dostępny w Internecie: http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_07/0695136d37bd577c8ab03acc5c59a1f6.pdf.
View in Google Scholar

Nowaczyk, G., Kolasiński, M. (red.). (2004). Marketing szkół wyższych. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. ISBN 8372052018.
View in Google Scholar

Nowaczyk, W. (2002). Instrumenty promocji stosowane w szkolnictwie wyższym – rola i znaczenie działań promocyjnych [online, dostęp: 2016-08-15]. Świat Marketingu – Czasopismo Internetowe. Dostępny w Internecie: http://www.swiatmarketingu.pl/index.php?rodzaj=01&id_numer=970774.
View in Google Scholar

Pfefer, J., Fong, Ch.T. (2004). The Business School ‘Business’: Some Lessons from the US Experience. Journal of Management Studies, 41, 1501–1520.
View in Google Scholar

SGH i in. (2012). Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy [online, dostęp: 2016-08-11]. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa, Amerykańska Izba Handlu w Polsce, Ernst & Young. Dostępny w Internecie: http://firma.sgh.waw.pl/pl/Documents/RKPK_raport_2012.pdf.
View in Google Scholar

Sikorski, C. (2007). Drogi do sukcesu. Profesjonalizm kontra populistyczna kultura organizacyjna. Warszawa: Difin. ISBN 9788372517616.
View in Google Scholar

Strużyna, J. (2014). Krytyczne spojrzenie na współczesne zarządzanie zasobami ludzkimi – wyzwanie wieku dojrzałego teorii i praktyki. W: Z. Antczak, S. Borkowska (red.). Przyszłość zarządzania zasobami ludzkimi. Dylematy i wyzwania. Warszawa: Difin. ISBN 9788379302369.
View in Google Scholar

Śliwińska, K. (2005). Wizja szkoły wyższej. Kierunki rozwoju procesów dydaktycznych na tle postaw i aspiracji akademickiej. W: T. Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska (red.). Uczelnia oparta na wiedzy. Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych. ISBN 8392260724.
View in Google Scholar

Walker, M. (ed.). (2001). Reconstructing Professionalism in University Teaching: Teachers and Learners in Action [online, dostęp: 2016-08-10]. Buckingham: The Society for Research into Higher Education & Open University Press. ISBN 0335208169. Dostępny w Internecie: https://www.mheducation.co.uk/openup/chapters/0335208169.pdf.
View in Google Scholar

Winiarski, B. (2014). Nad Pissą, Wissą i Narwią. Łomża: Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Łomżyńskiej. ISBN 9788393263950.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.