Abstrakt
Artykuł zawiera analizę sektora bankowego w kontekście wyznaczania strategii konkurowania. Autorka nakreśla przesłanki decyzyjne strategii konkurowania. Omówione czynniki stanowią układ podstawowych uwarunkowań wyboru strategii konkurowania, wynikających z przewag konkurencyjnych. Następnie analizuje ofertę polskich usług bankowych na tle konkurencji banków zagranicznych oraz konkurencję cenową między bankami w Polsce. W konkluzji zaznacza, iż cena nie jest najistotniejszym elementem decyzji klientów związanych z korzystaniem z usług bankowych. Liczą się przede wszystkim wiarygodność banku i dostępność usługi. Z punktu widzenia banku ważną przesłanką strategii konkurowania jest istnienie trwałych przewag konkurencyjnych. W sektorze bankowym trwałymi przewagami są: wiodąca pozycja kosztowa i rozwinięta sieć dystrybucji.
Bibliografia
Ansoff H. I., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 1985.
Zobacz w Google Scholar
Drucker P. F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, 1992.
Zobacz w Google Scholar
Grzegorczyk W., Strategie marketingowe banków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Zobacz w Google Scholar
Harasim J., Nowe w usługach bankowych, „Marketing w Praktyce” 1997, nr 2.
Zobacz w Google Scholar
Jaworski L. (red.), Polskie banki w drodze do Unii Europejskiej, Poltext, Warszawa 1997.
Zobacz w Google Scholar
Jaworski W. L., Krzyżkiewicz Z., Kosiński B., Banki. Rynek, operacje, polityka, Poltext, Warszawa 1996.
Zobacz w Google Scholar
Jershina J. (red.), Banki a małe i średnie przedsiębiorstwa, Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej CEM, Kraków 1996.
Zobacz w Google Scholar
Kohls R. L., Uhl J. N., Marketing of Agricultural Products, Macmillan Publishing Company, New York 1990.
Zobacz w Google Scholar
Kotler P., Marketing Management, Prentice Hall, Englewood Cliffs, N.J. 1988.
Zobacz w Google Scholar
Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994.
Zobacz w Google Scholar
Lachowski S., Fuzje, przejęcia i alianse po polsku, „Bank” 1998, nr 2.
Zobacz w Google Scholar
Nicholls R. F., Promocja i sprzedaż usług bankowych, Centrum Edukacji i Rozwoju Biznesu, Warszawa 1995.
Zobacz w Google Scholar
Porter M. E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992.
Zobacz w Google Scholar
Wawrzyniak B. (red.), Trudna zmiana. Zachowania przedsiębiorstw w procesie transformacji, Fundacja im. F. Eberta w Polsce, Warszawa 1992.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa