Abstrakt
Artykuł omawia podstawy teoretyczne miernika CVA – Cash Value Added. Koncepcja CVA jest zbliżona do EVA – Economic Value Added, ponieważ zarówno przy obliczaniu jednego jak i drugiego wskaźnika porównywane są wielkości faktycznie zrealizowane z wielkościami wymaganymi przez inwestorów. Istotną różnicą występującą pomiędzy tymi koncepcjami jest fakt, że przy obliczeniach CVA nie bazuje się na księgowych wielkościach zysku, ale na wielkościach przepływów pieniężnych (cash flow). Fakt ten przyczynia się do tego, że przy ustalaniu wielkości wskaźnika CVA unika się skomplikowanego i pracochłonnego procesu korekt wielkości księgowych, jaki ma miejsce przy obliczeniach wskaźnika EVA.
Bibliografia
Cwynar A., Cwynar W., Jak zmierzyć efekt kreacji wartości dla właściciela przedsiębiorstwa - przekrój dostępnych możliwości, cz. II "Controlling i Rachunkowość Zarządcza", 2000 nr 8.
Zobacz w Google Scholar
Skoczylas W., Wartość poznawcza Cash Value Added w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa, [w:] Zarządzanie finansami. Współczesne tendencje w teorii i w praktyce, Materiały konferencyjne, Kołobrzeg 2-4 marca 2000; Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2000.
Zobacz w Google Scholar
Ottosson E., Weissenrieder F., Cash Value Added - a Framework for Value Based Management, “Economy & Styrning” 1996 no. 5, http://www.fwc.se/l/l_5_l.html.
Zobacz w Google Scholar
Ottosson E., Weissenrieder F., Cash Value Added - a new method for measuring financial performance, Gothenburg Studies in Financial Economics, Study 1996, no. 1, http://www.fwc.se/l/l_2.html.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa