Abstrakt
Artykuł ma na celu przedstawienie systemu oceny motywacyjnego potencjału pracy w przedsiębiorstwie, ale również rozpoznanie luki innowacyjnej oraz wskazanie, jak ją niwelować. Powyższy pomiar przeprowadzono w formie agregatowej, polegającej na łączeniu w całość pojedynczych kryteriów oceny. W badaniu przyjęto przedziały hierarchiczne modelu motywacyjnego potencjału pracy. Główny problem badawczy został sformułowany jako identyfikacja i ocena motywacyjnego potencjału pracy w badanym przedsiębiorstwie. Przedmiotem analizy uczyniono czynniki wewnętrzne motywacyjnego potencjału pracy, natomiast ich wzajemne odniesienie stanowi działalność i rozwój przedsiębiorstwa. Ogólna ocena motywacyjnego potencjału badanego przedsiębiorstwa jest zadowalająca, a nawet dobra, jednak słabo wypada realizacja kryterium motywatory, tj.: stabilność pracy, pochwały, wyróżnienia, wyrazy uznania, szkolenia zapewnione przez pracodawcę, elastyczne godziny pracy. Nieodzowne i możliwe jest opracowanie metody diagnozowania systemu motywowania pracowników do pracy w przedsiębiorstwie, której przedmiot i zakres badań ujmowałby motywatory, czynniki higieny oraz czynniki demotywacji. Praktyczne rezultaty tych badań powinny stanowić przesłankę doskonalenia systemu motywacyjnego oraz podstawę odpowiedniej pragmatyki gospodarczej.
Bibliografia
Armstrong, M. (2011). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Dom Wydawniczy ABC. ISBN 9788326406164.
Zobacz w Google Scholar
Biela, A., Kamiński, L., Manek, A., Pietraszkiewicz, H., Sienkiewicz, Z., Szumielewicz, J. (1992). Kwestionariusz Lubelski Analizy Stanowiska Pracy. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Zobacz w Google Scholar
Borkowska, S. (2008). Motywacja i motywowanie. In: H. Król, A. Ludwiczyński (eds.). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji (pp. 317–353). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301148133.
Zobacz w Google Scholar
Gableta, M. (1998). Potencjał pracy i jego znaczenie. In: M. Gableta (ed.). Potencjał pracy w przedsiębiorstwie. Kształtowanie i wykorzystanie (pp. 9–18). Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 8370117775.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł, L. (2020). Organizacja i kierowanie w przedsiębiorstwie w świetle ergonomii i dobrostanu pracowniczego. Tarnów: Biblos [in print].
Zobacz w Google Scholar
Kozioł, L., Kozioł, M. (2016). Wykorzystanie koncepcji trychotomii czynników motywacji turystycznej w procesie zarządzania przez tworzenie wartości dla klienta. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 30(2), 99–116.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł, L., Tyrańska, M. (2002). Motywowanie pracowników w teorii i praktyce. Warszawa, Wydawnictwo Biblioteczka Pracownika. ISBN 8388616269.
Zobacz w Google Scholar
Listwan, T. (1998). Kształtowanie kadry menedżerskiej firmy. Wrocław: Wydawnictwo Kadry. ISBN 8390465000.
Zobacz w Google Scholar
Pęcek, M., Walas-Trębacz, J. (2018). Ocena skuteczności systemów motywacyjnych stosowanych w organizacjach. Journal of Modern Management Process, 3(1), 16–25.
Zobacz w Google Scholar
Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi: strategie – procesy – metody. 2nd ed. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 9788320817744.
Zobacz w Google Scholar
Sajkiewicz, A. (1998). Potencjał pracy w organizacji. In: A. Sajkiewicz (ed.). Zarządzanie potencjałem pracy. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. ISBN 8386689625.
Zobacz w Google Scholar
Sekuła, Z. (2008). Motywowanie do pracy: teorie i instrumenty. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 9788320817744.
Zobacz w Google Scholar
Sikorski, C. (2004). Motywacja jako wymiana. Warszawa: Difin. ISBN 8372514356.
Zobacz w Google Scholar
Soroka-Potrzebna, H. (2016). Skuteczna motywacja w opinii przyszłych pracowników. Marketing i Rynek, 3, 882–890.
Zobacz w Google Scholar
Stabryła, A. (2013). Wskaźnikowa i punktowa analiza funkcjonalności systemów zarządzania procesowego. Zeszyty Naukowe. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Seria: Zarządzanie, 910, 5–19.
Zobacz w Google Scholar
Warwas, I., Rogozińska-Pawełczyk, A. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. Aspekty organizacyjne i psychologiczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. ISBN 9788379692811.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa