Abstrakt
Celem badań była ocena atrakcyjności „city break” jako formy turystyki miejskiej (poznawczej). W opracowaniu postawiono następujące pytania: Jakie czynniki wpływają na popularność wyjazdów typu „city break”? Które miasta są najczęściej wybierane jako miejsca krótkookresowego wypoczynku? Jakie czynniki decydują o wyborze tych miast? Jakie obiekty w miastach cieszą się największą popularnością wśród respondentów? W jaki sposób organizowane są wyjazdy „city break”? W pracy dokonano analizy literatury z zakresu atrakcyjności turystycznej miast oraz uwarunkowań rozwoju wyjazdów „city break”. W ramach metody sondażu diagnostycznego zastosowano ankietę internetową. W badaniu wzięły udział 184 aktywne turystycznie osoby. Wyniki pokazały, że główne powody korzystania z „city break” to chęć oderwania się od codzienności, zwiedzanie i odpoczynek. Częściej niż zagraniczne respondenci wybierali miasta w Polsce, do których dojeżdżali pociągiem lub samochodem. Najczęściej zwiedzali zabytki oraz miejsca „nieodkryte” przez turystów zorganizowanych, a główny powód wyboru danego miasta to właśnie chęć zobaczenia czegoś nowego. Temat opracowania i poruszane problemy świadczą o oryginalności wybranego obszaru badań.
Bibliografia
Ashworth, G., Page, S. J. (2011). Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes. Tourism Management, 32(1), 1–15. DOI: 10.1016/j.tourman.2010.02.002.
Zobacz w Google Scholar
Awedyk, M., Makarewicz, M., Weltrowska, J. (2013). Indywidualne city break jako reprezentacyjny trend turystyki europejskiej w XXI wieku. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 11–18.
Zobacz w Google Scholar
Boivin, M., Tanguay, G. A. (2019). Analysis of the determinants of urban tourism attractiveness: The case of Québec City and Bordeaux. Journal of Destination Marketing & Management, 11, 67–79. DOI: 10.1016/j.jdmm.2018.11.002.
Zobacz w Google Scholar
Bouchon, F., Rauscher, M. (2019). Cities and tourism, a love and hate story: Towards a conceptual framework for urban overtourism management. International Journal of Tourism Cities, 5(4), 598–619. DOI: 10.1108/IJTC-06-2019-0080.
Zobacz w Google Scholar
Charterina, J., Aparicio, G. (2015). A comparison of antecedents of satisfaction in city break traveling. Revista Española de Investigación de Marketing ESIC, 19(2), 71–82. DOI: 10.1016/j.reimke.2015.04.002.
Zobacz w Google Scholar
Dunne, G., Buckley, J., Flanagan, S. (2007). City break motivation: The case of Dublin – a successful national capital. Journal of Travel & Tourism Marketing, 22(3–4), 95–107. DOI: 10.1300/J073v22n03_08.
Zobacz w Google Scholar
Esteban, N. R. R (2017). A management guide for university museums focused in the cultural tourism: The case of the “Museo de Arte de la Universidad Nacional”. Tourismos, 12(1), 22–58.
Zobacz w Google Scholar
Gralak, K. (2016). Selected aspects of city break travel on Warsaw example. Journal of Tourism and Regional Development, 6, 23–34.
Zobacz w Google Scholar
Kachniewska, M. (2012). Zastosowanie analizy sieci społecznych w zarządzaniu zrównoważonym rozwojem turystyki miejskiej. In: T. Żabińska (ed.). Turystyka na obszarach miejskich. Uwarunkowania rozwoju. Narzędzia promocji (pp. 49–52). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. ISBN 9788378750475.
Zobacz w Google Scholar
Kowalczyk, A. (2005). Nowe formy turystyki miejskiej. Prace i Studia Geograficzne, 35, 155–197.
Zobacz w Google Scholar
Kruczek, Z., Zmyślony, P. (2010). Regiony turystyczne. Kraków: Proksenia. ISBN 9788360789261.
Zobacz w Google Scholar
Mika, M. (2007). Turystyka miejska. In: W. Kurek (ed.). Turystyka (pp. 319–328). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301152949.
Zobacz w Google Scholar
MSiT. (2015). Jak sprzedać weekend? Trendy w turystyce city break [online, accessed: 2019-10-31]. Warszawa: Ministerstwo Sportu i Turystyki. Retrieved from: https://msit.gov.pl/pl/turystyka/aktualnosci/2236,Jak-sprzedac-weekend-Trendy-w-turystyce-city-break.html.
Zobacz w Google Scholar
MSiT. (2016–2019). Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny [online, accessed: 2019-10-31]. Warszawa: Ministerstwo Sportu i Turystyki. Retrieved from: https://www.msit.gov.pl/pl/turystyka/polska-zobacz-wiecej-we/8100,POLSKA-ZOBACZ-WIECEJ-WEEKEND-ZA-POL-CENY.html.
Zobacz w Google Scholar
MSiT. (2019). Ponad tysiąc atrakcji na weekend za pół ceny [online, accessed: 2019-10-31]. Warszawa: Ministerstwo Sportu i Turystyki. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/sport/ponad-tysiac-atrakcji-na-weekend-za-pol-ceny.
Zobacz w Google Scholar
Nicoletti, S., Medina-Viruel, M. J., Di-Clemente, E., Fruet-Cardozo, J. V. (2019). Motivations of the culinary tourist in the city of Trapani, Italy. Sustainability, 11(9), 2686. DOI: 10.3390/su11092686.
Zobacz w Google Scholar
Prylińska, M., Ratkowska, P. (2009). City break – an attempt to explain and define the phenomenon with regard to Polish market of tourist services. Turystyka Kulturowa, 10, 4–16. Retrieved from: http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/view/401.
Zobacz w Google Scholar
Romão, J., Neuts, B., Kourtit, K., Nijkamp, P. (2018). The smart city as a common place for tourists and residents: A structural analysis of the determinants of urban attractiveness. Cities, 78, 67–75. DOI: 10.1016/j.cities.2017.11.007.
Zobacz w Google Scholar
Szymkowiak, A. (2014). Portale zakupów grupowych jako narzędzie promocji turystyki miejskiej w formie city break. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2(3), 136–152.
Zobacz w Google Scholar
Trew, J., Cockerell, N. (2002). The European market for UK city breaks. Insights, 14(58), 85–111.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.