Abstrakt
Dynamiczne zmiany, jakie zachodzą we współczesnych przedsiębiorstwach i w ich otoczeniu, oraz rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) kreują nowe oczekiwania i potrzeby człowieka. W związku z globalnym procesem starzenia się społeczeństw coraz więcej przedsiębiorstw traktuje osoby starsze jako kluczowy czynnik swojego sukcesu, patrząc na innowacje z perspektywy wartości dla klienta oraz doskonalenia wewnętrznych procesów. Celem artykułu jest sformułowanie wyzwań stających przed firmami w kontekście osób starszych oraz próba określenia postaw seniorów wobec innowacji z obszaru technologii mobilnych. Opracowanie ma charakter przekrojowy i może służyć do formułowania strategii marketingowych dla managerów innowacyjnych przedsiębiorstw działających na rynku srebrnych konsumentów.
Bibliografia
American Academy of Neurology. (2012). Geriatric Neurology Fellowship Core Curriculum [online, accessed: 2020-05-14]. Retrieved from: https://www.aan.com/uploadedFiles/Website_Library_Assets/Documents/8Membership/3People/.
Zobacz w Google Scholar
Badowska, S., Rogala, A. (2015). Przełamanie stereotypizacji konsumentów-seniorów a implikacje dla marketingu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy zarządzania, finansów i marketingu, 41(1), 11–23. DOI: 10.18276/pzfm.2015.41/1-01.
Zobacz w Google Scholar
Barska, A., Śnihur, J. (2017). Senior as a challenge for innovative enterprises. Procedia Engineering, 182, 58–65. DOI: 10.1016/j.proeng.2017.03.115.
Zobacz w Google Scholar
Bondos, I. (2013). Dlaczego seniorzy stanowią wyzwanie dla marketingu? Marketing i Rynek, 3, 31–36.
Zobacz w Google Scholar
Cesta, A., Cortellessa, G., Giuliani, M. V., Pecora, F., Scopelliti, M., Tiberio, L. (2007). Psychological implications of domestic assistive technology for the elderly. PsychNology Journal, 5(3), 229–252.
Zobacz w Google Scholar
Drucker, P. F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 8320808707.
Zobacz w Google Scholar
Frąckiewicz, E. (2019). Nowe technologie na rynku srebrnych konsumentów. Stan, uwarunkowania, perspektywy. Warszawa: CeDeWu. ISBN 9788381022712.
Zobacz w Google Scholar
Gamberini, L., Raya, M. A., Barresi, G., Fabregat, M., Ibanez, F., Prontu., L. (2006). Cognition, technology and games for the elderly: An introduction to ELDERGAMES Project. PsychNology Journal, 4, 285–308.
Zobacz w Google Scholar
Golińska-Pieszyńska, M. (2011). Polskie praktyki innowacyjne. Aspekty teoretyczne i badania empiryczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. ISBN 9788373785915.
Zobacz w Google Scholar
Hinton, P., Brownalo, C., McMurvay, I., Cozeb, B. (2004). SPSS explained. London: Routledge. E-book. ISBN 9780203642597.
Zobacz w Google Scholar
Janasz, K., Wiśniewska, J. (2014). Strategie innowacyjne organizacji. In: A. Kaleta, K. Moszkowicz, L. Sołoducho-Pelc (eds.). Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce, 366 (pp. 184–194). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. ISBN 9788376954035.
Zobacz w Google Scholar
Jelonek, D. (2014). Ocena internetowych kanałów komunikacji z klientem w procesie współtworzenia innowacji. Informatyka Ekonomiczna, 31, 318–329.
Zobacz w Google Scholar
Kall, J. (2015). Branding na smartfonie. Komunikacja mobilna marki. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer Business. ISBN 9788326414794.
Zobacz w Google Scholar
Kinnealey, M., Oliver, B., Wilbarger, P. (1995). A phenomenological study of sensory defensiveness in adults. The American Journal of Occupational Therapy, 49, 444–451. DOI: 10.5014 / ajot.49.5.444.
Zobacz w Google Scholar
Lewis, D. (2012–2013). Older by age, younger by mindset: The attitudes and behaviours of the over 50s and how to communicate with and market to this group. Journal of Brand Strategy, 1(4).
Zobacz w Google Scholar
Łysik, Ł., Kutera, R. (2013). Technologie mobilne jako determinanta rozwoju innowacyjnego społeczeństwa informacyjnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Europejska przestrzeń komunikacji elektronicznej, 105(2), 32–44.
Zobacz w Google Scholar
Niedzielski, P., Rychlik, K. (2006). Innowacje i kreatywność. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. ISBN 8372415730.
Zobacz w Google Scholar
Parasuraman, A. (2000). Technology readiness index (TRI): A multiple-item scale to measure readiness to embrace new technologies. Journal of Service Research, 2. DOI: 10.1177/109467050024001.
Zobacz w Google Scholar
Renaud, K., van Biljon, J. (2008). Predicting technology acceptance and adoption by the elderly: A qualitative study. SAICSIT ‘08: Proceedings of the 2008 annual research conference of the South African Institute of Computer Scientists and Information Technologists on IT research in developing countries: riding the wave of technology, Wilderness, South Africa, 6–8 October 2008, 210–219. DOI: 10.1145/1456659.1456684.
Zobacz w Google Scholar
Schumpeter, J. A. (1960). Teoria rozwoju ekonomicznego, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zobacz w Google Scholar
Sony-Aibo ERS-7. (2018). [online, accessed: 2020-05-10]. Retrieved from: http://www.sony-aibo.com/aibo-models/sony-aibo-ers-7/.
Zobacz w Google Scholar
Szmigin, I., Carrigan, M. (2000). The older consumer as innovator: Does cognitive age hold the key? Journal of Marketing Management, 16(5). DOI: 10.1362/ 026725700785046038.
Zobacz w Google Scholar
Sznajder, A. (2014). Technologie mobilne w marketingu. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business. ISBN 9788326432125.
Zobacz w Google Scholar
Szukalski, P. (2012). Trzy kolory: srebrny. Co to takiego silver economy? Polityka Społeczna, 39(5–6[458–459]), 6-11.
Zobacz w Google Scholar
Trafiałek, E. (2006). Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej, Kielce: Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, 267–275. ISBN 838827418X.
Zobacz w Google Scholar
Wakefield, J. (2015). The generation that tech forgot [online, accessed: 2020-06-06]. Retrieved from: http://www.bbc.com/news/technology-32511489.
Zobacz w Google Scholar
WHO. (2020). [online, accessed: 2020-05-10]. Retrieved from: https://www.who.int/ageing/projects/age_friendly_cities_network/en/.
Zobacz w Google Scholar
Wiśniewska, S. (2013). Skuteczność niekomercyjnych instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu innowacji marketingowych małych i średnich przedsiębiorstw. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. ISBN 13: 9788372526977.
Zobacz w Google Scholar
World Population Ageing. 2019. [online, accessed: 2020-05-10]. Retrieved from: https://www.un.org/en/development/ desa/population/theme/ageing/index.asp.
Zobacz w Google Scholar
Żurawski, T. (2015). Jak mówić – bo warto! – do 50+. Marketing w Praktyce, 2.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.