Warunki i stosunki pracy a jakość funkcjonowania organizacji
Okładka tom 30
PDF

Słowa kluczowe

warunki pracy
stosunki pracy
jakość zasobów ludzkich
kapitał ludzki

Jak cytować

ŁukasińskiW. (2016). Warunki i stosunki pracy a jakość funkcjonowania organizacji. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 30(2), 69-79. https://doi.org/10.25944/znmwse.2016.02.6979

Abstrakt

Funkcjonowanie organizacji w dynamicznie zmiennym i złożonym otoczeniu wymaga od niej systematycznego doskonalenia kompetencji warunkujących wzrost jej konkurencyjności. Za kluczowy czynnik przesądzający o możliwości podjęcia skutecznych i efektywnych działań zapewniających wykorzystanie pojawiających się okazji i uniknięcie zagrożeń z pewnością należy uznać posiadany kapitał ludzki. Dlatego szczególnie ważne staje się zorientowanie na jakość warunków i stosunków pracy, które w znacznym stopniu przesądzają o możliwości rozwoju kapitału ludzkiego, a dzięki temu również poprawy efektów osiąganych przez organizację. Celem artykułu jest podjęcie próby wskazania oczekiwań różnych pokoleń aktywnych zawodowo pracowników wobec jakości warunków i stosunków pracy w organizacji. Autor, poprzez analizę literatury, dokonuje przeglądu oczekiwań współczesnego pracownika (różnych grup wiekowych) oraz istniejących możliwości. Rezultatem jest próba określenia wyzwań dla współczesnych organizacji, przeglądu oczekiwań aktywnych zawodowo w stosunku do potencjalnego pracodawcy oraz relacji między warunkami i stosunkami pracy a jakością funkcjonowania organizacji.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2016.02.6979
PDF

Bibliografia

Berkup, S.B. (2014). Working with Generations X and Y in Generation Z period: Management of different generations in business life. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19), 218–229.
Zobacz w Google Scholar

Czekaj, J., Ziębicki, B. (2015). Metodyczne aspekty lean administration. Przegląd Organizacji, 9, 61–68.
Zobacz w Google Scholar

Gajdzik, B. (2015). Planowane zachowania pracowników a doskonalenie organizacji. Problemy Jakości, 3, 16–21.
Zobacz w Google Scholar

Goliński, M., Mantura, W. (2015). Wykorzystywanie badań rynkowych w zakresie kompetencji pracowniczych w doskonaleniu zarządzania zasobami ludzkimi. Przegląd Organizacji, 11, 27–33.
Zobacz w Google Scholar

Gross-Głowacka, E. (2016). Rola koncepcji zarządzania różnorodnością w doskonaleniu organizacji. Problemy Jakości, 48(4), 28–34.
Zobacz w Google Scholar

Juchnowicz, M. (2010). Zarządzanie przez zaangażowanie. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-2010-2.
Zobacz w Google Scholar

Kahan, W.A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Academy of Management Journal, 33(4), 692–724.
Zobacz w Google Scholar

Kolman, R. (2009). Kwalitologia – wiedza o różnych dziedzinach jakości. Warszawa: Placet. ISBN 978-83-7488-133-3.
Zobacz w Google Scholar

Kozioł, L. (2015). Organizacja stosunków i warunków pracy w przedsiębiorstwie. W: A. Kozina (red.). Wybrane problemy zarządzania relacjami w przedsiębiorstwie (s. 11–35). Kraków: Wyd. Mfiles.pl. ISBN 978-83-941408-2-3.
Zobacz w Google Scholar

Kroenke, A. (2015). Pokolenie X, Y, Z w organizacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie, 61(1202), 91–104.
Zobacz w Google Scholar

Lotko, M., Lotko, A. (2015). Atrybuty jakościowe usług zapewnienia bezpieczeństwa pracy. Problemy Jakości, 47(11), 28–33.
Zobacz w Google Scholar

Ludwikowska, K. (2015). Wyzwania nowoczesnego menedżera w procesach doskonalenia pracowników. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie, 61(1202), 105–118.
Zobacz w Google Scholar

Łukasiński, W. (2015). Kapitał relacyjny źródłem trwałego sukcesu organizacji. W: A. Kozina (red.). Wybrane problemy zarządzania relacjami w przedsiębiorstwie (s. 37–62). Kraków: Wyd. Mfiles.pl. ISBN 978-83-941408-2-3.
Zobacz w Google Scholar

Skawińska, E., Zalewski, R. (2016). Konkurencyjność – kluczowe czynniki sukcesu przedsiębiorstw w XXI w. Przegląd Organizacji, 3, 16–25.
Zobacz w Google Scholar

Skrzypek, E. (2012). Efektywność i jakość w organizacji. Problemy Jakości, 44(4), 4–9.
Zobacz w Google Scholar

Szelągowska-Rudzka, K. (2016). Partycypacja bezpośrednia pracowników a innowacje i innowacyjność organizacji. Przegląd Organizacji, 5, 23–29.
Zobacz w Google Scholar

Szostek, D. (2016). Patologiczne zachowania pracowników w aspekcie jakości środowiska pracy. Problemy Jakości, 3, 30–34.
Zobacz w Google Scholar

Szubstarska, J. (2007). Elastyczny model zatrudnienia i pracy a jakość życia. W: E. Skrzypek (red.). Uwarunkowania jakości życia w społeczeństwie informacyjnym (s. 117–119). Lublin: Wyd. UMCS. ISBN 978-83-924547-1-7.
Zobacz w Google Scholar

Szudrowicz, I. (2014). Identyfikacja pracownika z przedsiębiorstwem. Problemy Jakości, 6, 19–24.
Zobacz w Google Scholar

Walas-Trębacz, J. (2012). Kapitał ludzki jako podstawowy zasób kształtujący wartość przedsiębiorstwa. W: M. Tyrańska (red.). Współczesne tendencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi (s. 93–128). Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7641-588-8.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne