Open innovation in Polish enterprises—evaluation
Okładka tom 33
PDF (Język Polski)

Keywords

innovation
open innovation
open innovation model

How to Cite

MisztalA. (2017). Open innovation in Polish enterprises—evaluation. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 33(1), 27-37. https://doi.org/10.25944/znmwse.2017.01.2737

Abstract

The processes of globalisation, progressive convergence of industries and the development of new technologies have a decisive impact on the functioning and development of enterprises. Gaining competitive advantage and sustainable development of economic entities is conditioned by creating product innovations, the process, development and implementation of new models of doing business. Visible progress in the development of science and technology and the need for easier access to new solutions have contributed to the development of a new paradigm of innovation policy, referred to as open innovation. This concept enables the exchange of knowledge and innovation between businesses, universities and public institutions. This article aims to show the external factors affecting the development of cooperation between innovative companies in Poland. The starting point for the analysis of the economic impact of selected variables on the development of open innovation enterprises in Poland is to present the theoretical conceptualisation of the term, considerations devoted to innovation and to identify the factors determining the implementation of new concepts and ideas into companies.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2017.01.2737
PDF (Język Polski)

References

Barnett, H.G. (1953). Innovation the Basis of Cultural Change. New York: McGraw-Hill.
View in Google Scholar

Bielski, I. (2000). Przebieg i uwarunkowania procesów innowacyjnych. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego. ISBN 8372910065.
View in Google Scholar

Bielski, I. (2005). Czynniki wpływające na innowacyjność przedsiębiorstw. Nowator XXI, 1, 10–12.
View in Google Scholar

Bratnicki, M., Strużyna, J. (2001). Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 8372461090.
View in Google Scholar

Chesbrough, H.W. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business School Press. ISBN 1422102831.
View in Google Scholar

Chesbrough, H.W. (2006). Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape. Boston: Harvard Business School Press. ISBN 1422104273.
View in Google Scholar

Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE. ISBN 8320808707.
View in Google Scholar

Francik, A., Pocztowski, A. (1991). Procesy innowacyjne. Kraków: Akademia Ekonomiczna.
View in Google Scholar

Griffin, R.W. (2007). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301149444.
View in Google Scholar

Janasz, W., Kozioł, K. (2007). Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Warszawa: PWE. ISBN 8320816580.
View in Google Scholar

Juchniewicz, M. (2014). Innowacje otwarte w polskim przemyśle spożywczym (prezentacja w PDF) [online, dostęp: 2015-07-02]. Dostępny w Internecie: http://ww.ierigz.waw.pl.
View in Google Scholar

Kochańska, E. (2013). Determinanty wykorzystania dobrych praktyk hiszpańskich w zakresie wdrażania otwartych innowacji przez polskie firmy tekstylne i odzieżowe. Acta Innovations, 9, 34–42.
View in Google Scholar

Kolarz, M. (2006). Wpływ zagranicznych inwestycji bezpośrednich na innowacyjność przedsiębiorstw w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. ISBN 8322615493.
View in Google Scholar

Kozioł-Nadolna, K. (2012). Modele zarządzania innowacjami w XXI wieku [online, dostęp: 2015-07-02]. Dostępny w Internecie: http://janek.uek.krakow.pl/~kzzo/4.1.pdf.
View in Google Scholar

Kozłowski, J. (2013). Otwarte innowacje – kierunek przyszłości. Instytut Badań nad Gospodarką Krajową [online, dostęp: 2015-07-02]. Pomorski Przegląd Gospodarczy, 6 października. Dostępny w Internecie: http://ppg.ibngr.pl/pomorski-przeglad-gospodarczy/otwarte-innowacje-kierunek-przyszlosci.
View in Google Scholar

Niedzielski, P., Rychlik, K. (2006). Innowacje i kreatywność. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. ISBN 9788372415738.
View in Google Scholar

Podręcznik Oslo (2008). Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Warszawa: Komisja Europejska, OECD, MNiSW. ISBN 9788361100133.
View in Google Scholar

Prandecki, K. (2013). Innowacyjność a rozwój – ujęcie teoretyczne. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 2(36), 5–15.
View in Google Scholar

Rychtowski, Sz. (2004). Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania innowacyjności a sytuacja przedsiębiorstw w Polsce. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1045, 585–592.
View in Google Scholar

Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Sieniawska, B. (2010). Otwarty model innowacji – nowe podejście do działalności badawczo-rozwojowej. W: R. Knosola (red.). Komputerowo zintegrowane zarządzanie. Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją. ISBN 9788392379799.
View in Google Scholar

Sosnowska, A., Łobejko, S., Kłopotek, A. (2000). Zarządzanie firmą innowacyjną. Warszawa: Difin. ISBN 8372511063.
View in Google Scholar

System Monitorowania Rozwoju. (2016). Wskaźniki tematyczne. Obszary tematyczne. Badania i innowacje [online, dostęp: 2017-04-14]. Dostępny w Internecie: http://strateg.stat.gov.pl/Home/Strateg.
View in Google Scholar

Tokarski, J. (1980). Słownik wyrazów obcych. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Trzmiel-Grzybowska, W. (2011). Rozwój przedsiębiorczości przez innowacje w Polsce Wschodniej. W: D. Zarzecki (red.). Zarządzanie finansami: współczesne wyzwania teorii i praktyki. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
View in Google Scholar

Whitfield, P.R. (1979). Innowacje w przemyśle. Warszawa: PWE.
View in Google Scholar

Wojnicka, E. (2011). Popytowe podejście do innowacji – charakterystyka koncepcji, s. 6–20 [online, dostęp: 2015-07-02]. Dostępny w Internecie: http://pi.gov.pl/PARPFiles/file/INNOWACYJNA_FIRMA/KIP/ Prezentacje/E_Wojnicka(1).pdf.
View in Google Scholar

Zastempowski, M. (2010). Uwarunkowania budowy potencjału innowacyjnego polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. ISBN 9788323125600.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.