Abstrakt
Niniejszy artykuł został poświęcony analizie otwartych innowacji w polskich przedsiębiorstwach. Otwarte innowacje umożliwiają wymianę wiedzy i innowacji pomiędzy przedsiębiorstwami, uczelniami i instytucjami publicznymi. Współpraca podmiotów gospodarczych przy tworzeniu innowacji pozwala na skrócenie czasu ich realizacji, obniża koszty, a tym samym minimalizuje ryzyko. Początkowe rozważania poświęcono teoretycznym aspektom związanym z konceptualizacją pojęcia „innowacje”, „otwarte innowacje” oraz określeniem czynników mających wpływ na ich rozwój. W dalszej części artykułu ukazano uwarunkowania innowacyjności polskich przedsiębiorstw. Otwarte innowacje polegają zatem na zakupie nowych technologii, patentów, licencji oraz nowatorskich rozwiązań. Udostępnianie nowych technologii niesie ze sobą obopólne korzyści zarówno dla dawcy, jak i odbiorcy nowych rozwiązań. Otwarte innowacje stanowią szansę dla mniejszych przedsiębiorstw na korzystanie z wiedzy, doświadczeń, nowatorskich rozwiązań. Należy podkreślić, że istnieje bardzo duża luka między poziomem innowacyjności polskiej gospodarki a państw zachodniej Europy. Niewątpliwie podstawową przyczyną takiego stanu rzeczy są niewystarczające środki finansowe przeznaczone na wdrażanie nowych technologii oraz opóźnienie technologiczne będące rezultatem funkcjonowania w Polsce gospodarki centralnie planowanej. Polskie przedsiębiorstwa, chcąc konkurować z ich zagranicznymi odpowiednikami, powinny położyć większy nacisk na współpracę w zakresie innowacyjności. Niewątpliwie należy zwrócić uwagę na szansę, jaką dają otwarte innowacje, w szczególności w sytuacji, gdy zasoby majątkowe podmiotów gospodarczych nie są wystarczające do samodzielnego wprowadzania nowych rozwiązań.
Bibliografia
Barnett, H.G. (1953). Innovation the Basis of Cultural Change. New York: McGraw-Hill.
Zobacz w Google Scholar
Bielski, I. (2000). Przebieg i uwarunkowania procesów innowacyjnych. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego. ISBN 8372910065.
Zobacz w Google Scholar
Bielski, I. (2005). Czynniki wpływające na innowacyjność przedsiębiorstw. Nowator XXI, 1, 10–12.
Zobacz w Google Scholar
Bratnicki, M., Strużyna, J. (2001). Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 8372461090.
Zobacz w Google Scholar
Chesbrough, H.W. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business School Press. ISBN 1422102831.
Zobacz w Google Scholar
Chesbrough, H.W. (2006). Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape. Boston: Harvard Business School Press. ISBN 1422104273.
Zobacz w Google Scholar
Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE. ISBN 8320808707.
Zobacz w Google Scholar
Francik, A., Pocztowski, A. (1991). Procesy innowacyjne. Kraków: Akademia Ekonomiczna.
Zobacz w Google Scholar
Griffin, R.W. (2007). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301149444.
Zobacz w Google Scholar
Janasz, W., Kozioł, K. (2007). Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Warszawa: PWE. ISBN 8320816580.
Zobacz w Google Scholar
Juchniewicz, M. (2014). Innowacje otwarte w polskim przemyśle spożywczym (prezentacja w PDF) [online, dostęp: 2015-07-02]. Dostępny w Internecie: http://ww.ierigz.waw.pl.
Zobacz w Google Scholar
Kochańska, E. (2013). Determinanty wykorzystania dobrych praktyk hiszpańskich w zakresie wdrażania otwartych innowacji przez polskie firmy tekstylne i odzieżowe. Acta Innovations, 9, 34–42.
Zobacz w Google Scholar
Kolarz, M. (2006). Wpływ zagranicznych inwestycji bezpośrednich na innowacyjność przedsiębiorstw w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. ISBN 8322615493.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł-Nadolna, K. (2012). Modele zarządzania innowacjami w XXI wieku [online, dostęp: 2015-07-02]. Dostępny w Internecie: http://janek.uek.krakow.pl/~kzzo/4.1.pdf.
Zobacz w Google Scholar
Kozłowski, J. (2013). Otwarte innowacje – kierunek przyszłości. Instytut Badań nad Gospodarką Krajową [online, dostęp: 2015-07-02]. Pomorski Przegląd Gospodarczy, 6 października. Dostępny w Internecie: http://ppg.ibngr.pl/pomorski-przeglad-gospodarczy/otwarte-innowacje-kierunek-przyszlosci.
Zobacz w Google Scholar
Niedzielski, P., Rychlik, K. (2006). Innowacje i kreatywność. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. ISBN 9788372415738.
Zobacz w Google Scholar
Podręcznik Oslo (2008). Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Warszawa: Komisja Europejska, OECD, MNiSW. ISBN 9788361100133.
Zobacz w Google Scholar
Prandecki, K. (2013). Innowacyjność a rozwój – ujęcie teoretyczne. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 2(36), 5–15.
Zobacz w Google Scholar
Rychtowski, Sz. (2004). Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania innowacyjności a sytuacja przedsiębiorstw w Polsce. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1045, 585–592.
Zobacz w Google Scholar
Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Sieniawska, B. (2010). Otwarty model innowacji – nowe podejście do działalności badawczo-rozwojowej. W: R. Knosola (red.). Komputerowo zintegrowane zarządzanie. Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją. ISBN 9788392379799.
Zobacz w Google Scholar
Sosnowska, A., Łobejko, S., Kłopotek, A. (2000). Zarządzanie firmą innowacyjną. Warszawa: Difin. ISBN 8372511063.
Zobacz w Google Scholar
System Monitorowania Rozwoju. (2016). Wskaźniki tematyczne. Obszary tematyczne. Badania i innowacje [online, dostęp: 2017-04-14]. Dostępny w Internecie: http://strateg.stat.gov.pl/Home/Strateg.
Zobacz w Google Scholar
Tokarski, J. (1980). Słownik wyrazów obcych. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Trzmiel-Grzybowska, W. (2011). Rozwój przedsiębiorczości przez innowacje w Polsce Wschodniej. W: D. Zarzecki (red.). Zarządzanie finansami: współczesne wyzwania teorii i praktyki. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
Zobacz w Google Scholar
Whitfield, P.R. (1979). Innowacje w przemyśle. Warszawa: PWE.
Zobacz w Google Scholar
Wojnicka, E. (2011). Popytowe podejście do innowacji – charakterystyka koncepcji, s. 6–20 [online, dostęp: 2015-07-02]. Dostępny w Internecie: http://pi.gov.pl/PARPFiles/file/INNOWACYJNA_FIRMA/KIP/ Prezentacje/E_Wojnicka(1).pdf.
Zobacz w Google Scholar
Zastempowski, M. (2010). Uwarunkowania budowy potencjału innowacyjnego polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. ISBN 9788323125600.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa