Abstract
The main aim of the work is to identify the elements of sustainable development and the factors of ergonomics in activities regulated by unnamed agreements. The paper shows that the most important activities affecting the ergonomics in the automotive activities regulated by dealership contracts (belonging to a group of unnamed contracts) are in particular: organisation of workplaces in accordance with specific standards and the number of staff adequate for the volume of sales organisation. In addition, it is shown that companies that belong to the dealership network implement a policy of sustainable development. Organisations which have signed dealership agreements are supervisors of waste management, in accordance with the requirements of the brand. These organisations in their services use spare parts made of biological materials and components that are reusable. The work shows that some principles of ergonomics are similar to the factors of sustainable development. The paper also shows that both the creation of a sustainable development policy and the application of the factors of ergonomics for brand owners are related to the desire to offer customers products of higher quality.
References
Brzustewicz, P. (2013). Zarządzanie łańcuchem dostaw a cykl życia produktu. Marketing i Rynek, 12, 8–13.
View in Google Scholar
Brzustewicz, P. (2014). Marketing 3.0 – nowe podejście do tworzenia wartości. Marketing i Rynek, 2, 2–7.
View in Google Scholar
Czerwińska, E. (2003). Usługi w gospodarce polskiej. Informacja BSiE, 91, październik.
View in Google Scholar
Gawłowski, S., Listowska-Gawłowska, R., Piecuch, T. (2010). Uwarunkowania i prognoza bezpieczeństwa energetycznego Polski na lata 2010–2110. Rocznik Ochrona Środowiska, 12, 127–176.
View in Google Scholar
Gąbka, J., Rusińska, M., Sierzchula, Z. (2008). Historia zarządzania jakością. Era produkcji masowej. Zarządzanie Jakością, 1, 37–47.
View in Google Scholar
Górska, I. (2009). Odporność psychiczna a choroby przewlekłe na tle nerwowym uwarunkowane jakością środowiska życia człowieka. Rocznik Ochrona Środowiska, 11, 799–822.
View in Google Scholar
Grzelczak, A. (2014). Ergonomia w organizacjach pracy. Analiza wybranych aspektów na przykładzie metody ruchów elementarnych. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, 63, 77–89.
View in Google Scholar
GUS. (2014). Polska 1989–2014. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
View in Google Scholar
Keefe, L.M. (2004). What is the meaning of ‘marketing’? Marketing News, 38(15), 17–18.
View in Google Scholar
Kozioł, L. (2003). Nowoczesne koncepcje motywowania. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 627, 25–40.
View in Google Scholar
Kozioł, L. (2013). Kontrakty menedżerskie we współczesnych nurtach nadzoru korporacyjnego. Kwartalnik Zarządzanie i Finanse, 2(6), 244–259.
View in Google Scholar
Leitner, K. (2010). Balanced Sustainability Marketing. Berlin: Verlag. ISBN 9783838114989.
View in Google Scholar
Muszyński, Z. (2007). Ergonomiczne uwarunkowania systemu zarządzania czasem pracy w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, 5, 155–167.
View in Google Scholar
Niedzielska, A. (2013). Specyfika systemu sprawiedliwego handlu i związanych z nim działań marketingowych. Handel Wewnętrzny, 3, 120–125.
View in Google Scholar
Pabian, A. (2013). Działalność promocyjna w koncepcji sustainability. Marketing i Rynek, 8, 12–17.
View in Google Scholar
Pacholski, L., Jasiak, A. (2011). Makroekonomia. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. ISBN 978-83-7775-045-2.
View in Google Scholar
Pniewska, K. (2012). Greenwash – marketingowa odpowiedź koncernów na współczesne przemiany społeczne, ekologiczne i gospodarcze. Marketing i Rynek, 11, 18–23.
View in Google Scholar
Porter, M., Kramer, M. (2011). Creating shared value. Harvard Business Review, 1, 1–17.
View in Google Scholar
Pyziak-Szafnicka, M. (2007). Prawo podmiotowe. W: M. Safijan (red.). System prawa prywatnego. T. 1: Prawo cywilne. Warszawa: C.H. Beck. ISBN 978-83-255-3367-0.
View in Google Scholar
Trzaskowski, R. (2005). Granice swobody kształtowania treści i celu umów obligacyjnych. Kraków: Zakamycze. ISBN 83-7444-133-X.
View in Google Scholar
TVP Info. (2015). Skandal w Volkswagenie zatacza coraz szersze kręgi [online, dostęp: 2015-11-02]. Dostępny w Internecie: http://www.tvp.info/21832204/niemcy-skandal-w-volkswagenie-zatacza-corazszersze-kregi-dotyczy-33-mln-samochodow-audi-i-skoda.
View in Google Scholar
Ząbek, J. (2013a). Idea zarządzania jakością w umowach nienazwanych w makroekonomicznej perspektywie. Problemy Jakości, 5, 28–37.
View in Google Scholar
Ząbek, J. (2013b). Przewaga konkurencyjna w świetle kryteriów wyboru marki. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 2, 57–66.
View in Google Scholar
Ząbek, J. (2014a). Dualistyczne dylematy zarządzania w świetle interdyscyplinarnych paradygmatów. Organizacja i Zarządzanie, 1, 147–160.
View in Google Scholar
Ząbek, J. (2014b). Wpływ infrastruktury na jakość wyrobów. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 8, 16–25.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License