Innovation as an element of competitiveness in tourism
Okładka tom 26
PDF (Język Polski)

Keywords

tourism
innovation
competitiveness

How to Cite

RomanM. (2015). Innovation as an element of competitiveness in tourism. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 26(1), 111-119. https://doi.org/10.25944/znmwse.2015.01.111119

Abstract

Innovation, in addition to traditional factors of growth or economic development is the most important driving force of national economies. An important influence on the development of the tourism sector has the introduced innovations. Innovation in the field of tourism has become in recent years the subject of increasing interest of both researchers and practitioners in the tourism economy. This is due to a constant search for new trends in tourism, both by companies specializing in tourism and the society. The introduction of innovation in tourism, however, is a complex and multifaceted as it is not only the modification of the product, but also new types of tourism activities or adapt to the conditions for sustainable development. It may be noted that currently the discoveries in the field of innovation in tourism occur very rarely. This state of affairs may be due to the fact that innovation is the result of systematic, often very expensive research, requiring connections entire teams representing professionals from the tourism industry. The aim of this paper is to present the idea of innovation as a driver of competitiveness of tourist destinations. Information quoted from the review of the literature and our own experience in the construction and management of agro-ecotourism farm are also included.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2015.01.111119
PDF (Język Polski)

References

Afuah, A. (1998). Innovation Management. Strategies, Implementation and Profits. New York: Oxford University Press. ISBN 0195142306.
View in Google Scholar

Altkorn, J., Kramer, T. (red.) (1998). Leksykon marketingu. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1087-6.
View in Google Scholar

Bakier, B., Meredyk, K. (2000). Istota i mechanizm konkurencyjności. W: H. Podedworny, J. Grabowiecki, H. Wnorowski (red.). Konkurencyjność gospodarki polskiej a rola państwa przed akcesją do Unii Europejskiej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. ISBN 83-01-11567-X.
View in Google Scholar

Carter, Ch.F., Williams, B.R. (1958). Industry and Technical Progress. London: Oxford University Press.
View in Google Scholar

Czarny, B. (2011). Podstawy ekonomii. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-01-15293-2.
View in Google Scholar

Czemiel-Grzybowska, W. (2011). Zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7641-461-4.
View in Google Scholar

Drucker, P.F. (1968). The Practice of Management. London: HarperCollins.
View in Google Scholar

Drucker, P.F. (1998). On the Profession of Management. Boston: Harvard Business School Press. ISBN 0875848362.
View in Google Scholar

Drucker, P.F. (2004). Innowacja i przedsiębiorczość. Warszawa: Emka. ISBN 83-88931-49-0.
View in Google Scholar

Fiedor, B. (1979). Teoria innowacji. Krytyczna analiza współczesnych koncepcji niemarksistowskich. Warszawa: PWN. ISBN 978-83-62062-19-5.
View in Google Scholar

Freemen, Ch., Soete, L. (1997). The Economics of Industrial Innovation. London: Pinter. ISBN 1855670712.
View in Google Scholar

Hargadon, A., Sutton, R.I. (2000). Building an innovation factory. Harvard Business Review, 78(3).
View in Google Scholar

Hamel, G. (2008). Zarządzanie jutra. Jakie jest twoje miejsce w przyszłości? Lublin: Wydawnictwo Red Horse. ISBN 978-83-7875-012-3.
View in Google Scholar

Hildreth, P., Kimble, Ch. (2004). Knowledge Networks: Innovation through Communities of Practice. London: Idea Group Publishing. ISBN 1591402700.
View in Google Scholar

Janasz, W. (2003). Innowacje i ich miejsce w działalności przedsiębiorstw. W: W. Janasz (red.). Innowacje w modelach działalności przedsiębiorstw. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego. ISBN 978-83-7641-535-2.
View in Google Scholar

Kaczmarek, T.T., Pysz, P. (2004). Ludwik Erhard i społeczna gospodarka rynkowa. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Studiów Politycznych PAN.
View in Google Scholar

Kandefer, W., Nalazek, M. (2005). Główne płaszczyzny przewag konkurencyjnych na europejskim rynku turystycznym. W: K. Pieńkos (red.). Konkurencyjność polskiego produktu turystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie. ISBN 978-83-7531-002-3.
View in Google Scholar

Kotowicz-Jawor, J. (1999). Zdolności akumulacyjna i rozwojowa przedsiębiorstw. Ekonomista, 4, 519‒530.
View in Google Scholar

Krupa, J., Dec, B. (2013). Innowacyjność elementem konkurencyjności w turystyce na Pogórzu Dynowskim. W: J. Krupa (red.). Ochrona środowiska, krajobraz przyrodniczy i kulturowy Pogórza Dynowskiego a rozwój turystyki. Dynów: Wydawnictwo Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego. ISBN 978-83-934696-0-4.
View in Google Scholar

Kubiak, K. (2001). Konkurencyjność podmiotów gospodarczych w procesie integracji i globalizacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, 32.
View in Google Scholar

Kurowska-Pysz, J. (2012). Innowacyjna firma w konkurencyjnym otoczeniu rynkowym. W: H. Dźwigoł, J. Kurowska-Pysz, D. Owsiak (red.). Nowe koncepcje zarządzania. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. ISBN 978-83-60714-45-4.
View in Google Scholar

Kuznets, S. (1959). Six Lectures on Economic Growth. Glencoe: Free Press of Glencoe.
View in Google Scholar

Mansfield, E. (1968). The Economics of Technological Change. New York: Norton.
View in Google Scholar

Michalak, J., Wojarska, M., Waldziński, D. (2006). Zewnętrzne i wewnętrzne determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw regionu warmińsko-mazurskiego. Zeszyty Naukowe – Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce, 3, 115–133.
View in Google Scholar

Nasiłowski, M. (1996). System rynkowy. Podstawy mikroekonomii i makroekonomii. Warszawa: Key Text. ISBN 978-83-87251-85-7.
View in Google Scholar

Niedzielski, P., Rychlik, K. (2006). Innowacje i kreatywność. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego. ISBN 978-83-89630-73-5.
View in Google Scholar

Nowakowska, A. (2005). Warunki konkurencyjności produktów turystycznych. W: K. Pieńkos (red.). Konkurencyjność polskiego produktu turystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie. ISBN 83-60197-13-X.
View in Google Scholar

OECD (2008). Podręcznik Oslo. Pomiar działalności naukowej i technicznej: zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Wspólna publikacja OECD i Eurostatu. Wyd. 3. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Strategii i Rozwoju Nauki. ISBN 978-83-61100-13-3.
View in Google Scholar

Orłowski, W.M. (1999). Makroekonomiczne przyczyny deficytów bieżących. Ekonomista, 1‒2, 15‒42.
View in Google Scholar

Roman, M. (2014). Teoria innowacji i jej zastosowanie w turystyce. W: K. Nuszkiewicz, M. Roman (red.). Innowacje w rozwoju turystyki. Golądkowo: Wydawnictwo Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Jadwigi Dziubińskiej w Golądkowie. ISBN 978-83-920964-3-6.
View in Google Scholar

Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Skawińska, E. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście. Warszawa; Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13878-5.
View in Google Scholar

Stankiewicz, M.J. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Wydawnictwo „Dom Organizatora”. ISBN 9788372850881.
View in Google Scholar

Świtalski, W. (2005). Innowacje a konkurencyjność. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. ISBN 9788323502487.
View in Google Scholar

Whitfield, P.R. (1979). Innowacje w przemyśle. Warszawa: PWE.
View in Google Scholar

Wrzosek, W. (1999). Przewaga konkurencyjna. Marketing i Rynek, 7, 2‒8.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.