Eco-innovativeness as source of competitive edge in companies in the example of selected power plants
Okładka tom 1
PDF

Keywords

eco-investments
eco-inovativeness
competitive edge
competitiveness
company

How to Cite

Zaba-NierodaR. (2011). Eco-innovativeness as source of competitive edge in companies in the example of selected power plants. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 19(2), 175-184. https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.02.175184

Abstract

Eco-innovativeness as a process of providing activities in companies which produce electricity is one of the elements allowing gaining competitive edge. The expenditures incurred for ecological innovations and the created conditions are translated into the produced added value. The crucial significance of eco-innovativeness is more and more often appreciated by the management. Optimisation of the management process in the area of eco-innovativeness activities is becoming an element necessary to obtain competitive edge. For the companies which produce electricity, eco- -innovative activities are necessary for further functioning of these companies.

The necessary condition for executing eco-investments is their cost-effectiveness, guaranteed by the appropriate prices. In a power plant, expenditures incurred for eco-innovative of the solution should affect prices of energy. The market price defined by the power plant should cover costs of production, environmental costs and administration costs, and should bring about specific unit margin on top of that, thus allowing multiplication of the capital invested in eco-investments.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.02.175184
PDF

References

Broniewicz E. 2003. “Nakłady inwestycyjne i koszty bieżące ochrony środowiska w Polsce”. In: Zarządzanie środowiskiem: Teraźniejszość i przyszłość. Ed. B. Poskrobko. Białystok: Wydawnictwo Politechniki Białostockiej. ISSN 0867-096X.
View in Google Scholar

Burzyńska D., Fila J. 2007. Finansowanie inwestycji ekologicznych w przedsiębiorstwie. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7251-755-5.
View in Google Scholar

Famielec J., Stępień M. 2005. Informacja ekologiczna w ujęciu finansowym. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie. ISBN 83-7252-276-6.
View in Google Scholar

Godziszewski B. 1999. “Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa jako źródło przewag konkurencyjnych i podstawa stosowania instrumentów konkurowania”. In: Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Ed. M. J. Stankiewicz, Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa “Dom Organizatora”. ISBN 83-87673-50-1.
View in Google Scholar

K o 11 e r Ph. 2005. Marketing. Transl. by R. Bartołd et al. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 83-7301-532-9.
View in Google Scholar

Kaleta A. 2000. Strategia konkurencji w przemyśle. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. ISSN 0239-8532.
View in Google Scholar

Kożuch M., Rosiek K. 2005. Ekonomika przemysłu - wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie. ISBN 83-7252-268-5.
View in Google Scholar

Kry k B. 2003. Rachunek sozoekonomiczny działalności gospodarczej na przykładzie energetyki zawodowej regionu szczecińskiego. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. ISBN 83-7241-346-0.
View in Google Scholar

Moroz M. 2003. “Konkurencyjność przedsiębiorstwa—pojęcie i pomiar”. Gospodarka Narodowa, no. 9.
View in Google Scholar

Pindór T. 2005. Proces wdrażania rozwoju zrównoważonego przedsiębiorstwie. Białystok: Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko. ISBN 83-88771-64-7.
View in Google Scholar

Porter M. E. 1985. Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. New York: Free Press. ISBN 0-684-84146-0.
View in Google Scholar

Porter M. E. 2006. Przewaga konkurencyjna, osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników. Transl. by M. Witkowska. Gliwice: Wydawnictwo Helion. ISBN 83-246-0155-4.
View in Google Scholar

Rokita J. 2005. Zarządzanie strategiczne: Tworzenie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 83-208-1552-5.
View in Google Scholar

Simon H. 1999. Tajemniczy mistrzowie: Studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12817-8.
View in Google Scholar

Stankiewicz M. J. 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstwa: Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierow¬nictwa “Dom Organizatora”. ISBN 83-7285-088-7.
View in Google Scholar

Wrzosek W. 1999. “Przewaga konkurencyjna”. Marketing i Rynek, no. 7.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.