Abstract
The article presents the thesis, according to which strategic management of a tourist enterprise results from a complex demand for its services. Due to the fact that tourist demand appears in the form of a conglomerate of needs and desires which occur in connection with a temporary change of place of residence, its fulfilment requires co-existence and co-operation of a number of various entities which operate the tourist traffic, including regional competitiveness. The study provides methodology of formulating the strategy of a tourist company, taking into account the analysis of destination competitiveness, i.e. the region comprising the area of tourist reception.
References
Bednarska M. i in. 2007. M., Przedsiębiorstwo turystyczne: ujęcie statyczne i dynamiczne. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1697-6.
View in Google Scholar
Gołembski G. (red.). 2002. Kompendium wiedzy o turystyce. Warszawa – Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13617-0.
View in Google Scholar
Kaplan R.S., Norton D.P. 2006. Strategiczna karta wyników. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-14746-4.
View in Google Scholar
Mazurkiewicz L. 2002. Planowanie marketingowe w przedsiębiorstwie turystycznym. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1381-6.
View in Google Scholar
Nawrot Ł. 2006. Konkurencyjność regionu turystycznego – ujęcie teoretyczne. W: Gospodarka turystyczna w regionie: przedsiębiorstwo, samorząd, współpraca, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego. ISBN 83-923997-0-6.
View in Google Scholar
Niezgoda A., Zmyślony P. 2003. Popyt turystyczny: uwarunkowania i perspektywy rozwoju. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-89224-06-2.
View in Google Scholar
Ritchie J.R.B., Crouch G.I. 2005. The Competitive Destination: a Sustainable Tourism Perspective, Cabi.
View in Google Scholar
Stabryła A. 2000. Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13231-0.
View in Google Scholar
Strategor. 1997. Zarządzanie firmą: strategie, struktury, decyzje, tożsamość. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1073-6.
View in Google Scholar
Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H. 2004. Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1496-0.
View in Google Scholar
Witulska J. 1992. Zarys ekonomiki i organizacji hotelarstwa. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ISBN 83-7017-394-2.
View in Google Scholar
Żemła M. 2006. Konkurencyjność obszaru recepcji turystycznej – najważniejsze modele i metody badawcze. „Problemy Turystyki” 2006, nr 1–4.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License