Abstract
The aim of this article is a voice in the discussion about the presentation of the most important components of intellectual capital, which, in the conditions of innovative economy being based on know-how, determine the competitive advantage of an entity active on the market. The article consists of three content-related parts: (1) identification and classification of market entity competitiveness premises, (2) identification of intellectual capital components, with special attention to human and structural capital and its influence on the competitive position as well as (3) a presentation of intellectual capital measurement dilemmas and the most important indices which specify it. The article is concluded with a statement that intellectual capital of a market entity has an increasingly bigger influence on its effectiveness and competitive position, but measurements and classification of its individual components are still a problem and a significant research current in management in the 21st century.
References
Adamczewski P. 2005. Słownik informatyczny. Gliwice: Helion. ISBN 83-7361-645-4.
View in Google Scholar
Chodyński A., Jabłoński i A. S., Jabłoński M. M. 2007. Strategiczna karta wyników (Balanced Scorecard) w implementacji założeń rozwoju organizacji. Kraków: Krakowska Szkoła Wyższa im. A.F. Modrzewskiego. ISBN 978-83-89823-33-5.
View in Google Scholar
Dobija D. 2004. Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo WSPiZ im. L. Koźmińskiego. ISBN 83-89437-08.
View in Google Scholar
Dobija M. 1998. Kapitał, kapitalizacja i rachunkowość kapitału ludzkiego. „Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce” Warszawa.
View in Google Scholar
Dobija M. 1999. Koncepcja pomiaru kapitału intelektualnego w aspekcie rachunkowości społeczno-ekonomicznej. „Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce” Warszawa.
View in Google Scholar
Dobija M. 2002. Kapitał ludzki i intelektualny w aspekcie rachunkowości, „Przegląd Organizacji” 2002, nr 1.
View in Google Scholar
Drucker P. F. 1999. Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12799-6.
View in Google Scholar
Edvinsson L. 1997. Developing Intellectual Capital at Scandia. „Long Range Planning” 1997, nr 30, vol. 30.
View in Google Scholar
Edvinsson L., Malone M.S. 2001. Kapitał intelektualny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13509-3.
View in Google Scholar
Gierszewska G., Wawrzyniak B. 2001. Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego. Warszawa: Poltext. ISBN 83-88840-10-X.
View in Google Scholar
Kaźmierczak T., Rymsza M. (red) 2007. Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. ISBN 978-83-89817-17-4.
View in Google Scholar
Kohls R.L., Uhl J.N. 1990. Marketing of Agricultural Products. 7th ed. New York: Macmillan Publishing Company.
View in Google Scholar
Marshall A. 1956. Principles of Economics. London: Macmillan.
View in Google Scholar
Micherda B. 2001. Ustawa o rachunkowości ze skorowidzem. Kraków: Zakamycze. ISBN 83-7333-022-04.
View in Google Scholar
Mynarski S. (red.). 1993. Analiza rynku. Systemy i mechanizmy. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
View in Google Scholar
ŚCD. 1992. Technology and the economy. The key relationship. The Technology/Economy Program. Paris.
View in Google Scholar
Perechuda K. (red.). 2005. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-14492-0.
View in Google Scholar
Pietruszka-Ortyl A. 2004. Wyzwania wartościowania kapitału intelektualnego organizacji. W: Skrzypek E. (red.) Success 2004. Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy. T. 1. Lublin: UMCS.
View in Google Scholar
Płonka M. 2004. Wybrane zagadnienia rynku ubezpieczeniowego. W: Perenc J. (red.) Rynek usług ubezpieczeniowych. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. ISBN 83-7241-380-0.
View in Google Scholar
Płonka M. 2008. Wybrane problemy rachunku kosztów i korzyści społecznych podmiotów ekonomii społecznej. „Ekonomia Społeczna” 2008, nr 2.
View in Google Scholar
Porter M.E. 1992. Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-0893-6.
View in Google Scholar
Stankiewicz M. J. 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora. ISBN 83-7285-088-7.
View in Google Scholar
Sveiby K.-E. 1997. The New Organizational Wealth: Managing & Measuring Knowledge-Based Assets. San Francisco: Berrett-Koehler.
View in Google Scholar
Walas-Trębacz J. 2006. Analiza kapitału intelektualnego w firmie. W: Chodyński A. (red.). Współczesne wyzwania zarządzania organizacjami. „Acta Academiae Modrevianae” Kraków: Krakowska Szkoła Wyższa im. A.F. Modrzewskiego. ISBN 83-89823-82-9.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License