Abstract
In the 21st century knowledge became the most important resource which is used by companies. As a result of this, companies have to try to manage their knowledge. Municipal offices can be treated as service companies. The most important task for the local administration is to supply of services for their clients. To deal with clients’ problems officials must have a wide range of knowledge. So knowledge resources are the most important resource used by local government authorities. Unfortunately law changes follow very quickly, so officials have to update their knowledge all the time. Officials should take part in training courses and they should have a permanent access to the current rules of law procedures which are applicable in the local administration. Officials should be willing to share their knowledge and to acquire the new one. Offices should acquire knowledge from a variety of sources, including their customers. Effective knowledge management in the offices of the local government requires the use of appropriate instruments, which very often are based on new technologies. In the article selected issues of knowledge management in local government offices as well as the examples of tools used in knowledge management are presented. The author also presents the solutions, in the field of knowledge management, used by the Municipality of Lublin City.
References
Brozdowski, P., Dyrlico, J., Leja, K. (2005). Wybrane elementy zarządzania wiedzą w organizacji publicznej na przykładzie Urzędu Miasta Elbląga [online, dostęp: 2014-03-21]. Dostępny w Internecie: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/9/id/141.
View in Google Scholar
COIG (2008). Mdok – Obsługa spraw i dokumentów. Podręcznik użytkownika. Katowice: COIG.
View in Google Scholar
Fazlagić, J. (2008). Know-how w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą. Gliwice: Wydawnictwo Helion. ISBN 978-83-246-2222-1.
View in Google Scholar
Hysa, B., Mularczyk, A. (2011). Metody i techniki zarządzania wspomagające podejmowanie decyzji w urzędach administracji publicznej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 57, 153‒167.
View in Google Scholar
Jemielniak, D., Koźmiński, A.K. (red.) (2008). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Wydawnictwa Akademickiei Profesjonalne. ISBN 978-83-60501-95-5.
View in Google Scholar
Kowalczyk, A., Nogalski, B. (2007). Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7251-694-7.
View in Google Scholar
Krawczyk, M. (2010). Problematyka zarządzania informacją i wiedzą w instytucjach sektora publicznego na przykładzie Urzędu Komunikacji Elektronicznej [online, dostęp: 2014-06-17]. Dostępny w Internecie: http://www.knws.uz.zgora.pl/history/pdf/knws_2010_183.pdf.
View in Google Scholar
Mazur, S. (2008). Zarządzanie wiedzą w polskiej administracji publicznej. W: A. Haber, M. Szałaj (red.). Środowisko i warsztat ewaluacji (s. 51‒70). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 978-83-60009-86-4.
View in Google Scholar
Mozalewski, M. (2011). Zarządzanie wiedzą w administracji publicznej [online, dostęp: 2014-06-16]. Przegląd Komunalny, 10. Dostępny w Internecie: http://e-czytelnia.abrys.pl/?mod=tekst&id=13813.
View in Google Scholar
Możdżeń, M. (2011). Co stoi na przeszkodzie w skutecznym zarządzaniu wiedzą w administracji publicznej? W: S. Mazur (red.). Reformowanie polskiej administracji publicznej: wybrane aspekty zagadnienia. [online, dostęp: 2014-06-15]. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. ISBN 978-83-894-1096-2. Dostępny w Internecie: http://ssrn.com/abstract=2373257.
View in Google Scholar
Panek, G. (2012). Nowe technologie komunikacyjne a zarządzanie wiedzą w organizacjach sektora publicznego. Kwartalnik Internetowy „Komunikacja Społeczna”, 3, 65‒76.
View in Google Scholar
Prezydent Miasta Lublin (2012). Regulamin podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu Miasta Lublin. Załącznik do Zarządzenia nr 11/11/2012 Prezydenta Miasta Lublin z dnia 12 listopada 2012 r. Lublin.
View in Google Scholar
Suchodolski, B. (2012). Profesjonalny urzędnik administracji publicznej. W: J.S. Kardas (red.). Przeobrażenia i wsparcie procesów zarządzania ludźmi (s. 120‒131). Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka. ISBN 978-83-62304-57-8.
View in Google Scholar
Trajer, J., Paszek, A., Iwan, S. (2012). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 978-83-208-2015-7.
View in Google Scholar
Urząd Miasta Lublin (2008). Bezpłatne serwisy informacyjne UM Lublin. [online, dostęp: 2014-03-28]. Dostępny w Internecie: http://lublin.eu/Bezplatne_serwisy_informacyjne_UM_Lublin-1-284.html.
View in Google Scholar
Urząd Miasta Lublin (2012). Księga Jakości Urzędu Miasta Lublin. Wyd. 4 z dnia 7 sierpnia 2012 r. Lublin.
View in Google Scholar
Urząd Miasta Lublin (2014). Karta informacyjna [online, dostęp: 2014-03-22]. Dostępny w Internecie: http://www.um.lublin.pl/um/index.php?t=200&id=39471.
View in Google Scholar
Związek Powiatów Polskich (2011). E-Intranet: system zarządzania wiedzą w urzędzie. Dziennik Warto Wiedzieć, 16 maja [online, dostęp: 2014-03-28]. Dostępny w Internecie: http://wartowiedziec.org/index.php/e-administracja/zarzadzanie/2834-e-intranet-system-zarzdzania-wiedz-w urzdzie.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License