Abstract
The aim of the article is to present a specific form of acquiring external knowledge by enterprises in the innovation process, based on creation of so called ‘knowledge alliances’. The author outlines theoretical aspects of knowledge alliances as well as study results illustrating the use of this form of knowledge acquisition and the effects of its application in enterprises from Tarnów and Małopolska regions. It should be stressed out that few enterprises are able to create innovations without support of external entities (scientific services sector, technical services sector, industry support institutions). Moreover, it is the use of such external links that optimizes costs of the innovation process. Externally acquired knowledge is often the core (or its complement) of the company’s internal innovation process. ‘Opening’ of the innovation process makes it possible for enterprises to take action enabling them to benefit from the use of external knowledge and technology resources, without the need to own them. As far as open innovation concept is concerned, strategic alliance, sometimes called knowledge alliance, seems to be particularly useful in the process of knowledge acquisition. It is based on use of each other’s resources in collective learning and transfer of information and knowledge as part of innovation processes. According to the presented research results, Małopolska-based enterprises use the idea of knowledge alliances to a limited extent. The reasons for this situation may include: low level of the knowledge management process as well as internal barriers in the knowledge sharing process.
References
Anthony S.D., Johnson M.W., Sinfield J.V., Altman EJ., Przez innowacje do wzrostu. Jak wprowadzić innowację przełomową, przeł. G. Łuczkiewicz, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010. ISBN 978-83-7526-708-2.
View in Google Scholar
Chesbrough H., Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston 2003.
View in Google Scholar
Dolińska M., Zarządzanie wiedzą, uczenie się w procesach innowacji [online, dostęp 20.11.2011]. Dostępny w Internecie: http://www.swo.ae.katowice.pl/_pdf/218.pdf.
View in Google Scholar
Dominik W., O innowacyjności - Innowacje jako przedmiot obrotu gospodarczego. W: Określenie istoty pojęć: innowacji i innowacyjności, ze wskazaniem aktualnych uwarunkowań i odniesień do polityki proinnowacyjnej - podejście interdyscyplinarne [online, dostęp 20.11.2011]. Dostępny w Internecie: http://www.kig.pl/assets/upload/0pracowania%20i%20analizy%20/Innowacyjnosc.pdf.
View in Google Scholar
Dyer J.H., Kale P., Sing H., How to Make Strategie Alliance Work, „MIT Sloan Management Review” 2001, vol. 42, no. 4.
View in Google Scholar
Golińska-Pieszyńska M., Polityka wiedzy a współczesne procesy innowacyjne, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2009. ISBN 978-83-7383-348-7.
View in Google Scholar
Kline S.J., Rosenberg N., An Overview of Innovation. W: R. Landau, N. Rosenberg (red.), The Positive Sum Strategy, The National Academies Press, Washington 1986.
View in Google Scholar
Kozioł L., System innowacyjności współczesnych przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2009, nr 1(12).
View in Google Scholar
Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005. ISBN 83-01-14213-8.
View in Google Scholar
Kraciuk J., Alianse strategiczne jako sposób konsolidacji przedsiębiorstw, Prace Naukowe Katedry Polityki Agrarnej i Marketingu SGGW, nr 28, Warszawa 2005.
View in Google Scholar
Mikos A., Importance of University-level Educational Facilities in Developing Innovative Attitudes, „The Małopolska School of Economics in Tarnów Research Papers Collection”, Works on Management, 2011, iss. 1, vol. 17.
View in Google Scholar
Morrison M., Mezentseff L., Learning Alliances - a New Dimension of Strategic Alliances, „Management Decision” 1997, no. 35/5.
View in Google Scholar
Pomykalski A., Model otwartej innowacji a zarządzanie sieciowe organizacją. W: Strategie sukcesu organizacji, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego 2011, nr 4/3, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot. ISSN 1732-1565.
View in Google Scholar
Rothwell R., Zegveld W., Reindustrializaton and Technology, Longman, London 1985.
View in Google Scholar
Rymarczyk J., Internalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004. ISBN 83-208-1508-8.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License